میوه جدید در سبد کشاورزان شمالی

بستر مناسب برای کشت زغال اخته‌های آبی در غرب مازندران و شرق گیلان فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه بلوبری یا زغال اخته‌های آبی به عنوان میوه‌ای بومی آمریکای شمالی به صورت محدود در برخی مناطق شمال کشور کشت می‌شود، گفت: غرب مازندران و شرق گیلان برای کشت این میوه مناسب هستند.

او افزود: این پژوهشکده در تلاش است تا شرایط کشت این میوه را در این مناطق فراهم کند.

کامران قاسمی با بیان اینکه میزان قلیایی بودن بقیه خاک‌های کشور بالا است و مناسب کشت و پرورش بلوبری نیست، گفت: کارشناسان در محیط آزمایشگاهی با اسیدی کردن خاک، نوردهی مناسب، آبیاری مخصوص و تهیه محلول غذایی برای رشد آن توانستند شرایط را برای پرورش این میوه فراهم کنند.

 حدادی نژاد رییس پژوهشکده فن آوری زیستی گیاهان دارویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز با بیان اینکه این میوه سال‌هاست برای درمان بیماری‌ها در جهان استفاده می‌شود، گفت: بلوبری مقدار زیادی ویتامین c، ویتامین K، منگنز و ﭘﺮوﺁﻧﺘﻮﺳﻴﺎﻧﻴﺪﯾﻦ است که برای مبارزه با سرطان، کاهش وزن و داشتن پوستی شاداب و درخشنده کمک می‌کند.

بیش از ۵۵۲ هزار تن بلوبری در ۲۰ کشور جهان تولید می‌شود و ایران می‌تواند با فراهم کردن شرایط پرورش آن به جمع این کشور‌ها بپیوندد.

بلوبری میوه‌ای است که در بازار با عنوان زغال‌اخته آبی به فروش می‌رسد و گیاهی بومی نواحی آمریکای شمالی است که در دههٔ ۱۹۳۰ به اروپا معرفی شده‌است.

درختچه‌های بلوبری خمیده با طول متغیر از ۱۰ سانتیمتر تا ۴ متر با گل‌های استکانی به رنگ‌های سفید، صورتی رنگ‌پریده، قرمز و گاهی سبز یافت می‌شوند.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار