در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مشکلات اقتصادی مهم‌ترین مسئله نمایش است

احسان حاجی‌پور نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر از نداشتن تکلیف مشخص برای آینده و حال تئاتر گفت.

احسان حاجی‌پور نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره معضلات فعلی تئاتر گفت: بسیاری از مسائل را می‌توانیم با توجه به اتفاقات یک سال اخیر به عنوان معضل فعلی تئاتر در نظر بگیریم، طبیعی است در شرایط امروز که با هم صحبت می‌کنیم مهم‌ترین مسئله نمایش، مشکلات اقتصادی است. آنچه که امروز بر سر تئاتر می‌آید ماحصل همه سوء مدیریت‌های سال‌های پیشین است که الان خودش را نشان می‌دهد. گرچه فضای مجازی با فیلم تئاتر و تئاتر آنلاین بورس شد، اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها و برنامه ریزی کافی به درستی در اقتصاد هنر استفاده نشد.

وی افزود: حتی معاون هنری‌ فقط پیام‌های عارفانه و عاشقانه به مناسبت‌های روز‌های مختلف نوشت و از معاونت هنری به عنوان متولی اصلی تئاتر دولتی هیچ حرکت دیگری از وی ندیدیم. آنان می‌توانستند حداقل جلسه‌ای را در یک سال گذشته با حوزه هنری، خانه تئاتر و شهرداری تشکیل داده باشند. هم چنین مسئله دیگر هنرکارت و مبالغ موجود در آن است که برای بیمه بیکاری هنرمند بسیار ناچیز و خنده دار است. بدنه وزارت ارشاد هنوز بلاتکلیف است؛ نمی‌داند برای تئاتر چه کاری انجام دهد و آیا تئاتر ایران را می‌خواهد.

کارگردان فیلم نمایش «گزارش یک مهمانی» در ادامه درباره مضکلات حوزه تئاتر بیان کرد: همه هنر‌ها از لحاظ مدیریتی نیاز به پیشرفت دارند و اینکه با قوانین جامعه به روز حرکت کنند. در حوزه سینما پلت فرم‌هایی را طراحی می‌کنیم که آن‌ها گونه‌ای از ارائه محصول فرهنگی را به مخاطب نشان می‌دهد. امروزه می‌بینیم که طرح اکران آنلاین موفق بوده است، زیرا برای این کار مخاطب سنجی شده، سایت طراحی شده و تبلیغات خوبی انجام شده است، اما در حوزه تئاتر این گونه نیست.

وی افزود: اداره کل هنر‌های نمایشی بودجه کمی هم ندارد. همچنین، چون تعریف درستی از تئاتر خصوصی ارائه نکردیم نتیجه اش می‌شود ورشکستگی‌ها و سردرگمی‌ها در تماشاخانه‌های خصوصی. هر اقدام و عملی هم امروزه در حوزه تئاتر می‌بینیم موسمی است، درخواستم اصلاح همین معضلات از رئیس جمهور آینده است که آن را بعید می‌دانم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.