غدیرخم، امتداد نبوت پیامبر اعظم و عامل اتحاد امت اسلامی

واقعه مهم و تاریخی غدیرخم در امتداد نبوت، ادامه راه نبی مکرم اسلام، اکمال دین و اتمام‌ نبوت و میراث ماندگار پیامبر اسلام بوده و کامل‌ترین نسخه برای هدایت مسلمانان در برهه های مختلف است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، غدیر تنها یک حادثه و واقعه نیست؛ بلکه تاریخی است که باید هزاران بار خوانده شود؛ غدیر ادامه رسالت پیامبر اسلام و مهر تاییدی بر شایستگی و ایمان و اخلاص مولای متقیان امیرالمومنین (ع) است.

غدیر حقانیت امامت علی (ع) را فریاد زده و پیام پیامبر اسلام را تکرار می‌کند؛ این واقعه مهم، حقیقت بزرگی را در سینه خود ثبت کرده و آن اینکه رسالت پیامبر با امامت علی (ع) کامل می‌شود و بدون امامت علی (ع) و غدیر، رسالت پیامبر اسلام ناقص می‌ماند؛ غدیر با تمام عید‌های امت اسلام متفاوت است و در رتبه‌ای بالاتر قرار دارد، چنان که نامش "عید الله الاکبر" است و این برتری به دلیل مقام و اهمیت والای غدیر است.

غدیر، بعثت را کامل می‌کند و بدون غدیر و علی (ع) بعثت ناقص می‌ماند؛ باید غدیر و علی (ع) باشند تا بعثت کامل شود؛ این واقعه مهم در آخرین حج پیامب اسلام (ص) امتداد نبوت و رمز ماندگاری اسلام است.

غدیر، امتداد نبوت است

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری اظهارداشت: غدیرخم، امتداد نبوت بوده و ولایت و امامت، بعثت پیامبر اسلام (ص) را تکمیل می‌کند.

آیت‌الله شیخ جواد مجتهد شبستری ادامه داد: غدیر رسالت پیامبر اسلام (ص) را تکمیل می‌کند و اگر غدیر نباشد، بعثت ناقص به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: مساله غدیر در آیات و روایات مورد توجه قرار گرفته و به عنوان مکمل رسالت پیامبر اسلام (ص) مطرح شده است.

وی با بیان اینکه دین اسلام بدون امامت و ولایت ناقص است، گفت: آن قدر این مساله اهمیت دارد که پیامبر اسلام (ص) اگر به این دستور الهی عمل نکند، گویی رسالت خود را انجام نداده است.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری افزود: مساله امامت و ولایت معادل با کل رسالت پیامبر اسلام (ص) است و در روایات هم از امامت به عنوان کلید تمام اعمال و عبادات تعبیر شده است و کسی که ولایت را برعهده می‌گیرد، انسان‌ها را به سمت رعایت دستورات الهی هدایت می‌کند.

آیت الله شبستری افزود: پیام غدیر این است که بدون ولی، مردم هدایت نخواهند شد و باید این مسیر ادامه یابد، چنان که نبی مکرم اسلام (ص) در حادثه غدیرخم، از حاضران در آن جمع خواست تا پیامش را به غایبان ابلاغ کنند و پیام غدیر نسل اندر نسل تا قیامت منتقل شود.

وی با بیان اینکه آیا واقعا حق غدیر را ادا کرده ایم؟ گفت: حق غدیر را آن گونه که شایسته است، ادا نکرده ایم و از درک عظمت جایگاه آن عاجز مانده ایم.

وی با بیان اینکه غدیر حق بزرگی بر گردن ما دارد، افزود: هیچکدام از اعیاد نتوانسته در رتبه و جایگاه غدیر قرار بگیرد، چنان که نام این عید "عیدالله" است واین نام به دلیل بزرگی و عظمت بی نظیر غدیر وپیام آن است.

غدیر تنها اختصاص به پیروان مذهب تشیع ندارد

نماینده دیگر مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: غدیر تنها اختصاص به پیروان تشیع ندارد، بلکه متعلق به تمام مسلمانان است؛ عده‌ای امیرالمومنین (ع) را جانشین نبی مکرم اسلام دانسته و او را ادامه رسالت پیامبر اسلام می‌دانند و برخی دیگر از مسلمانان امیرالمومنین را به دلیل شخصیت والا و اخلاص و ایمان بی نظیرش، مولا می‌شناسند.

آیت الله عسگر دیرباز افزود: در حقیقت غدیر و حضرت علی (ع) عامل مشترک و وحدت بین تمام مسلمانان اعم از اهل تسنن و تشیع است.

وی به پیام غدیر اشاره کرد و ادامه داد: پیام غدیر این است که بشریت پس از پیامبر اسلام (ص) به حال خود رها نشده بلکه مسلمانان همیشه نیاز به تعالیم اسلام و مجریان اسلام از طرف خداوند متعال دارند و این گونه نیست که همانند تفکر لیبرالسیتی نیازی به تعالیم انبیا نداشته باشند بلکه در حوزه‌های مختلف اعم از اقتصادی و سیاسی نیاز به راهنمایی و هدایت دارند.

غدیر رمز ماندگاری دین مبین اسلام است

رییس دفتر نمایندگی، ولی فقیه در امور اهل سنت آذربایجان غربی هم گفت: غدیر، ماندگاری اسلام را رقم می‌زند و به عبارتی تداوم مسیر دین مبین اسلام به شمار می‌رود.

حجت الاسلام عسگر فعال آذر اظهار داشت: در فرمایش رهبر معظم انقلاب آمده که غدیر می‌تواند محور وحدت باشد، چون اصل غدیر را کسی منکر نشده و اهل سنت نیز اصل غدیر را قبول کرده اند.

وی به پیام بزرگ غدیر اشاره کرد و افزود: پیام بزرگ غدیر این است که جامعه بشری بدون رهبری الهی، نمی‌تواند دوام و بقا یابد و وجود امام و رهبری الهی، ضرورتی مهم برای جامعه بشری به ویژه امت اسلام اعم از شیعه وسنی است.

وی افزود: غدیر، چون از مشترکات مسلمانان است، می‌تواند پرچم وحدت را به اهتزاز درآورد و مانع تفرقه افکنی دشمنان اسلام و قرآن در میان امت اسلامی شود.

غدیرخم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام (ص) درآن مکان و در جریان حجه الوداع حضرت علی (ع) را پس از خود به ولایت مسلمانان جهان اعلام کرد؛ پیامبر اسلام (ص) در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی را که در حج شرکت داشتند، جمع کرد و حضرت علی ابن ابیطالب (ع) را به عنوان وصی، برادر و جانشین خود از جانب پروردگار متعال معرفی کرد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: غدیر خم ، عید غدیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.