درخواست مردم سیستان از رئیس جمهور منتخب؛

حق‌آبه سیستان را پیگیری کنید/ روستاها در معرض طوفان شن

مردم منطقه سیستان سال‌های متمادی است از خشکسالی رنج می‌برند و طوفان‌های ۱۲۰ روزه امان مردم را بریده است.

  به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،   باز هم تابستان داغ و خشکسالی و بی آبی در منطقه سیستان، مردم منطقه سیستان سال‌های متمادی است از خشکسالی رنج می برند، طوفان‌های ۱۲۰ روزه امان مردم را بریده، خانه‌هایشان زیر تلی از خاک گرفتار شده است، اما گوش دولتی‌ها شنوا نیست.

تا به کی کودکان سیستانی مرثیه آب سر دهند تا مسئولان از خواب غفلت بیدار شوند.

برای روستای ملادادی شهرستان هیرمند یک دختر خردسال با بیان صادقانه خود همگان را برای خدمت به مردم روستایش بسیج کرد.

چه بسیار هستند از این کودکان با همین مظلومیت و معصومیت که تمنای آبرسانی برای دام و کشاورزی منطقه خود دارند، اما چرا باید حتما صدای فریادشان بلند شود تا خدمات رسانی شود. چرا فرمانداران، بخشداران و مسؤولان شرکت آبفا آنگونه که باید عمل نمی‌کنند.

ارتش صدای دختربچه سیستان و بلوچستانی را شنید، سپاه هم وارد میدان شد، به صورت موقت مشکل آب این روستا با تانکر حل شده است.

جهادی‌های همیشه در میدان هم برای کمک به مردم مناطق محروم نه تنها پیش قدم شدند بلکه از سایرین هم دعوت کردند.

ما قصه پر غصه سیستان با این تانکر‌ها و آب معدنی‌ها تمام نمی‌شود، باید به صورت زیربنایی مشکلات سیستان برطرف شود، باید با مطالبه گری مسئولان و نمایندگان حق آب هامون را گرفت.

عده‌ای از افراد دغدغه‌مند منطقه سیستان با ثبت سوژه در سامانه فارس من پیگیری حقابه رودخانه هیرمند را از رئیس جمهور منتخب خواستار هستند، زیرا می‌دانند آبرسانی‌های فعلی نسخه موقت است.

سیستان که در سالیان دراز انبار غله ایران بوده در حال حاضر با توجه به قهر طبیعت (عدم بارندگی) و از طرفی هم قهر مسئولین استانی و کشوری از جمله دستگاه دیپلماسی وزارت خارجه به دلیل عدم پیگیری حقابه رودخانه هیرمند، مردم را در شرایط بسیار سختی قرار داده، با توجه به اینکه رهبر عزیزمان بار‌ها به مسئولین در مورد سیستان تاکید داشته‌اند تا جایی که سیستان را تنگه احد ایران نامیده‌اند، ولی باز هم دولت پیگیری حقابه را نکرده است.

در دشت سیستان نه سرسبزی و نه علوفه ای، حتی دام‌ها برای خوراک مشکل دارند، دامداران سیستانی این روز‌ها فریادشان مانند سایر دامداران سطح کشور بلند است، روستا‌های سیستان هنوز با ماسه بادی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

کم آب

نمونه آن روستای محمد شاهکرم سیستان است که این روز‌ها زیر تَلی از خاک مدفون گشته است.

آغاز باد‌های موسمی ۱۲۰ روزه باعث شده تا حجم زیادی از گرد و غبار به نقاط مختلف منطقه سیستان از طریق باد انتقال داده شود و بسیاری از نقاط روستایی و شهری زیر خروار‌ها خاک مدفون شوند، روستای محمد شاهکرم با قرارگیری در یکی از کریدور‌های بادی در شهرستان زهک باعث شده تا شمار زیادی از خانه‌های پس از چند روز در زیر خاک مدفون شوند، این شهرک افزون بر ۱۵۰۰ خانوار و ۸ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده و از این تعداد ۲۰۰ خانه مستقیم درگیر طوفان‌های شن هستند.

دولت افغانستان خود را ملزم به رعایت حق‌آبه سیستان می‌داند

فرماندار ویژه زابل می‌گوید: چند ظرفیت برای پیگیری موضوع حق آبه وجود دارد، ریشه‌های قومی و قبلیه مردمان دو کشور یک ظرفیت است که فرمانداران باید با کمک معتمدان این موضوع را در حوزه سیستان پیگیری کنند.

فرماندار زابل افزود: از طریق استانداری نیز در رده‌های مختلف در حال پیگیری موضوع در حال پیگیری قرار دارد، تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز این موضوع را پیگیری کردند، این موضوع از طریق وزارت امور خارجه نیز در حال پیگیری است، دولت افغانستان اعلام کرده ما خودمان را ملزم به حق‌آبه سیستان می‌دانیم و مازاد آن را در قبال هزینه و مواردی که اعلام شده می‌خواهیم.

این مسئول ادامه داد: در اواخر سال گذشته در مجموعه فرمانداری زابل جلسه‌ای در سطح مدیران کل آب‌های مرزی دو کشور برگزار شد، دو بخش دنبال شد اول نقشه برداری زمینی از مرز‌های دو کشور که نقشه‌ها تبادل شده و هر دو کشور نقشه‌های هم دیگر را پذیرش کردند و به عنوان سند در دسترس است.

وی بیان کرد: اقدام بعدی ساخت سازه اندازه گیری آب بود کار دیگری بود که از طریق آب منطقه‌ای و مسئولان حوزه آبی دو کشور دنبال شده و کار در حال انجام است.

ارجمندی گفت: باور ما بر این است که سال آبی افغانستان هم غیر نرمان است، وضعیت آبی آن‌ها هم درست نیست، هم بر اساس اطلاعات محلی و هم هواشناشی جهانی می گوییم.

وی ادامه داد: به مردم اطمینان می‌دهیم در حد توان و بالاتر از توان از همه ظرفیت‌های ملی و استانی و شهرستانی برای گرفتن حق‌آبه سیستان استفاده خواهیم کرد تا مردم سیستان به زندگی امیدوار شده و به مسئولان نیز بیشتر اعتماد کنند.

خشکسالی

۱۰۰ روستای منطقه سیستان در معرض طوفان و شن‌های روان قرار دارد 

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان با بیان اینکه رئیس ستاد بحران کشور اوایل تیرماه  از تمامی کانون‌های بحران در سیستان بازدید کرده و مقرر شده اقدامات لازم برای مقابله با طوفان‌های شن و پیگیری حق آبه انجام شود، گفت: در منطقه سیستان چهار کانون بحران شامل شیله، برنگک، نیاتک و صابوری وجود دارد.

علیرضا شهرکی افزود: تقریبا همه روستا‌ها و شهر‌ها با شدت و ضعف، ولی حدود ۱۰۰ روستا بیشتر از همه در معرض شن‌های روان و طوفان‌ها قرار دارد که بیشتر در حوزه شهرستان هیرمند است.

وی بیان کرد: اگر حق‌آبه در داخل کانون‌های بحران هدایت شود تاثیر مستقیم در کاهش ریزگرد‌ها و گردوغبار در منطقه سیستان دارد به طوریکه در آبگیری تالاب در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با آبگیری حدود ۵۰ درصد تالاب هامون میزان گردوغبار در منطقه به مقدار زیادی کاهش یافت.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: ضمن اینکه مدیریت کانون‌های بحران واقع در کشور افغانستان نیز تاثیر زیادی دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/س

برچسب ها: کم آبی ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار