نماینده مردم دشتستان در مجلس:

میز خرما تشکیل می‌شود/ راهی برای صادرات پیدا می‌کنیم

نماینده مردم دشتستان در مجلس از تشکیل میز خرما برای حل مشکلات فعالان تولید و عرضه این محصول در سطح کلان و ملی خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در پایان سیزدهمین ماه فعالیت مجلس یازدهم در پاسخ به سوال تعدادی از مخاطبان در مورد خرما و قیمت آن، عنوان کرد: تشکیل میز خرما را به همراه تعدادی از نمایندگان استان‌های نخل‌خیز با جدیت دنبال می‌کنیم تا برای برون رفت از این وضعیت تصمیم جدی و ملی گرفته شود.

او ادامه داد: میز خرما با حضور مدیران ارشد وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، امور خارجه و نیز بانک مرکزی و مسئولان سازمان توسعه تجارت و... تشکیل خواهد شد.

این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به پیگیری‌هایش برای بهبود وضعیت فعالان عرصه خرما از مرحله کاشت و داشت و برداشت تا بازاریابی، بسته‌بندی و صادرات، گفت: پارسال به دنبال شیوع کرونا بسیاری از کشور‌ها مرز‌های خود را به روی برخی محصولات بستند و این موضوع تنها مربوط به خرما نبود و بخش عمده تولیدات کشاورزی راهی برای صادرات نیافتند و نتیجه آن باقی ماندن برخی از محصولات در انبار‌ها و سردخانه‌ها بود.

رضایی عنوان کرد: پارسال تلاش گسترده‌ای از طریق وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه، بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و... داشتیم تا بتوانیم صادرات خرما را رونق دهیم و اگرچه کار‌هایی هم انجام شد، اما کافی نبود.


بیشتر بخوانید


او از حذف تعرفه‌های صادرات خرما برای بهبود روند صادرات خبر داد و بیان کرد: در داخل کشور نیز پیگیری‌هایی از طریق نهاد‌هایی مانند نیرو‌های مسلح و... صورت گرفت تا خرمای کشاورزان دشتستان را خریداری کنند. همچنین بازار‌هایی در پایتخت و دیگر شهر‌های بزرگ برای  عرضه مستقیم خرمای این شهرستان فراهم شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود این اقدام‌ها که بخشی از خرمای دشتستان را روانه بازار‌های داخلی و خارجی کرد، هنوز بخشی از خرمای مردم در سردخانه‌ها باقی مانده و راهی به بازار‌ها نیافته است.

رضایی با اشاره به اینکه در گذشته بخشی از خرمای دشتستان به عراق صادر می‌شد، ادامه داد: به دنبال جلوگیری از این صادرات، با نایب رئیس مجلس عراق برای تسهیل در صادرات خرمای دشتستان به این کشور مذاکره کردم که او گفت عراق ورود هر کالایی را که در داخل تولید می‌شود، ممنوع کرده است.

او افزود: البته ما باز هم پیگیری می‌کنیم تا راهی برای صادرات خرما ایجاد کنیم. هیچ‌گاه عقب نخواهیم نشست و همه توان خود را برای بهبود بازار خرما به عنوان مهم‌ترین محصول تولیدی کشاورزان دشتستان به کار می‌گیریم.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از پیگیری برای یافتن مشتریان جدید خرما از طریق دستگاه سیاست خارجی خبر داد و بیان کرد: شاید در کوتاه مدت نتوانیم همه مشکلات حوزه نخل و خرما را برطرف کنیم، ولی خوشبین و امیدوار هستیم که رفته رفته شاهد بهبود وضعیت باشیم و ان‌شاءالله آینده خوبی در انتظار خرمای دشتستان خواهد بود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.