آیا راحت طلبی جوانان مانع ازدواج آن‌هاست؟/ رقابت مسائل اقتصادی و فرهنگی در صحنه ازدواج

یک استاد دانشگاه گفت: ازدواج؛ یکی از مسائل مهم اجتماعی است که برخی از کارشناسان، مشکلات اقتصادی و فرهنگی را از موانع مهم آن برشمرده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن فائضی  استاد دانشگاه و کارشناس ارشد وزارت کشور،  در یک گفت‌وگوی رادیویی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا معیشت اجازه ازدواج به جوانان را می دهد یا خیر؟ اظهار کرد: ما در اصل معیشت اختلاف نداریم و این موضوع در زندگی تأثیرگذار است، چراکه به هر حال بقای خانواده‌ها بر اساس معیشت است، اما اینکه بگوییم جوانان امروز ما بر مبنای معیشت تصمیم به ازدواج می‌گیرند این طور نیست.
 
وی بیان کرد: ما امروز در جامعه، با نگرش‌ها و تغییرات الگویی که برخاسته از مسائل فرهنگی است روبرو هستیم و آمارها هم این موضوع را نشان می دهند؛ به طوری که اخیرا، معاون ساماندهی امور جوانان گفت که  بر اساس پایش‌ها و بررسی‌های اخیر، ۳۷ درصد جوانان حتی با رفع تمامی مشکلات اقتصادی تمایلی به ازدواج ندارند که این آمار مهمی است.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر نگاهی به آمار سال ۹۵ بیندازیم که وضعیت معیشتی جامعه ما بهبود داشت و تورم مثل امروز افسارگسیخته نبود. متوجه می شویم که بر اساس آمار گرفته شده از سامانه ثبت احوال، در سال ۹۵، ۶۶۰هزار نفر ازدواج کرده اند و در سال ۹۸ که وضعیت اقتصادی مطلوب نبوده و تورم و تحریم وجود داشته است، ۵۳۰ هزار و ۲۲۵ نفر ازدواج کرده اند یعنی آمار به صورت جدی تغییر نکرده است و قاعدتاً اگر موضوع معیشت بود، این رقم شکل نمی گرفت.
 
فائضی گفت: با توجه به آمار مذکور، در سه ماهه سال ۹۹ هم ۱۲۷ هزار و ۳۱۸ نفر ازدواج کردند و در این میان باید گفت که اگرچه معیشت گزاره مهمی برای ازدواج است و نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم، اما این آمار و ارقام نشان می‌دهند، آن چه که مهم است تغییر نگرش‌ها و الگوهاست که متاسفانه از غرب گرفته شده است.
 
وی ادامه داد: گاهی ما باید بر اساس آمار و ارقام  شرایط را تحلیل کنیم و باید مصداق بیاوریم و ما برای این منظور هم مصداق می آوریم. بنده در سال ۷۲ که دانشجو بودم می خواستم ازدواج کنم و با توجه به مشکلات اقتصادی، حساب کردم که تا هفت سال آینده نمی توانم ازدواج کنم اما یک هفته بعد این کار را انجام دادم، آن هم در زمانی که ۱۰۰ هزار تومان پول زیادی بود، بنابراین معیشت برای ازدواج مهم است و این موضوع را انکار نمی‌کنیم اما عامل مهمی نیست، چرا که بحث فرهنگی عامل مهم است.
 
این استاد دانشگاه افزود: امروز جوانان ما راحت طلب هستند و در حقیقت، راحت طلبی در میان نسل جوان به وجود آمده است و این نشان می‌دهد که حتی اگر بخشی از موانع و مشکلات اقتصادی آن‌ها برای ازدواج برطرف شود، اما باز هم برخی از جوانان انگیزه لازم برای ازدواج را ندارند.

وی با اشاره به نقش مهم دولت ها تأکید کرد: دولت ها برای تأمین امنیت و معاش به وجود می آیند و وظیفه آن ها این موارد مهم است و بنده می گویم که ما در جامعه، مشکلات فرهنگی داریم یعنی نسل امروز ما راحت طلب شده است و دنبال ازدواج سفید می رود و نمی توانیم منکر این موارد شویم و سوال این است که آیا همان ازدواج آسان که مقام معظم رهبری اشاره کرده اند را در زندگی‌های خود تحقق می‌دهیم؟ چه دولت که باید این زمینه را فراهم کند و چه ما که باید برای این مهم گام برداریم. به طور مثال؛  اگر بنده بخواهم دخترم را شوهر بدهم انتظاراتی دارم که فرد حاضر به ازدواج نمی‌شود و  باید بدانیم که موضوع معیشت همیشه بوده است و به همین دلیل، ما باید از لحاظ فرهنگی با این مقوله روبرو شویم نه با مسئله اقتصادی چرا که مسئله  غیر قابل انکاری نیست.
 
وی اظهار کرد: این یک واقعیت است که ۲۴ سالگی سن مطلوب برای ازدواج دخترها است اما اگر همین دختر به سن ۳۵ -۳۶ سالگی رسید می‌تواند با جوان ۲۴ ساله ازدواج کند؟ این در حالی است  که پسر ۳۵ ساله می تواند با دختر ۲۴ ساله ازدواج کند.
 
فائضی بیان کرد: ما در جامعه با مشکلاتی روبرو هستیم که مسائل اقتصاد و معیشت در رده های بعدی قرار می گیرند و اینکه ما بخواهیم برای ازدواج، تالارهای آن چنانی و... بگیریم ذیل مسائل فرهنگی هستند و در حقیقت، نمی‌توانیم از این موارد چشم پوشی کنیم و فقط معیشت را مانع ازدواج جوانان بدانیم.
 
وی تصریح کرد: کمیسیون اجتماعی، به منظور تسهیل ازدواج جوانان، وام ازدواج را افزایش داد، آیا با این کار ازدواج هم افزایش پیدا کرد؟ چرا جوانان از این وام برای زندگی کردن استفاده نکردند؟ افرادی که دنبال ازدواج سفید می روند و راحت طلب هستند و از غرب پیروی می‌کنند اتفاقا با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و این یک واقعیت است و اگر ما بتوانیم از شرایطی که هستیم راضی باشیم این بزرگترین دستاورد ماست و در حقیقت، راه را گم کرده ایم و فکر می‌کنیم با پول و منزل می توانیم مشکلات را حل کنیم.
 
این استاد دانشگاه گفت: با توجه به شرایط و موقعیت کشورمان و اینکه دولتمردان باید بر اساس قانون اساسی، معیشت و شغل جوانان را تامین کنند، سازمان اداری ما باید با آن رویکرد فعال شود و تلاش کند که مشکلات را از پیش پای جوانان و مردم بردارد و لازمه این کار هم وجود مدیران شایسته سالار است، این در حالی است که یکی از مشکلات جامعه ما، مدیران ناکارآمد هستند و در این میان، فقط  شعار و برنامه در جامعه ما خوب بوده است.
 
فائضی ادامه داد: مشکل ما سوء مدیریتی است و به همین دلیل، دولت باید از مدیران کارآمد و شایسته استفاده کند تا در راستای برطرف کردن مشکلات فعالیت کنند و در خصوص مسائل فرهنگی هم نباید کار ظاهری کنیم و واقعا به صورت عمیق و کاربردی وارد این مسئله شویم و مشکلات را برطرف کنیم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۰
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
اون جوونایی که بخاطر راحت طلبی ازدواج نمیکنن فرزندان خودتون هستن که با پول ملت خارج از کشور در رفاه کاملن..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
اولین مانع ازدواج کنکوره که چند سال از زندگی عقب میوفتي بعد هم سربازی با حقوق کمممم و بعد بیکاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
ما دهه شصتی ها که مجرد ماندیم و باید به فکر چهل سالگی به بعد و همچنین بقیه عمر و تنها و مستقل زندگی کردن باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
درود بر مجردی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
درود بر زندگی مجردی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۲ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
زنده باد زندگی مجردی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۸ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
زنده باد مجردی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
کارشناستون اشتباه میگه.اگه پول باشه ازدواجم هست پول نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
مسائل اقتصادی.سربازی.من خودم رفتم سربازی کلا زده شدم از همه چی دیگه
Germany
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
کارشناستو عوض کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
هر انسانی دنبال راحت طلبی است اگرنبوداین همه امکانات نمی آفرید پس ازدواج برابر باسختی های بسیار است که طبیعت انسان از این سختی ها گریزان است بایدراه دیگری پیدا کرد
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۶:۵۷ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
مجردی عشقه
Japan
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
تربیت غلط پسرها باعث شده خیلی مسئولیت پذیر نباشند و راحت طلبی رو پیش بگیرن. پدر من سال ها سه تا شغل داشت و حتی سالهای نزدیک به بازنشستگی دو شغله بودن و الان هم که سنی ازشون گذشته و بازنشسته هستن باز هم شغل آزاد دارن اما الان پسرها که می آیند خواستگاری می گن ما فقط تا ساعت چهار بعد از ظهر کار می کنیم هر چی درآوردیم باید بسازی بعدش هم می گن ما همین درآمد اندکمون هم باید واسه خودمون باشه کلاس بدنسازی و پلی استیشن و لباس مارک و گوشی فلان هزینه داره بعد می گن زن ها ناسازگار شدن!
Azerbaijan
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
من خودم یه جوون دهه هفتادی هستم با مدرک فوق لیسانس.یه شرکت خصوصی کار میکنم که ماهی 5 میلیون حقوق میده.هیچی نخورم و فقط نون و آب بخورم تو یکسال میشه 60 میلیون.رفتم خاستگاری پدر دختره میگه حقوق ماهی 5 تومن کمه برای اداره زندگی. حداقل باید بالای 10 تومن حقوق بگیری با این مدرک.خب وقتی داره اینجوری میگه من باید چیکار کنم.پس لطفا اول فکر کنید بعد اظهار نظر کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
چون فوق لیسانس داری نباید شغل دومت کارگری یا رانندگی باشه؟ انتظار داری بهت پست مدیریتی بدن؟
Germany
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
خب خودت مگه بیل خوردی؟
برو کار کن
اون بره پول دربیاره بده به تو؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
خودم برم کار کنم مگه دیوونه ام ازدواج کنم؟ آقا بالاسر می خوام چه کار؟
Japan
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
تربیت غلط پسرها باعث شده خیلی مسئولیت پذیر نباشند و راحت طلبی رو پیش بگیرن. پدر من سال ها سه تا شغل داشت و حتی سالهای نزدیک به بازنشستگی دو شغله بودن و الان هم که سنی ازشون گذشته و بازنشسته هستن باز هم شغل آزاد دارن اما الان پسرها که می آیند خواستگاری می گن ما فقط تا ساعت چهار بعد از ظهر کار می کنیم هر چی درآوردیم باید بسازی بعدش هم می گن ما همین درآمد اندکمون هم باید واسه خودمون باشه کلاس بدنسازی و پلی استیشن و لباس مارک و گوشی فلان هزینه داره بعد می گن زن ها ناسازگار شدن!
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۶:۵۰ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
احسنت
پسرها درست تربیت نشده اند
United States of America
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
اونوقت شما درست تربیت شدی که میگی پسرها درست تربیت نشدن؟یکی ازعللی که باعث شده جوونا ازدواجشون به تاخیر بیفته شما دخترها هستید.وقتی میگی به اندازه تاریخ تولدم باید مهرم کنی همین میشه وضعیت.وقتی پدر شما سه شغله باشه جوونای ما بایدم بیکار باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
دخترها هم درست تربیت نشده اند که مردرا به عنوان حمال وبانک می بینند وفقط پول دوست دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
واقعا تحمل يك نفر كه مياد تو زندگيت و ديگه نميره خيلي سخته.

عشق است مجردي و آقا بالا سر نداشتن.آزاد و سر خوش، لذت از زندگي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
واقعا تحمل يك نفر كه مياد تو زندگيت و ديگه نميره خيلي سخته.

عشق است مجردي و آقا بالا سر نداشتن.آزاد و سر خوش، لذت از زندگي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
بنام خدا
با عرض سلام
خواهشمندم خواهران درحضورمردنامحرم ازجوراب ضخیم بجای جوراب نازک زنانه پانما در رنگ های مختلف استفاده نمایند
با تشکر
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۳ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
مریضی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
خدا شفات بده !
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۰۸:۵۵ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
الان یک ساله دنبال وام ازدواجم هفت خوان رستم طی کردم نتونستم وام ازدواج بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
چرا جوانان رو تشویق به ازدواج میکنید در صورتی که اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور اصلا مناسب ازدواج نیست و ازدواج نکردن گزینه ی به مراتب بهتری است . آمار طلاق سر به فلک کشیده و افرادی که ازدواج کردن خیلیهاشون یا طلاق گرفتن یا زندگی های خوبی ندارن .ازدواج به تاریخ پیوست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
ازدواج حماقتی بزرگ است !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۵ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
ازدواج حماقتی است جبران نشدنی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۵ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
ازدواج حماقتی جبران نشدنی است !
Canada
ناشناس
۰۸:۱۲ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
راحت طلبی؟ جوانی که تا 25 سالگی درس میخونه بعد میره سربازی بعد در به در دنبال کار می گرده تا شاید بتونه یه خونه اجاره کنه به نظر شما بخاطر راحت طلبی ازدواج نکرده؟
Azerbaijan
ناشناس
۱۵:۳۷ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
گل گفتی.بعد یه سریا اینجا نظراتی میدن که ادم میمونه جدی میگن یا ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۳ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
خب طبق آمار ذکر شده،۶۳ درصد مجرد ها با حل مشکلات معیشتی حاضر به ازدواج هستن دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۶ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
خیر 100 درصد ازدواج نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
سلام.وقتی تو این مملکت هیچی جای خودس نیست تکقع نداشته باشید که جوانان ازدواج کنند.من الان 10سال یه کارمند هستم هنوز نتونستم یه پراید بخرم خدا به داد بقیه برسه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۶ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
یک عدد پوشال و یک عدد تسمه و چهار عدد آب پخش کن و آب چکان پلاستیکی برای کولر خریدم شد 200 هزار تومن ! یک زمانی کولر کامل این قیمت بود !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
مسکن مسکن مسکن
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۲۳:۲۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
آقایان باید به این باور برسند که قوانین ازدواج فعلی پاسخگوی نیاز جامعه نیست و باید این قوانین اصلاح گردد .از مهریه و تمکین گرفته تا طلاق صرفا جهت کسب درامد عده ای خاص جوابگو میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
موانع ازدواج را از جلوی پای جوانان بردارید
مسکن
سربازی اجباری با حقوق کم
کنکور
بیکاری
تورم افسارگسیخته
مهریه نجومی
جهیزیه گران قیمت
هزینه های سنگین زندگی
Iran (Islamic Republic of)
m
۲۳:۱۰ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
وقتی رئیس جمهور بعد از این همه مشکل اقتصادی که بوجود آورده در جلسه هیئت دولت از عملکرد اقتصادی دولتش تقدیر می کند، تو هم باید اینطوری کارشناسی کنی. احتمالا آخرش تقصیر خود جوان ها می شود باید عذرخواهی هم بکنند و غرامت بپردازند. احتمالا نوزادان هم تنبل شده اند که نمی خواهند به دنیا بیایند وگرنه در زمان های قدیم نوزادان با وجود مشکلات مالی فراوان و کمبود پوشک، خودشون زودی به دنیا می آمدند!!! احتمالا مردم دنیا هم خیلی نازک نارجی شدند که زود کرونا می گیرند و می میرند وگرنه قدیم طرف ده تا بیماری سل و طاعون و وبا و ... می گرفت و در آخر فقط یک کم تب می کرد... !!! آخه کی به شماها میگه کارشناس که حالا خودتون رو جدی گرفتید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
من ی جوانه ۳۶ ساله هستم تو ی شرکته دولتی کارمیکنم حقوقم ماهانه ۱۰۰ میلیونه ماشین و خونه هم داده شرکت بهم و قبل از ورودم به شرکت بیمه کردن من رو کلا چون ی آدمه روانی هستم ازدواج نمیکنم چون حالم از لذت بردن از زندگی و کنار همسرم بودن و عشق و بچه ای که بهم بگه بابا بهم میخوره بخاطر این که من روانی هستم وگرنه شرایط که عالیه جوانان کار خونه ماشین و همه چیزشون ردیفه تمام جوانای ایران مثه من روانی هستن بدشون میاد از بودن در کناره عشقشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
خدا مشکل تو یکیو رو به زودی حل کنه...‌‌‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
کدوم راحت طلبی؟!!! کی بدش میاد ازدواج کنه؟؟؟ کی دوست نداره سر و یامون بگیره؟؟؟
وقتی شغل نیست جوون چجوری ازدواج کنه؟؟؟
اینهمه جوان درسخونده عمرشونو گذاشتن تا مدرک دکترای تخصصی درس خوندن وقتی شغل ندارن با کدوم درامد ازدواج کنن؟
اگر راحت طلب بودن تا مقطع دکترا درس نمیخوندن. شب و روز زحمت و مطالعه و پایان نامه و مقاله.... بعدشم هیچ شغلی نیست.
کی خرج زندگشینو بده؟؟
این کارشناسی که این مقاله رو نوشته تو کدوم کشوره؟؟ نمیبینه وضعیت جوونا رو ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
به نظر من همه عواملی که گفتید می تونه دخیل باشه. راحت طلبی، مشکل اقتصادی و مشکل فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
استاد گرامی اگر به قصابی و نانوایی برویم و بگوییم با انسانیت و بدون پول به ما نان و گوشت و میوه بدهد اگر با چوب و توهین مارا بیرون نکرد بعد بگو ازدواج کنید بی پول و کار انسان گرسنه هم نوع خود را مسله مسله می کند و می خورد .امان از گرسنگی این راتاریخ می گوید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
اره از بی کاری وبی پولی بی لیاقتی مسعولین راحت طلب شدیم دیگه خوشی زده زیر دلمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
راحت طلبی جوانان نیست علت به خواب رفتگی دولت و اقتصاد به هم پاشیده علت امر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
چرا از جوانان سوال نمیکند دلیل ازدواج نکردنشنو به کارشناس نیازی نیست این اقای کارشناس انگار تو ایران زندگی نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
آره والا اکثر جوانها الان ماهی 20 یا 30 میلیون حقوق دارن خانه و ماشینم که مهیا دیگه خوشی زده زیر دل جونِ دلا ! ازدواج برا چیشونه ماهی یه بارم که سفر خارج دارن !
Canada
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
بیکاری جوانان و مسکن
سر کار بودن مسن ها و سالخورده و عجوزه ها
بالا رفتن سطح توقع دختران و پسران
اسان شدن رابطه پسران و دختران
سر گرم شدن جوانان به فصای مجازی نه حقیقی
اتلاف وقت جوانان در سایت ها
بجای یاد گرفتن حرفه مورد علاقه
همه میخواهند پشت میز نشین و برگه امصا کنند
مگر چند میلیون کارمند دولت احتیاج دارد
دولت باید زمین مجانی .با وام بدون سود و اموزش حرفه مورد نیاز کشور و مورد علاقه شون تا
جوانان از مصرف کننده
به تولید کننده تبدیل شوند
دولت به هر خانواده روستایی چند تا مرع وخروس .بوقلمون ووووو دهند
تمام روستاییان تولید کننده بجای مصرف کننده میشوند و
مهاجرت به حاشیه شهر ها کاسته میشه
اینشالله دولت منتخب همه این کار ها را میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
کارگری با حقوق پایین جوابگوی زندگی مشترک نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
Yjc خسته نشدی از این مطالب گذاشتی فایده ندارد زحمت نکشید برید اصلش را درست کنید
Germany
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
کسی که خونه داره و مشغول به کار هستش یا بازنشسته تامین اجتماعی هستش برا نون شب خودش مونده. نکنه شوخی میفرمایید یا اینکه حقوق نجومی براتون ساخته فک میکنید 80 میلیونم همین شکلی هستن. جوان که کور نیس می‌بیند درک می‌کند و میدونه 2 با 2 میشه 4 اهل حساب هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
مشکل دولت مردان ما اینکه خودشونو غرق آمار وارقام کرده اند واز حقیقت غافل اند.حقیقت اینکه من به عنوان فردی که24سال دارم ودانشگاه هم رو تازه تمام کرده ام و2سال هم باید برم سربازی میشه26ساام تازه باید دنبال کاری بگردم تازه اگر خیلی فوری کار رو هم پیدا کنم باید حدودا به قیمت های امروز باید 300و400میلیون جمع کنم تا بتونم یه زندگی خیلی حداقلی رو شروع کنم ( رهن خانه 70 و80 متری- مخارج مجلس عقد ساده- سرویس طلای عروس ویک پراید ساده) البته با این فرض کاملا محال اینکه قیمت ها تا اون موقع ثابت بمونه وهیچی وهیچی هم خرج نکنیم حدودا 10و12 سال طول میکشه البته اگه قیمت ها ثابت بمونه وهیچی هم خرج نکنی هااااا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۱۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
مشکل قیمت سکه، مهریه و زندان رفتن، با امضای سند ازدواج بدهکار میلیاردی عندالمطالبه شدن، محکوم به اقساط مادام العمر شدن مهریه، بسته شدن حساب بانکی، ممنوع الخروج شدن. در کل ازدواج سیاه امروز کار عاقلانه‌ای نیست
Sweden
ناشناس
۲۰:۰۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
شغل دلخواهمو بهم بدید...نامردم اگر ازدواج نکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۱ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
نامردی اگر ازدواج کنی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
اولا که این وام صد میلیونی ازدواج حتی وسایل ضروری خانه رو نمیتونه پوشش بده
دوم این که خیلی از جوانان نتونستن ضامن گیر بیارن و قید این وام رو زدن
سوما خیلی از جوانان شغل ندارن که بتونن قسط های وام رو بدن
چهارم چرا جوون های ما راحت طلب شدن و آیا در سریال ها نشان دادن بریز و بپاش ها و زندگی های بدون مشکل سطح توقعات رو بالا نمیبره؟
پنجم، مهریه باعث میشه که جوون با این همه طلاق بترسه تن به ازدواج بده و زیر بار این دین بره
ششم ، به دلیل عدم اجباری بودن مشاوره ی اصولی قبل از ازدواج خیلی از زوجین انتخاب غلطی انجام خواهند داد و با تیپ شخصیتی که اصلا سازگار نیستن ممکنه زیر یک سقف برن
هفتم، کارشناستون عمدا میخواد مسئله ی اقتصاد رو غیر مهم جلوه بده .....
Iran (Islamic Republic of)
!
۱۹:۵۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
بر طبق آمار ثبت احوال هر سال حدود ۱۷۵ هزار مورد طلاق در کشور ثبت می شود !

یعنی روزانه حدود ۵۰۰ مورد طلاق !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
بنده ۳ بار رفتم خواستگاری فقط بخاطر توقعات بالای خانواده دختر جواب رد شنیدم دختر خودش بیکاره و خانوادش از قشر ضعیفه توقع همسر کارمند رسمی و داشتن خانه و ماشین و غیره داره من که یه جوان ۲۸ ساله ام و خداروشکر توی شرکت کار میکنم با حقوق ماهی ۴ تومن چکار کنم دیگه بخدا قید زندگی رو زدم خانواده ها توقع داشتن همه چیز رو بصورت یکجا دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
مشکل اصلی مهریه و مسکن و شغل و گرانی است.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۳۷ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
بخواهیم مغازه رهن کنیم واجاره بدهیم بااین فرض که سلمانی مردانه زده باشیم میشه گفت شغل داریم.یایک دکه روزنامه فروشی داشته باشیم میتوانیم بگوییم شغل داریم.یااگرمیوه درمنطقه یک کیلویی ده هزارتومن بخریم ودرمنطقه هفت کیلویی پانزده هزارتومن بفروشیم میتوانیم بگوییم شغل داریم.اگرهلال احمربرویم وتزریقات یادبگیریم میتوان شاغل شد.فقط همین
Germany
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
حتما جوونها تنبل هستن اما کارمندان دولت که خودشون باد میزنن با کولر سخت کوش اقا جای من رو با هرکی استخدامی دولت هست عوض کنید چشم بسته قبول میکم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
سلام برا اکثر مردم همیشه همچی گرونه ولی خوب قبول دارم در این 8 سال گذشته نجومی همچی بالا رفته وقتی در رای دادن و انتخاب اینده خودمون دقت نمیکنیم این بلاها سرمون میاد شخصا وقتی ازدواج کردم هیچی نداشتم همچی بستگی به انتخاب خودمون داره
Iran (Islamic Republic of)
جــــواد
۱۹:۲۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
این کارشناس محترم بر اساس کدام داده علمی و بر اساس کدام آمار رسمی میفرمایند راحت طلبی مانع ازدواج است؟ yjc لطفا سطح مباحث مهم جامعه را اینقدر پایین نیاورید و اگر براستی در پی حل مشکل هستید از گروههای کارشناسی علمی که کار میدانی میکنند استفاده کنید تا به فهم جامعه از مسائل و مشکلات خود اضافه کنند.
متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
بله همه جوانان که از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند : دارای شغلی مناسب و درآمدی کافی و امنیت اقتصادی عالی و خانه وماشین هستند. و تورم و گرانی هم هیچ تاثیری ندارد.وفقط جوانان راحت طلب میباشند..و مشکل از مسئولین و جامعه نمیباشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
۳۷ درصد جوانان حتی با رفع تمامی مشکلات اقتصادی تمایلی به ازدواج ندارند که این آمار مهمی است.
دليل ازدواج نكردن صرفا پول نيست.
جوانان حوصله زندگي با يك نفر ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
دلیل بی اعصابی و بی تحملی یک نفر دیگر به طور دایم در زندگی جوانان رو بگم : برای اینکه اخلاق بد والدین و خانواده ، مسکن و زندگی شهرنشینی شلوغ وهوای آلوده و شغل های آن، موسیقی‌ وترانه و فیلمای ناجور ، ارتباطات حرام, دانشگاه ،تغذیه ناسالم شهر اعصاب برای جوانان نگذاشتند بمونه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
من هم همنیجوری هستم. حوصله خودم رو هم ندارم و از زندگی ام لذت نمی برم. آرزوهام بر باد رفته و از نیرو و تخصص ام استفاده نشده
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
سربازی اجباری،مهریه،مسکن،اشتغال و... مشکلی نیست فقط راحت طلبی جوانان مشکل است.
حالتون خوبه؟ خجالت بکشید و نظر من رو هم سانسور نکنید و به آزادی بیان پایبند باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
خواستگار نداریم با کی ازدواج کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
زن نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
پول نداریم با کی ازدواج کنیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۵ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
پول نداریم با چی بریم خواستگاری ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
ازدواج در شرایط فعلی کشور سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
توان اینکه برای مجردها کاری کنید رو ندارید اگه داشتید این امار مجرد ها نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
خدا کار مردم آزار رو راست نیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
مگه نمیگین راحت طلبی جوان باعث این مسعله شده ؟!همینه که هست میخای بپذیرین میخای نپذیرین اگه میتونین جلوی این روندو بگیرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
ازدواج پول می خواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
فقط مسکن.
مشکل را به حاشیه نبرید .
لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
اگراین کارشناس توانست با حقوق چهارمیلیونی ادامه زندگی بدهد یعنی حرف حساب زده آیا این کارشناس حاضراست به کسی که حقوق پایین می گیرد دختر بدهد وبا مهریه یک سکه صیغه عقد را جاری کند کارهای خوب و پردرآمد مال ما نیست کار کارگری هم چنین اوضاعی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
این آقای کارشناس اگر دختر داره بده بهم من در ماه ۶ تومن حقوق دارم بیمه هم هستم موافقم با ازدواج با دخترش ولی حتی ی سکه هم مهریه نمیگیرم و خونه و ماشینم ندارم آقای کارشناس حاظری دخترت رو بهم بدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
شرایط ازدواج اصلا مهیا نیست و سخت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
همه چی گرونه. اونوقت بریم زن بگیریم تازه بچه هم بیاریم خیلی سخته
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۴۱ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
من پسر دهه ۶۰ حتی اگر شغل خوب و ثابت داشته باشم که ندارم و دلیل اصلی ازدواج نکردنم نبودشغل و ثباتش هست با این شیوه مهریه ۱۱۴سکه و....هرگز ازدواج نمیکنم چراباید اول زندگی تعهد بدم یک میلیارد و نیم عند المطالبه بدهکارم.....اونم تو این دوره زمونه
Canada
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
در قران امده
مهریه باید بر حسب توانایی مالی مرد باشد
میتواند یک سکه باشد تا کوهی از سکه
درسته .مهریه مانع ازدواج است و
مهریه باعث خوشبختی نمیشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
برادر زاده من ازدواج کرده چند روز دیگه میره سر زندگیش. مسکن مهر ۷۵ متری تو شهر همدان اجاره کرده (۷۵ میلیون ودیعه ماهی ۱۰۰ هزار تومن اجاره.)یه جوون اول زندگیش از کجا بیاره؟ با این روند سال دیگه حداقل باید ۱۰۰ میلیون پول پیش داشته باشه. حالا هی بگین مسائل مالی خیلی مهم نیست تو کاهش ازدواج. مشکل اصلی کشور ما تو همه زمینه ها از جمله ازدواج صد در صد مسائل مالیه.
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس۹
۲۰:۵۳ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
جان مادرت کجاست خانه میده ماهی ۱۰۰ تا من دوتا زن بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس۹
۱۷:۲۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
شما مشکلات اقتصادی حل کن از پیش خانه تا هزینهای ازدواج بعدشم که بماند تا زن بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
با طلا گرم 1200، اجاره آلونکی در جنوب شهر حدود 3 میلیون، بیکار و فقر خانواده ها
ازوداج کجا بود دلت خوشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
چه راحت طلبی !! وقتی نتونی از پس هزینه های سنگین زن بچت بربیایی راحت طلبیست یا ظلم و بدبختی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
با چه زبونی باید اینو گفت با درآمد سه _چهار میلیونی که اکثر شاغلین دارن نمیشه از پس هزینه های زندگی برآمد.اصل مشکل فرار از ازدواج اینه. حالا یه درصدی کمی از افراد میگن اگر میلیاردر هم باشن ازدواج نمیکنن جای خود داره. بافت جامعه ما هنوز سنتیه و این جای خوشبختی داره.مجرد موندن هنوز تو فرهنگ ما یه ضعف و کمبود و حتی ایراد حساب میشه که این خودش انگیزه ازدواجه.هیچ تناسبی بین درآمد و هزینه وجود نداره. که از یه طرف انگیزه های ازدواج رو کم کرده و از طرف دیگه باعث فروپاشی زندگی افراد متاهل میشه.
United Arab Emirates
ناشناس
۱۷:۱۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
بیچاره جوونا.پول ومسکن ندارن که بتونن ازدواج کنن،انگ راحت طلبی هم بهشون میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
ازدواج ترس از اجاره، ترس از بیکاری و تعدیل نیرو، ترس از کفاف ندادن درآمد، ترس از بدبخت کردن شخص و دختر مردم، با خودش داره. این رو نمیشه وصل کرد به زیاده خواهی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
قوانین مشکل داره یا اجرا نمیشه و از طرفی وضعیت اقتصادی مشکل زاست و هزار مشکل دیگه که ما جهان سومی ها با اون دست و پنجه نرم می کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
قوانین مشکل داره یا اجرا نمیشه و از طرفی وضعیت اقتصادی مشکل زاست و هزار مشکل دیگه که ما جهان سومی ها با اون دست و پنجه نرم می کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
زنده باد راحت طلبی زنده باد مجردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
مبارک مبارک تجردت مبارک ! الهی که صدسال مجرد باشی جوان دم بخت نه ببخشید جوان دم تجرد !
نشانه های آخرالزمان افتخار به تجرد است به دلایل وضع اقتصادی ، نبود اعصاب و ....
آخرین اخبار