شهروندان از خرید گوشت حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز خودداری کنند

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: شهروندان استان از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیر مجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی است جدا خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بهلول تکلوی، مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با عنایت به فرارسیدن عید سعید قربان و افزایش تقاضا برای خرید گوشت قرمز و آلایش خوراکی دام از عموم شهروندان درخواست می‌شود با عنایت به شیوع بیماری مشترک تب کریمه کنگو در برخی از استان‌های کشور از جمله در استان اردبیل، از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیر مجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه‌ها و عموماً در روستا‌های اطراف تهیه و وارد چرخه مصرف می‌شود، جداً خودداری کنند.

او افزود: به هنگام خرید گوشت از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل کرده و ترجیحاً فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: به منظور اطمینان شهروندان از سلامت گوشت و آلایش خوراکی مصرفی و سلامت دام‌های قربانی اداره کل دامپزشکی با اجرای طرح ضربتی نظارت بهداشتی دامپزشکی و با تجهیز و ساماندهی ۳۶ اکیپ ثابت و سیار در قالب ۶۸ پرسنل فنی و متخصص در امر بازرسی گوشت در عید سعید قربان جهت انجام عملیات نظارت بهداشتی و خدمت به شهروندان به حال آماده باش است.

تکلوی افزود: شهروندان می‌توانند با مراجعه به اکیپ‌های دامپزشکی در عید سعید قربان در میادین اصلی تمامی شهرستان‌های استان مستقر هستند و یا ضمن مراجعه به دامپزشکی محل اقامت خود و حضور اکیپ سیار دامپزشکی در منزل از سلامت دام قربانی اطمینان حاصل کنند.

او بیان کرد: کلیه کشتارگاه‌های دام استان در عید سعید قربان فعال بوده و آماده ارائه خدمات بهداشتی رایگان به شهروندان می‌باشد لذا توصیه می‌شود دام قربانی خود را جهت ذبح و آماده سازی لاشه به کشتارگاه منتقل کرده و از خدمات بهداشتی کشتارگاه بهره‌مند شوند.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در سه ماهه اول امسال ۵۹ هزار و ۲۲۱ راس دام سنگین و سبک و ۵ میلیون ۳۹۰ هزارو ۷۰۰ قطعه طیور تحت نظارت بهداشتی و شرعی اداره کل دامپزشکی در کشتارگاه‌های دام و طیور استان کشتار و پس از طی فرایند نظارت بهداشتی وارد چرخه مصرف شده است.

تکلوی افزود: طی همین مدت بیش از ۱۶ هزار مورد از اماکن تولید، توزیع و عرضه فراورده‌های خام دامی در سطح استان بازدید و ۱۳ هزار و ۹۰۶ کیلوگرم فراورده‌های خام دامی آلوده، غیر بهداشتی و تاریخ گذشته ضبط و معدوم شده است و در این راستا ۵۷ متخلف حوزه سلامت و امنیت غذایی با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل به مراجع قضایی معرفی و ۴۹ مرکز عرضه پلمب و از ادامه کار آن‌ها جلوگیری بعمل آمده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار