تکمیل زنجیره ها، راه حلی برای برند سازی در حوزه عناب/ نیاز به ثبت جهانی محصول داریم

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: معرفی و ثبت جهانی عناب می تواند به برند سازی در این حوزه منجر شود.

رضایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، در خصوص اقدامات لازم برای معرفی عناب و گسترش تولید و صادرات این محصول گفت: در گام نخست لازم است ژنوتیپ‌های برتر عناب بومی استان شناسایی شود و در این خصوص دو ژنوتیپ بومی به نام‌های سیوجان و ماژان معرفی شده است و در کشور شهرت دارد.

او افزود: به منظور بهره‌مند شدن از ارزش معنوی این محصول می‏بایست ارقام عناب استان ثبت جهانی شود.

رضایی اظهار کرد: با فعال کردن زنجیره‌های مذکور می‏توان ضمن ارتقاء جایگاه محصول عناب نسبت به برند سازی و توسعه صادرات آن اقدام کرد.

از خسارت های مگس و سنک تا تأثیر منفی کرونا بر صادرات عناب

رضایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص آفات محصول عناب گفت: از جمله آفات عمده محصول عناب، مگس و سنک ‏است که عناب کاران با خسارت آن‌ها آشنایی کامل دارند و در صورت به کار بردن توصیه‏های کارشناسان و مروجان و مبارزه به موقع با این آفات، مشکل خاصی به وجود نمی‌آید.

او ادامه داد: شرایط اقلیمی مانند گرما، طوفان‏های تابستانی و عوارض ناشی از شوری آب و تجمع املاح در خاک جزو عوامل خسارت زا به عناب محسوب می‏شوند که رعایت اصول مدیریت باغ و بیمه کردن محصول می‏تواند به کاهش خسارت‌ها کمک کند.


بیشتر بخوانید


رضایی در خصوص مبارزه با آفات عناب تصریح کرد: باغداران می‌توانند با مراجعه به کلینیک‌های گیاه پزشکی و تهیه نسخه نسبت به تأمین سموم مورد نیاز اقدام کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: قسمتی از محصول عناب استان مصرف داخلی دارد و عمده آن به استان‌های همجوار مخصوصا به خراسان رضوی ارسال می‏ شود.

او با بیان اینکه پارسال صادرات عناب به خارج از کشور از گمرک استان گزارش نشده است، افزود: با شیوع ویروس کرونا و تأثیر منفی آن بر سفرها، بازار فروش محصول عناب به شدت لطمه دیده است.

رضایی درباره تسهیلات اختصاص یافته به کشاورزان گفت: در مقاطعی از سال تسهیلات سرمایه در گردش برای خرید نهاده‌ها در قالب کشاورز کارت و روش‌های دیگر در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.