باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

وزرای پیشنهادی چه راهی تا هیئت دولت در پیش دارند؟

از معرفی وزیران تا حضور آن‌ها در وزارتخانه مربوط، مسیر طولانی در پیش است که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب فردا پنجشنبه ۱۴ مرداد، در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. طبق قانون، رئیس جمهور دوره سیزدهم تا دو هفته پس از مراسم تحلیف خود فرصت دارد اسامی کابینه خود را به همراه برنامه خاص هر وزیر، به مجلس معرفی کند تا رئیس مجلس در اولین فرصت، اسامی مطرح شده را در جلسه علنی اعلام کند.

سید ابراهیم رئیسی، منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم اعلام کرده است که در روز مراسم تحلیف خود، کابینه اش را به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهد کرد.

حجت الاسلام رئیسی، احتمالا اسامی روسای ۱۹ وزارتخانه را در روز تحلیف خود یعنی ۱۴ مرداد به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد کرد.

تغییرات کابینه نسبت به ۴ سال گذشته

نکته قابل توجه اینجاست که براساس تغییرات ایجاد شده، به دلیل اضافه شدن وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در مرداد ۹۸ انجام شد، اسامی ارائه شده از سوی رئیس جمهور منتخب به مجلس شورای اسلامی، یک نفر بیشتر از مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری خواهد بود.

لازم به ذکر است، تنها اسامی وزرا به مجلس ارائه می‌شود و مجلس در قبال انتخاب معاونان و روسای سازمان‌هایی که توسط رئیس جمهور انتخاب می‌شوند، مسئولیتی ندارد و صرفا وظیفه نظارتی بر این دستگاه‌ها و سازمان‌ها دارد.

معرفی اعضای کابینه از سوی رئیس جمهور منتخب اولین قدمی است که دولت جدید برای تشکیل کابینه خود برمی‌دارد و قدم‌های بعدی باید توسط مجلس در این راستا برداشته شود.

پس از اعلام اسامی اعضای کابینه به مجلس، قوه مقننه یک هفته فرصت دارد تا سوابق نفرات اعلام شده را بررسی کرده و نتایج نهایی را برای گرفتن رای اعتماد به صحن علنی ببرد؛ در این یک هفته برنامه‌های وزیران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وزیران چه راهی تا هیأت دولت در پیش دارند؟

در نهایت پس از یک هفته، بررسی سوابق وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس، جلسه رای اعتماد وزیران با حضور موافقان و مخالفان هر وزیر پیشنهادی، در جلسات صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود که پس از ارائه برنامه توسط وزیر، موافقان و مخالفان هر وزیر پشت تریبون حاضر شده و نظرات خود را اعلام می‌کنند؛ البته به صلاح دید رئیس مجلس، این جلسات در دو نوبت صبح و ظهر برگزار می‌شود.

اگر وزیری رای اعتماد نگیرد...

بر اساس قانون اگر وزیری نتواند از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد، رئیس جمهور منتخب موظف است برای وزارتخانه مربوط، سرپرستی انتخاب کند و در مدت حداکثر سه ماه، گزینه پیشنهادی دیگری را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی می‌کند.

وزیر پس از کسب رای اعتماد توسط رئیس جمهور حکم خود را دریافت می‌کند و در وزارتخانه مربوط، جهت رسیدگی به امور، حاضر می‌شود.

وزیران چه راهی تا هیأت دولت در پیش دارند؟

با معرفی کابینه در تاریخ ۱۴ مرداد، توسط حجت الاسلام رئیسی به مجلس شورای اسلامی به نظر می‌رسد تمام یا حداقل بخش زیادی از وزرای کابینه دولت سیزدهم تا پایان مرداد ماه مشخص شود و با آغاز ماه آخر تابستان، کابینه دولت منتخب در مسئولیت‌های مرتبط، فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
الان که همه چی برنامه ریزه شده و تایین شدست چرا طول بکشه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
هروزیری که اسپانسرش قویتره،صندلی مال اونه،قبول نداری اگر اینترنت داری سرچ کن،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
250 تا از نماینده ها نامه زدن رییسی شرکت کنه برا انتخابات حالا وزیراشو تایید نمیکنن مسخرس
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۰۴ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
ببخشید // راس میگن که عالیمقامان میخوان از این به بعد بفکر مستضعفین و پا برهنه ها باشن ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۲ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
نه خیر باید برای همه مردم باشد نه یک گروه خاص در واقع عدالت اسلامی برای آحاد جامعه نه برای یک گروه خاص در یک کلام عدالت برای همه مردم جامعه
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۲:۵۹ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
شایعات زیاد هست ولی بنظر من اگر دکتر ریسی بخواهند یک تحول عمیق را انجام دهند نباید از تیم دکتر روحانی و دکتر احمدی‌نژاد استفاده کنند این هم به این معنی نیست که همه بد هستند بلکه به هر حال لازمه تحول تحول در افراد هم هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
دکتررررررررررررررررررررررررررر؟ قبولی 5ابتدایی را ندارد البته اره ازنظر حوزه هرکسی دوماه درحوزه درس بخواند میشود فوق دکترا خخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
لابد برای وزرای روحانی این فیلتره خراب بوده که اینجوری از آب در اومدن
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۲:۴۳ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
خیلی دیره. چطور برجام را در۲۰ دقیقه کارشناسی کردند و تصویب کردند باید کابینه آقای رئیسی هم حداکثر تایک روز به سرانجام برسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
از جناب آقای رئیسی عزیز خواهش می کنیم ، باند مافیای علمی سورنا ستاری و داماد روحانی رو که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رو تبدیل به حیاط خلوط و باشگاه خصوصی دوستان و اشنایان آقایون کرده بود، متلاشی کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
مجلس به درت کشور نمیخوره باید سالم کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
تا قبل از رای اوردن وزرا، همون وزیران قبلی سر کار خواهند بود یا وزارت خانه ها سرپرست خواهند داشت ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
خوب چه فرقی میکنه در هر صورت مملکت رو هواست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
مجلس هیچ مسئولیتی در قبال انتخاب وزیرای رئیس جمهور ندارد بعد میگه باید رای اعتماد بگیرن از مجلس نفهمیدیم چی شد
آخرین اخبار