رکورد تزریق واکسن کرونا برای دومین روز پیاپی شکسته شد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به روند تولید و واردات واکسن، از شکسته شدن رکورد تزریق برای دومین روز پیاپی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله در کلاب هاوس درباره واکسیناسیون کرونا اظهار کرد: بحث واکسیناسیون را بدون توجه به پاندمی نمی‌توان به خوبی تبیین کرد؛ یک سال و نیم از شروع پاندمی می‌گذرد و کمتر از ٢ سال از شروع پاندمی نگذشته ما از واکسیناسیون صحبت می‌کنیم و این موضوع معمولی نیست و هیچ واکسن شناخته شده‌ای نداریم که در این مدت کوتاه با تولید و عرضه رسیده باشد.

او افزود: از واکسنی صحبت می‌کنیم که از عمر آن کمتر از یکسال می‌گذرد و با توجه به اینکه این ویروس ۴ میلیون قربانی گرفته است و همه مسائل روانی و اجتماعی و اقتصادی دستخوش تغییر شد و ما با این رویکرد باید سراغ واکسن برویم و باید توجه داشت که هیچ واکسنی فاز ۴ را نگذرانده است و به همین دلیل همه واکسن‌ها مجوز مصرف اضطراری گرفته اند و از طرفی کرونا ویروسی است که با قدرت سرایت ٣ شروع شد و با توجه به جهش‌ها باید ٧٠ درصد. جامعه واکسن بزنند تا زنجیره ویروس قطع شود البته واکسیناسیون یک کشور برای قطع پاندمی در دنیا کافی نیست.

رئیسی بیان کرد: از ابتدا که بحث واکسن مطرح شد کشور‌ها دو دسته شدند برخی کشور‌ها به سمت سرمایه گذاری برای خرید و برخی به سمت تولید و برخی به سمت هر دو رفتند و آمریکا ٢.٧ برابر جمعیت کشورش واکسن خرید و برخی هم مثل امارات و ترکیه در فاز‌های کارآزمایی بالینی واکسن مشارکت کردند.

او افزود: سیاست کشور ما هم این بود تا پروژه مشترک نباشد یا واکسن تاییدیه نداشته باشد ما واکسن را وارد یا در کارآزمایی بالینی شرکت نمی‌کنیم و این یک سیاست بالادستی است، ماسابقه ٧٠ ساله در واکسن سازی داریم و جزو تولیدکنندگان واکسن بودیم و دانشمندان داخلی شروع به تولید واکسن کردند و ضرورت تولید واکسن در ایران وجود داشت چرا که به ما واکسن نمی‌دادند.

رئیسی گفت: یک سبد بین المللی ایجاد کردند چرا که پیش بینی می‌شد که کشور‌های پولدار خودشان واکسن می‌زنند و به کشور‌های دوست خود واکسن می‌دهند و یکی از کار‌هایی که کشور ما انجام داد عضو کوواکس شد و انتقال پول آن سخت بود، اما ١۶.٨ میلیون دوز واکسن خریدیم و در قدم دوم با کشور‌هایی مانند روسیه و چین وارد قرارداد خرید شدیم و اقدامات برای تولید داخل شکل گرفت و واکسن برکت اکنون در حال تزریق است و واکسن ساز‌های داخلی مانند پاستور قرارداد مشترک با کوبا منعقد کرد و بقیه واکسن ها‌ی ایرانی در فاز دوم هستند.

خلف وعده ها باعث شد که ما را دروغگو بخوانند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: کواکس تعهد داده بود که ٢.۴ دوز واکسن به ایران بدهد که این وعده عملی نشد و از طرفی تولیدکنندگان هم تعهد خود به سبد کوواکس را عملی نکردند و چون سبد خالی بود به واکسن ندادند و تا زمانی که واکسن در یخچال های ما نباشد من یه قول های داده شده باور ندارم و خلف وعده ها باعث شد که ما را دروغگو بخوانند اما گناهی نداشتیم و سفرای ما تلاش بسیاری کردند و موفق نبودند.

رئیسی درباره علت اینکه چرا در کارآزمایی بالینی واکسن‌های خارجی مشارکت نکردیم، افزود: شاید این پاسخ نظر من نباشد اما این سیاست کشور بود چرا که شروطی که گذاشته بودند این بود که باید تمام عوارض را می پذیرفتیم و مهمترین علت عدم اطمینان از واکسن ها بود و سیاستگذاران اعلام کردند ما حاضر نیستیم موش آزمایشگاهی شویم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: ما در حوزه بهداشت مانند سربازان خط مقدمی بودیم که فشنگ نداشتیم و واکسن یک کالای استراتژیک است و دولت ها اقدام به تبادل واکسن می‌کنند و تاکنون ١٣ میلیون واکسن دستمان رسیده است و آن را توزیع کرده ایم و امروز یک میلیون دوز دستمان رسید و تا ٢ مرداد حدود سه میلیون دوز استرازنکا و یک میلیون دوز واکسن چینی به دستمان می رسد و در مجموع در مجموع ١٧ میلیون دوز واکسن به دستمان خواهد رسید و امروز رکورد واکسیناسیون شکسته شد.

رئیسی افزود:همكاران بهداشتی علی رغم اینکه مطالبه دارند و چندین ماه پول خود را نگرفته اند اما امروز در کنفرانسی دیدم که همه خوشحال بودند چرا که احساس دین به مردم دارند و ما تاکنون ٨٠٠ هزار دوز واکسن برکت به دستمان رسیده است و هر هفته از اول مرداد بین یک میلیون تا ١.٢ میلیون دوز واکسن برکت به دستمان می‌رسد.

رئیسی درباره اختلاف عدد واردات واکسن و واکسیناسیون بیان کرد: واکسن‌ها دو دوزی هستند و اسپوتنیک ٢ را نمی‌توان به عنوان دوز اول تزریق کرد و ما بخشی از واردات را برای تزریق دوز دوم نگهداری کرده ایم و ۶٠ سال به بالاها دوز اول و دوم آنها با واردات کنونی تامین شده است و جای نگرانی نیست.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تولید مشترک واکسن اسپوتنیک در ایران گفت: اسپوتنیک در روسیه ماهیانه ۵ میلیون دوز تولید می‌کند و خط تولید مشترک در ایران برای اکنون کارایی ندارد و اگرچه واکسن‌های اسپوتنیک تولید مشترک در ایران تولید می‌شوند و ایران در اولویت دریافت این واکسن هاست اما قطعی و حتمی این واکسن‌ها برای ایران نیست و ما روی آن حساب نکرده ایم .

رئیسی درباره واکسیناسیون مشاغل پرخطر و انحراف‌ها از سند واکسیناسیون کرونا و انتشار نامه‌ای مبنی بر واکسیناسیون کارکنان اداره مالیات در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: حدود ٢۴ نامه به زندان‌ها، بانک‌ها، آموزش و پرورش، گروه پروازی و حمل و نقل عمومی و اداره مالیات و ... زده ایم و هیچ تفاوتی بین واکسن خارجی و داخلی قائل نیستیم؛ سبدی از واکسن داخلی و خارجی داریم و تقسیم بندی نکرده ایم و اولین واکسن بهترین واکسن است. هر واکسنی به دستمان برسد مشاغل پرخطر را با آن واکسینه می‌کنیم و این درست نیست که برخی می‌گویند مشاغل پرخطر را قرار این با برکت واکسینه کنیم و انحراف‌ها تخلف است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: در انتشار نتایج کارآزمایی واکسن‌ها کمی کند هستیم و باید مستندسازی‌های واکسن‌ها با سرعت بیشتری صورت گیرد تا همه دنیا بتواند از واکسن‌های ایرانی استفاده کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تا آخر هفته واکسیناسیون ۶۵ سال به بالاها را به پایان می رسانیم و هفته آینده با احتساب ١٧ میلیون دوز واکسن دریافتی ۶٠ ساله های ما که حدود ٨ میلیون و ٣٠٠ هزار نفر هستند، واکسینه می‌شوند و اگر یک میلیون کادر بهداشت و درمان را که قبلا واکسن زدند، حساب کنیم، حدود ٩ میلیون واکسینه شده داریم، از طرفی در خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی واکسیناسیون بالای ۵٠ سال‌ها آغاز شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار