در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

افراد از خرید تخم مرغ بیرون از یخچال اجتناب کنند

یک مقام مسئول در سازمان دامپزشکی گفت: با توجه به گرمای هوا و فساد تخم‌مرغ به عنوان یک فرآورده خام دامی به افراد توصیه می‌شود که از خرید تخم مرغ بیرون یخچال اجتناب کنند.

علیرضا اکبرشاهی مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه تاریخ انقضا تخم‌مرغ های خارج از یخچال بشدت کاهش می یابد، اظهار کرد: با توجه به فصل گرما، مردم تخم‌مرغ را صرفا از سوپرمارکت هایی خریداری کنند که تخم مرغ را داخل یخچال نگه داری می کنند چرا که تاریخ انقضا یکماهه درج شده بر روی محصول مربوط به تخم مرغ هایی است که داخل یخچال نگه داری شدند.

وی افزود: اگر تخم مرغ داخل یخچال نگه داری نشود، تاریخ انقضا آن بشدت کاهش می یابد چرا که به عنوان یک فرآورده خام دامی در هوای گرم زودتر از موعد فاسد می شود‌.

اکبرشاهی ادامه داد: با توجه به آنکه امکان کنترل این‌ تعداد مغازه از سوی دستگاه نظارتی و مسئولان ذی ربط وجود ندارد، بنابراین در قالب طرح تشویقی و آموزشی از سوی مردم‌ باید از خرید تخم‌مرغ های نگه داری شده بیرون یخچال خودداری شود که در نهایت با فرهنگ سازی، مغازه دار مجبور به نگه داری محصول داخل یخچال می شود.

این مقام مسئول مردم را مهم ترین ابزار در تشویق مغازه داران به رعایت مسائل بهداشتی دانست و گفت: با درخواست مردم از مغازه داران طی چند ماهه شاهد تحقق این موضوع هستیم، کما اینکه یک زمانی یخچال برای نگه داری مرغ هم وجود نداشت که در نهایت با اسجاد طرح های تشویقی، مرغ داخل یخچال نگه داری شد و همواره فروش فله ممنوع است.

کمبودی در تامین واکسن تب برفکی نداریم

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت تب برفکی در کشور اظهار کرد: هفته اخیر یک واحد صنعتی درگیر بیماری تب برفکی شد، اما به طور کلی شرایط مساعد است و مشکلی وجود ندارد.

اکبرشاهی در پایان با اشاره به اینکه کمبودی در تامین واکسن علیه بیماری تب برفکی نداریم، تصریح کرد: سازمان دامپزشکی تامین واکسیناسیون بصورت رایگان برای جمعیت دام سبک و سنگین روستایی را در دستور کار دارد که تا پایان سال امیدواریم واکسیناسیون در زمان بندی خود انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
!!
۱۱:۴۹ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
استاد ! کجا زندگی میکنی ؟! ما اصلا تو ایران ، تخم مرغ داخل یخچال ، برای فروش نداریم !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
همه مغازه ها بیرون میزارن، ما چیکار کنیم حالا
شما باید بهشون بگین تو یخچال بزارن نه ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
من تا حالا هرچی تخم مرغ خریدم بیرون یخچال بوده جز معدودی فروشگاه زنجیره ای البته فکر کنم اگر چند مغازه جریمه شوند که نظارتی نیست تخم مرغ درون یخچال را خواهیم دید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۳۱ تير ۱۴۰۰
آقای مسئول ،یه حرفی بزن که عملی باشه ،اول اینکه تخم مرغ ها قبل اینکه برسه به فروشگاه ،تا چند روز توی عمده فروشی هست ،اونجا هزاران کارتن روی هم انباشته شده و امکان گذاشتن توی یخچال ندارن ، ولی بیرون یخچال با کولر گازی خنک میشن ،دوم اینکه بیشتر از ۷۰درصد فروشگاه های پخش مواد غذایی ،خورده فروش و کوچک هستند و به دلیل نداشتن فضا و امکانات کافی ،امکان نگهداری تخم مرغ توی یخچال ندارن ،سوم اینکه قیمت تخم مرغ بسته بندی به نسبت فله دو برابر است که برای خریدار به صرفه نیست ،شما میتونستید به جای اینکه بگید توی یخچال نگهداری کنید ،بگید توی شرایط دمایی خاصی نگهداری کنید و حتما لازم نیست که از تخم مرغ بسته بندی استفاده بشه .لطفا بیشتر از این افکار مردم را تشویش نکنید و مردم را به سمت فروشگاههای زنجیره ای کلاه بردار و دروغگو سوق ندهید و نان اون ۷۰ درصد را سنگ نکنید ،امیدوارم خدا به مردم کشورمون نعمت تشخیص حق از باطل بدهد و همینطور هوشیاری و انصاف.در ضمن ببخشید که اول کلامم تند برخورد کردم ، من یه خورده به حرف نسنجیده و خام حساسیت دارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
نگهداری تخم مرغ در یخچال که باعث افزایش ماندگاری و جلوگیری از فساد آن می شود سبب تشویش افکار عمومی است؟ رعایت نکات بهداشتی ربطی به این موضوع ندارد، با این حساب باید گوشت رو هم مثل قدیم بیرون یخچال آویزان کرد؟
Netherlands
ناشناس
۲۳:۲۶ ۳۱ تير ۱۴۰۰
پایین شهر تخم مرغاش تازس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۳۱ تير ۱۴۰۰
متاسفانه دیده می شود که در اکثرخواربار فروشی های محلی تخم مرغ ها بمیزان زیاد سفارش داده شده ودر خواربلر فروشی ها روی هم در دمای گرم تابستانی چیده میشوند که این گرما باعث فساد آنها میگردد نه مغازه دار توجه میکند و نه خریدار .در مورد شیر هم همینطور اغلب یخچالهای غیر استاندارد که باعث ترش شدن شیر ها میگردد نان های کارخانه ای نیز در هوای گرم چیده می شوند که زودتر از تاریخ مصرف دچارکپک زدگی می شوند
آخرین اخبار