باز هم ایذه و باز هم انباشت زباله‌ها در سطح شهر/تعیین محل جدید دفن پسماند به کجا رسید؟

زباله‌های شهری ایذه که پس از اعتراض مردم محله سرقنات جایی برای تخلیه ندارند، در کوچه و خیابان‌ها انباشت شدند، اما خبر‌های خوشی نیز در راه است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، تصور کنید در شهری قدم می‌زنید که هر گوشه آن را آلودگی فرا گرفته باشد و در کوچه ها، سبد‌های زباله، ظرفیت شان تکمیل و دیگر گنجایش پسماند را نداشته باشند.

اما در همین حال و در چند کیلومتری این شهر منابع عظیمی از نفت و گاز وجود دارد که در حال بهره برداری هستند و در نبود مدیریت صحیح از سوی مسئولان شهری با چنین آلودگی و معضل زیست محیطی مواجه شده باشند.

این وضعیت شهر ایذه با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر است و زباله‌هایی که نفس مردم را تنگ کرده و حالا نه تنها محیط زیست را تهدید می‌کنند، بلکه نگرانی‌هایی نیز در زمینه تکثیر جانوران موذی و آلودگی برای شهروندان ایجاد کرده است.

معضل زباله‌ها در ایذه، مسئله امروز و دیروز نیست و به سال‌ها قبل باز می‌گردد، گره کوری که مدتی پیش و پس از چند سال با خبری خوش کور سوی امیدی برای رفع آن ایجاد شد.

چهارشنبه هفته پیش، پس از مدت‌ها جدال بی امان شهروندان و محیط زیست با پسماند ها، غلامحسین اسدی زاده شهردار ایذه خبر داد که تا ۲ هفته آینده، سایت جدید تخلیه زباله در شهر ایذه به بهره برداری می‌رسد.

محل کنونی دفن زباله‌ها واقع در منطقه موسوم به کوره ها، مشکلات فراوانی برای شهروندان محله سرقنات و روضه الزهرا ایجاد کرده، همچنین به گفته یک فعال محیط زیست اهل ایذه این منطقه یکی از منابع مهم تامین آب‌های زیر زمینی این شهر است که تخلیه پسماند‌ها موجب نفوذ شیرابه به آب‌های زیر زمینی شده است؛ بنابراین مجموع این عوامل موجب اعتراض فراوان مردم این مناطق شد تا جایی که شهرداری و فرمانداری در فکر تعیین محل جدیدی برای تخلیه زباله‌های ایذه باشند.


بیشتر بخوانید


اما آیا محل جدید تخلیه پسماندهای ایذه، مشکلی ندارد؟

احمد امیری رئیس اداره محیط زیست ایذه در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید که تمامی مجوزات محل جدید دفن زباله‌های شهری ایذه صادر شده، که از بین ۱۳ مکان بهترین محل به لحاظ فاکتورهای محل های دفن و با کمترین آسیب زیست محیطی به منطقه انتخاب گردید

او افزود: در ابتدا ۱۳ مکان برای دفن زباله‌های شهری ایذه در نظر گرفته شد که پس از مطالعات انجام شده در این مناطق، نهایتا ۳ مکان انتخاب و در کارگروه مدیریت پسماند استان خوزستان بررسی‌ها و جانمایی آن‌ها بررسی، سپس یک منطقه معین گردید.

امیری با بیان اینکه آب و برق خوزستان مجوزات لازم را برای این منطقه صادر کرد، اظهار داشت: نشستی در این خصوص در کارگروه مدیریت پسماند استانداری خوزستان و با حضور مسئولین عالی رتبه خوزستان که در زمینه بحث تخصصی پسماند تصمیم گیرنده هستند برگزار، فاکتور‌ها و مجوزات اولیه برای منطقه «مرغا» صادر و به عنوان محل نهایی دفن زباله‌های شهری ایذه مصوب و معرفی گردید.

باز هم ایذه و باز هم انباشت زباله‌ها در سطح شهر/تعیین محل جدید دفن پسماند به کجا رسید؟

رئیس اداره محیط زیست ایذه بیان کرد: محل کنونی تخلیه زباله‌های ایذه در نزدیکی شهر قرار دارد که یک فاجعه است، اما مکان جدید حداقل ۳۰ کیلومتر با شهر ایذه فاصله دارد و در یک پهنه یکهزار هکتاری از اراضی ملی واقع شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: مجموعه محیط زیست خوزستان تلاش‌های زیادی انجام داده تا شهرداری و استانداری خوزستان را متقاعد به دفن اصولی زباله‌ها کند و شرکت مشاور پسماند و ارزیابی اثرات برای آن هم در نظر گرفته شد، تا یک سایت اصولی دفن پسماند داشته باشیم، البته اینکه تا چه حد پروژه بر اساس مطالعات و طرح‌ها پیش برود، بر عهده بهداشت، سازمان محیط زیست و وزارت کشور است تا با اقدامات نظارتی و ملزم ساختن شهرداری به انجام دقیق برنامه، فاجعه زیست محیطی سرقنات و راسفند دوباره تکرار نشود.

پیشتر نیز تخلیه غیر اصولی پسماند شهری ایذه در منطقه راسفند، به دلیل نبود حصار کشی و همچنین زباله سوزی؛ ورود احشام به منطقه و آلوده ساختن مناطق بکر و طبیعی این شهرستان را در پی داشت اما اینکه آیا قرار است مشکل زباله‌های ایذه پس از چند دهه رفع شود یا خیر در هفته‌های آینده مشخص می‌شود.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۹ تير ۱۴۰۰
متاسفم متاسفم از این همه حماقت فقط همین