پاسخ به ۱۵ سؤال مهم درباره طرح صیانت از حقوق کاربران

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که طرح صیانت از حقوق کاربران مشکلی برای کسب‌وکارها ایجاد نمی‌کند و در آن بر حمایت از خدمات پایه تاکید شده است.

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به تعدادی از سؤالات و ابهامات مربوط به طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» پاسخ داده است.

متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌ها را در ادامه می‌خوانید.

۱) مصادیق خدمات پایه کاربردی چیست؟

مصادیق اصلی خدمات پایه کاربردی بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی عبارتند از: شبکه‌های اجتماعی، جستجوگرها، خدمات پایه مکانی و نقشه (مانند بلد و نشان)، خدمات میزبانی داده و...

۲) طرح اولیه موسوم به طرح صیانت ایرادات زیادی داشته آیا همان طرح در دستور است؟

طرح صیانت سال ۱۳۹۹ از دستور خارج و بایگانی شد و مفاد طرح جدید از نو و طی جلسات متعدد کارشناسی بازنویسی شده است.

۳) چرا باید طرح در قالب اصل هشتاد و پنجم مورد بررسی قرار گیرد؟

۱- ابعاد فنی و کارشناسی طرح بالاست و از پیچیدگی زیادی برخوردار است؛ ۲- ذی نفعان زیادی دارند؛ ۳- با ۸۵‌ای شدن امکان مداخله مستقیم نظرات مردم و کارشناسان در قانونگذاری فراهم می‌شود، ولی در غیر آن این امکان فراهم نمی‌شود؛ ۴- امکان قانونگذاری با کیفیت بهتر فراهم می‌شود؛ ۵- متن نهایی قانون دائمی نمی‌شود، بلکه موقت خواهد بود (۳-۵ سال) و در نتیجه امکان اصلاح بیشتری برای قانون دائمی خواهد داشت.

۴) چرا کمیسیون اصلی بررسی کننده طرح کمیسیون فرهنگی است و سایر کمیسیون‌ها از جمله کمیسیون صنایع و امنیت ملی و سیاست خارجی دخیل نیستند؟

با اعمال اصل ۸۵ بنا بر آن شده است که طرح به کمیسیونی مشترک با عضویت نمایندگانی از چند کمیسیون ارجاع شود.

۵) برای اصل ۸۵ شدن چه ضمانتی وجود دارد فرآیند نامناسب دیگر طرح‌ها تکرار نشود؟

الزامات پیشنهادی اصل ۸۵ شدن: ۱. به کمیسیون مشترک متشکل از چند کمیسیون ارجاع شود؛ ۲. نماینده معاونت قوانین در همه جلسات حضور داشته باشد؛ ۳. نماینده رسانه ملی و خبرگزاری خانه ملت در همه جلسات حضور داشته باشند؛ ۴. کارشناسان مستقل، نمایندگان دولت و بخش خصوصی حضور داشته باشند؛ ۵. مصوبات کمیسیون پس از هر جلسه به صورت عمومی منتشر شود

سوالات مرتبط با کسب وکار‌ها

۱) آیا محدوده طرح شامل خدماتی پرکاربرد کسب و کار‌های نظیر دیجی‌کالا، دیوار و اسنپ آچاره آپارات و مانند این‌ها می‌شود؟

خیر، این طرح صرفاً در محدوده خدمات پایه کاربردی مصرح در مصوبات شورای عالی فضای مجازی (جلسه ۳۵ و ۶۶) است و موارد ذکر شده در سوال خدمات کاربردی هستند نه خدمات پایه لذا شاملشان نمی‌شود.

۲) آیا این طرح برای کسب و کار‌های فضای مجازی مشکلی ایجاد میکند؟

خیر؛ نه‌تن‌ها این طرح مشکلی برای کسب‌وکار‌ها ایجاد نخواهد کرد؛ بلکه در فصل حمایت در ۱۳ ماده محور‌های حمایت از خدمات پایه کاربردی را آورده است که ازجمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) در نظر گرفتن حق‌السهم تولیدکنندگان محتوا، ۲) ممنوعیت تبلیغات دستگاه‌های دولتی در خدمات پایه کاربردی خارجی غیرمجاز، ۳) ارائه معافیت‌های مالیاتی، ۴) الزام ارائه خدمات بانکی اختصاصی و ارائه خدمات دولت الکترونیک

۳) آیا با تصویب این طرح، تبلیغات کسب‌وکار‌های داخلی در سکو‌های خارجی ممنوع خواهد شد؟

خیر؛ در طرح تصریح شده است که مردم و کسب‌وکار‌ها از ممنوعیت تبلیغات در خدمات پایه کاربردی خارجی غیرمجاز، معاف هستند.

۴) آیا با تصویب این طرح فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی (مسدود شده یا آزاد) تخلف محسوب می‌شود؟

خیر؛ هر خدمت پایه کاربردی که مشابه‌ای که نیاز مردم را مرتفع سازد (اعم از داخلی یا خارجی) نداشته باشد، اجازه مسدودسازی آن داده نشده است. دولت نیز ملزم شده تا نیاز‌های اساسی کشور در زمینه خدمات پایه کاربردی را برطرف نماید.

۵) آیا با تصویب این طرح واتساپ، اینستاگرام، گوگل و سایت‌های پرمراجعه خارجی که توسط کسب‌وکار‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، فیلتر خواهد شد؟

خیر هیچکدام فیلتر نمی‌شوند، چون هیچ نمونه جایگزینی ندارد همچنین برای بازاریابی بین المللی و جهانی سازی محتوا‌های فاخر ایرانی به استفاده از این سرویس‌ها نیاز داریم.

۶) آیا با تصویب این طرح استفاده از فیلترشکن ممنوع خواهد شد؟

اصل استفاده از فیلترشکن در این طرح ملاحظه شده و پیشنهاد شده ضوابط آن توسط کمیسیون عالی تنظیم گر تعیین شود.

۷) آیا با تصویب این طرح توزیع فیلترشکن توسط افراد جرم محسوب خواهد شد؟

خیر؛ بنابر ماده ۳۳ طرح، صرفاً فعالیت تجاری به منظور کسب درآمد و انتشار عمده فیلترشکن‌ها آن هم تنها در موارد غیر مجاز بنابر تشخیص کمیسیون عالی جرم‌انگاری شده است.

۸) آیا با تصویب این طرح پهنای باند اینترنت کم می‌شود؟

نه لزوماً بلکه به عنوان یک ابزاری برای جایگزینی سیاست مسدود سازی برخی پلت فرم‌ها اعمال می‌شود.

سوالات مرتبط با دستگاه‌های اجرایی

۱) آیا با تصویب این طرح قدرت وزارت ارتباطات کاهش پیدا خواهد کرد؟

خیر؛ تنها اصلاحاتی که پس از تاسیس شورای عالی فضای مجازی لازم بود در ساختار آن وزارتخانه صورت گیرد اجرایی خواهد شد. همانطور که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است وزارت ارتباطات نیز مجری مصوبات شورای عالی فضای مجازی خواهد بود.

۲) آیا با تصویب این طرح ستاد کل نیرو‌های مسلح بر اینترنت کشور مسلط خواهد شد؟

خیر؛ صلاحیت نیرو‌های مسلح بر فضای مجازی صرفا به تامین امنیت زیر ساخت‌های ارتباطی فناوری اطلاعات آن هم زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی محدود شده که در واقع در گذرگاه‌های ایمن مرزی خواهد بود. مضافاً اینکه نیرو‌های مسلح هیچ حقی در تأمین مصادیق محتوای مجرمانه، خدمات غیرمجاز و تغییر ترافیکی در کشور ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۲:۵۵ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
چند نفر آدم دارند برای هشتاد میلیون نفر از مردم ایران تصمیم میگیرند!...
Germany
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
منکه نفهمیدم چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
درسته مجلس تهران فقط 20درصد شرکت کردن ولیی خداشکر افراد اصلح من جمله دکتر قالیباف را انتخاب کردن ولی به نظر من دکتر زاکانی برای ریاست مجلس شایسته تر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
اینستاگرام عکس های سردار سلیمانی خیلی راحت پاک میکنه
یا برنامه بدون توقف که برای رفع شبهات جوانان با سپاه اطلاعیه نهاده رو این هم پاک میکنه
رهبری پیام میده راجع به فرانسه و مسلمان ها اونم میبنده
اما bbcوvoaو.. هر آشغالی دلشون بخواد میگن و پخش میکنن و اینستا هم هیچ کاری نداره
این الان ازادی بیانه؟
درسته که بعضی ها باهاش کار میکنن اما واقعا اگر یه پلتفرم جدید و کارامد باشه نمیشه از اونجا کار کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
اینستا رو فیلتر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
فیلتر کنید
Iran (Islamic Republic of)
m
۱۱:۵۶ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
تو استفاده نکن احمق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
«آیا با تصویب این طرح پهنای باند اینترنت کم می‌شود؟ . . . نه لزوماً بلکه به عنوان یک ابزاری برای جایگزینی سیاست مسدود سازی برخی پلت فرم‌ها اعمال می‌شود.»
میدونستید ایران توی اینترنت ثابت رتبه 133 رو داره؟ پایین تر از کنگو و رواندا و کنیا. حالا بازم می خواید پهنای باند بعضی از سرویس ها رو کاهش بدید؟
فقط عقبگرد . . .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
یعنی چی مگه اینستا مسخره هست که بیاد از شما مجوز بگیره.
اگه مجوز نگیره ایرانی جایگزین میشه یعتی فیلتر
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۷:۴۸ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
خود این پیام رسان ها برای کارآیی بهتر میان و تو هر کشور سرور مربوط به اون کشور رو راه اندازی میکنن و این یه روال عادیه ولی بخاطر تحریم ها و بعضی مسائل داخلی همه این پیام رسان ها فراری شدن .
مسئله بعدی نگاه اینها برای دادن مجوزه ، انتظار دارن اون پیام رسان بیاد و تحت قوانین اون کشور در صورتی که قوانین مورد نظر کشور ما بیشتر شبیه کره شمالی هست و انتظاراتی که قانون گذار از پیام رسان داره معمولا در سطحی هست که اصول کلی رو زیر پا میزاره (اگه بیشتر میخواین روش فکر کنید به این مسئله نگاه کنید که تو آمریکا توییتر و فیسبوک میان و صحبت های رئیس جمهور وقت خودشون رو بلاک و حذف میکنن ولی همچنان مورد قبول هستن ببینید تو ایران چه انتظاراتی دارن که این شرکت ها حاظر نمیشن بیان تحت چنین قوانینی)
در کل به این نتیجه میرسیم که این پیام رسان ها نه تنها مجوز نمیگرن ، خود قانون گذار ما هم میدونه قرار نیست مجوز بگیرن . شاید در ابتدای طرح برای راضی نگه داشتن مردم این ها رو مسدود نکن ولی به مرور زمان به بلای تلگرام و امثال هم دچار میشن.
United States of America
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
از ابتدایی ترین حقوق یک انسان هم داریم محروم میشیم.. پیشرفت پیشکش
مشکل امروز مردم آب و برق و اینترنت شده.. واقعا جای تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
نمایندگان که به مجلس رفتن فکره دوباره رای آوردن باش براه دوره دوم مجلس که رای دادی به فضای مجازی
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۷:۵۰ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
نگرارن نباش انجامش یا حداقل مسدود سازی و فیلتر کردن ها رو میندازن برای 4 سال دوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
همه اش خیر یا نه بود پس چه کاری کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
من یه امامی دارم به نام امام علی
یه روز بهش اطلاع میدن2 نفر روابط نامشروع انجام میدن.پیامبر بهش میگه برو اونجا.
وقتی میره اونجا چشم هاشو میبنده تا اون 2نفر رو نبینه و فرار کنن.
یا دین من اشتباه یا شما شیعه نیستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
اصلا ماجرا این نبوده
بی زحمت یه بار دیگه برو بخون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
بابا دیگه بسه خسته شدیم دیگه هر روز یه برنامه سر ملت در میارین. چه وضعشه
آقا ما نخواهیم از ما صیانت کنید کی رو باید ببینیم. خودتون خسته نشدین از بس ب ملت همه جوره فشار آوردین. دیگه کشش هیچ سختی رو نداریم. نت رو سر زبون آها انداختین که باقی مشکلاتمون یادمون بره؟ بنزین و آب و برق و خوزستان یادمون بره. نت رو بهونه کردین آلودگی تهران و قیمت ماشین ها یادمون بره‌ . بسه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
واقعا برای آینده این کشور نگرانم!
Japan
ناشناس
۰۰:۵۸ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
ایران=کره شمالی دوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
چرا طرح صیانت از بیت المال نمیزارن تا اختلاسها کمتر بشه؟
United States of America
امیر
۰۰:۲۵ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
اینترنتو هم ازمون دریغ کردن
Germany
ناشناس
۰۰:۰۲ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
یه مشت نماینده که با رای حد اقل بالا اومدن و طرح های اشتباه میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
همه چیز رو از مردم گرفتید حالا نوبت اینترنت هست یعنی آفریقا بهتر ایرانه
United States of America
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
چرا بعضی ها به خودشوون اجازه میدهند، که برای بقیه تصمیم بگیرند؟ پس حقوق انسانی چی می‌شه؟. قوه اختیار یکی از مهمترین نعمت هایی است که خداوند متعال به هر انسانی عطا کرده. چرا افرادی با عناوین اغوا کننده نظرات خودشون رو بر بقیه تحمیل می کنند؟؟ یعنی مردم خودشون درک و فهم ندارند؟ اختیار ندارند؟
Netherlands
ناشناس
۲۳:۱۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
طرح صیانت از اینترنت هیچگونه مبنای عقلانی - اسلامی ندارد به این دلیل که اولاً ارتباط ایران با جهان قطع خواهد شد و امکان پیشرفت سلب می‌شود ثانیا میلیون ها کسب و کار از بین خواهد رفت و ثالثاً زمینه‌های فساد به وجود خواهد آمد چرا که شفافیت و آزادی بیان از بین خواهد رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
طرح خوبیه به هر حال هرچه زودتر ایران هم مثل همه کشورهای پیشرفته دنیا باید قانون مند کردن فضای مجازی رو شروع کنه بسیار هم کار درست و منطقی ای هست کشورهایی مثل آمریکا همین کارهارو در بالاترین سطح دارن انجام میدن جوری که وقتی رئیس جمهور ترامپ حرفی یا توییتی خلاف منافع آمریکا یا باعث تشنج در جامعه میزاره سریع شبکه های اجتماعی و فضای مجازی آمریکا موظف به محدود کردن ایشون میشن و اجازه اعمال و فعالیت های غیر قانونی در فضای مجازی آمریکا داده نمیشه ، ایران هم یک کشور با 85 میلیون جمعیت هست و باید فضای مجازی قانونمند باشه و صفحاتی که ترویج خشونت و فعالیت های تروریستی یا تشنج آفرینی میکنند باید محدود بشه مثل همه کشورهای پیشرفته دنیا که کنترل میکنند این چیزا رو تا آرمش مردم و سلامت جامعه تهدید نشه از طرف دیگه نرم افزارهای نخبگان ایرانی باید حمایت بشن آمریکا برخی نرم افزارهای غیر آمریکایی محبوب مثل تیک تاک و ویچت رو برای حمایت از نرم افزار های آمریکایی از دست رس خارج و فیلتر کرده
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۸:۰۱ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
ببخشید شما چرا رو حرف هایی که خودت میزنی فکر نمیکنی؟
ترامپ حرفی زد ، چی شد؟ حرف های ترامپ محدود و حذف شد درسته؟
نه اینکه کل توییتر و فیسبوک و .... رو ببنیدن چون یه نفر (رئیس جمهور اون کشور) داشت چرت و پرت میگفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
اینقدر پهنای باندو کم میکنن ک شما کااااااملا داوطلبانه دیگه نتونی استفاده کنی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
همه دوستام به فکر مهاجرت به ترکیه افتادن منم دارم پولامو جمع میکنم برم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
فقط همون سوال هشت واسه بدبختی کافیه یه چیز بدتر از فیلتر.اوناییکه هنوز اینترنت دایال آپ یادشونه میدونن من چی میگم همه پیشرفت میکنن ما داریم با سرعت نور به عقب برمیگردیم بخدا تو کشور مسائل خیلی مهمتری از اینترنت هست آی مسئولین خوابین؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۸:۰۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
مسئولین خواب نیست
دو روش برای حل مشکلات وجود داره:
1. حل مسئله
2. پاک کردن صورت مسئله
تو کشور ما دارن روش دوم رو بکار میبرن.
به این صورت که امکان مخابره اخبار مربوط به مسائل و مشکلات مسدود سازی میشه تا کسی بابت مشکلات دیگران صحبتی نکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
اگه انقدر که نگران ناهنجاری های جامعه بودید 4 تا قانون برای فساد و ناهنجاری های خودتون تصویب میکردید مردم کلا گوشی هاشون رو کنار میزاشتن
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۲۳:۰۵ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
طبق این متن :
1. توزیع فیلتر شکن بدون مجوز جرمه و از اونجایی که اکثر افرادی که فیلتر شکن میفروشن براش هیچگونه مجوزی نمیگیرن مجرم محسوب میشن.(اصلا مجوز گرفتن برای فیلترشکن خودش با اصل فیلتر شکن تضاد داره فکر کن بری از کسی که فیلتر کرده مجوز بگیری برای ارائه فیلترشکن و دور زدن فیلتر)
2. تو اینجا به صراحت بیان شده هر خدمات پایه ای که مشابه نداشته باشه مسدود نمیشه یا میتونیم اینجوری هم بگیم که اگه مشابه آن خدمات وجود داشته باشه حتما مسدود میشه!
3. نوشته گوگل ، اینستاگرام و ... به دلیل عدم وجود نمونه جایگزین و بازارهای جهانی و ... فیلتر (مسدود) نمیشن ، مگه تلگرام که فیلتر شد نمونه درست و درمون جاگزین داشت(یا حتی همین الان هم براش نمونه داخلی مورد قبول مردم وجود نداره) ولی فیلتر شد ، طبق همین نگاه و رفتارهای گذشته شما کاملا میشه فهمید قراره چه اتفاقی بیوفته.
4. نوشته پهنای باند اینترنت کم نمیشه ولی بجای فیلتر استفاده میشه نمیدونم شاید من متوجه نشدم شاید هم آقایون بخاطر فشار مردم حرفشون رو جور دیگه بیان میکنن ولی من تا اونجا که میدونم قراره پهنای باند استفاده از اینترنت نصف بشه
همچنین شنیدین میگن دروغگو فراموشکاره، تو همین سایت امروز چندین و چند مطلب زدن با عنوان اینکه قرار نیست در این طرح چیزی فیلتر بشه که اینجا داره میگه قرار بجای فیلتر تمامی مواردی که قراره فیلتر بشه بجاش مسدود سازی میشه (دقیقا میشه همون ولی تو اولی یه صفحه میاد که میگه فیلتره و تو دومی چنین صفحه ای نمیاد)
امیدوارم منتشر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
کم کردن پهنای باند عملا همون مسدود سازیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
وقتی گفته میشه مشابه باشد یعنی از چه منظر بررسی میشه که مشابه هست یا نه؟ مثلا از نظر امنیت و رمزگذاری پیام ها هم بررسی میشه که مشابه خارجی باشد؟
Japan
ناشناس
۰۱:۰۱ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
نه اتفاقا پیام رسان های خارجی رو مسدود می کنن تا بتونن راحت تر به محتوای پیام های ارسال شده دسترسی داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
روز شنبه:اصلا طرحی به عنوان صیانت از حقوق کاربران نداریم
روز یکشنبه:طرح صیانت از حقوق کابران در فضای مجازی در دستور کار مجلس قرار گرفت و احتمالا چند ماه برای بررسی آن وقت نیاز است
روز دوشنبه:طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در مجلس تصویب شد اما هیچ اپلیکیشنی مسدود یا فیلتر نمی شود
روز سه شنبه:اینستاگرام، واتساپ، گوگل و...فیلتر شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
اگر چینی شرایط شما بپذیرند چی؟ واتساپ و... محدود میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
خوب اگه همه چی اوکیه پس چرا مردم آزاری میکنین میخواین حواس مردم رو از مشکلات اساسی شون پرت کنین به این میگن مغلته
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۴۳ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
پیش به سوی کره شمالی
Canada
محمد
۲۲:۳۰ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
بشنو و باور مکن٬ يکى از شرايط مجوز براى فعاليت اىنستاگرام در ايران دسترسى مقامات به سرور يا اطلاعات کاربران ايران است
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۱:۲۸ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
اونهم حداقل بخاطر تحریم غیرممکنه
Iran (Islamic Republic of)
Hashem
۲۲:۲۰ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
بعضی ها در حال حاظر مثل روبات میمونن،تنها حرف خودشونو میزنن ،شاید متن خبرو هم نخوندن فقط امدن نظر منفی بدن،مجلس تاحالا بیشتر از ده بار میگه کسی نمیخواد فیلتر کنه اما عده ای اصرار به یک چیز دارند.اصلا قشنگ معلومه که کلا میخوان از این فضا ماهی بگیرن.اصلا دلسوز مردم نیستن
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۱:۳۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
این حرفی که زدی رو من به خود شما برمیگردونم، شما اصلا این متن رو خوندین ؟ بله از کلمه فیلتر استفاده نشده ولی برای بستن از کلمه محدود سازی پهنای باند استفاده شده (تفاوت فقط در نمایش صفحه پیوندها هستش)
از اونجایی که تحریم هستیم هیچ پلتفرمی نمیاد سرورهاش رو در داخل کشور راه اندازی کنه و این هم اولین دلیل مسدود سازی.
نمونه داخلی خیلی از این پلتفرم ها وجود داره (همه میدونن نمونه داخلی بدرد نمیخوره مثل موتورهای جستجو و پیام رسان ها) و این دلیل دوم برای مسدود سازی.
باز هم بگم؟
این شمایید که خودتون رو به خواب زدید و قصدی برای دیدن واقعیت ندارید!
Germany
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
دوست یه چیز خیلی واضحه ما همین الانشم یه اینترنت پر از محدودیت و ضعیف داریم که هر روزم داره سرعتش آب میره فقط یدونه اینستا مونده که فیلتر نشده دقیقا این طرح میخواد چی رو صیانت کنه؟شما این سوالو جواب بده اصلا کاری به مفاد این طرح ندارم فقط بدون از این چیزی هستیم محدودتر خواهیم شد بخدا میزی نت فیلترشکنت روشن نباشه خیلی جاها باز نمیشه دیگه شورشو درآوردن حتی سایتایی که هیچ محتوای بدی هم ندارن بدون دلیل فیلتر شدن یا از اون طرف تحریم شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
شما بی که نظر زیر اون پست دادی شما نخوندی بله ما خوندیم محدود سازی هست ولی نه به معنای فیلتر ،محدود سازی چیزی خلاف عقل نیست شما تو زندگی شخصی خودت هم محدودیت هایی برای زن و بچه ات قائل میشی

محدودیت برای فساد هست شما مه اهل فساد نیستی یه وقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
انگشت شمارند کسانی که از اینترنت استفاده ی مفید شغلی یا اقتصادی می کنند.
اینترنت اکثرا باعث هدر رفتن عمر آدم ها و سرگرمی های بیهوده است.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۱:۳۹ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
خوب استفاده نکن ، مودم خونه رو بکن ، اینترنت گوشی رو هم غیر فعال کن .
میتونی یه چوب بگیری ، سرش یه تیکه سنگ هم بزاری بعد بری شکار !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
خدا قوت اندازه افغانستان هم نشدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
اینترنت باعث تلف شدن عمر آدم هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
اگر اینتر نت نبود تو الان کیف قاب بودی شایدهم باشی
Japan
ناشناس
۰۱:۰۲ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
عمرت تلف نشه یه وقت با اینترنت اینجا پیام می گذاری؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
بعضی بخاطر وقت نشناسی و استعداد و هوش بینظریشان باید در برنامه های استعداد یابی دیده شن
United States of America
ناشناس
۲۲:۱۱ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
کره شمالی سلام،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
عمدی تو تصویب این طرح در این زمان نامناسب بود برای عصبانی کردن مردم و یه جوری نزدیک عید غدیر ، دلار هم بخاطر این طرح و ریسک بالای سرمایه گذاری داره میره بالا دلاری که کوچکترین بحث روانی روش تاثیر داره و‌اینارم نماینده میدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
واتس آپ و اینستا و... قطع میشود ؟ خیر . فقط پهنای باند کم میشود تا نتوانید کار کنید، تمام این طرح مسخرتون بخاطر گوگل و تلگرام و واتس آپ و اینستا هستش اونوقت پنجاه تا خط نوشتی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
برو طرح رو بخون جون جدت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
جواب تمام سوالات خیر بود پس چی تصویب میشه؟
بعد شما که نه گوگل نه اینستا و نه هیچ چیز دیگری را فیلتر یا پهنای باندشو کم نکردین پس با این طرح به چی میخواهید برسید؟؟؟؟
طرح صیانت از کاربران مگه نیست؟چرا از مردم نمیپرسید راضی هستن یا خیر رای گیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۰۰ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
اقا اینارم بیخیال ی چارتا روش محاجرت اسان برامون بزار تا اینترنت هست بخونیم اماده رفت شیم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۵۶ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
اینترنت ماهواره‌ای به زودی ، اصلا نگران نباشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
هرلحظه به لبه پرتگاه نزدیکتر خواهیم شد وقتی نمایندگانی با کمترین ارا تصمیمات غیر کارشناسی رو تصویب ‌مکنند
Germany
ناشناس
۲۱:۳۲ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
به فکر گرانی باشید نه حواشی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
چرا طرحی برای مبارزه با آقا زاده ها تصویب نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
عجب!!
Turkey
ناشناس
۲۱:۱۶ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
چرت و پرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
هر چی شما میگید عکسش درسته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
دروغ نگید انقدر
Korea (Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
خودشون هم می دونن که ایران کره شمالی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
طرح صیانت دیگه چ صیغه ای هس؟؟؟؟ واقعا دیگه جامعه ومردم مشکلی ندارن حل کنید ؟؟؟ شرم آوره خجالت بکشید بجای ایی طرحهای مزخرف وپوچ مشکلات اقتصادی معیشتی مردمو حل کنید کل دنیا بهتون میخنده مگه عهد بوق اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
اینم یه مشکله مهمی هست که باید حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
نمایندگان ملت شما رو بخدا مدیونید اگه فک کنید کمر مردم زیر بار گرونی داره خورد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
خوب، حالا که چی؟؟؟؟؟؟؟؟ تمام این نوشته ها را اوردید که بگید کارشون منطقیه؟؟؟؟؟؟
الان معظل مردم فقط و فقط مشکلات اقتصادی که هیچ احدی از مسئولین درک نکرده مردم چه میخواهند
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۱:۴۱ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
اتفاقا تو همین نوشته ها هم مشکلات این طرح داره فریاد میزنه ، بجای فیلتر از کلمه مسدود سازی استفاده شده.
فقط کلمات قشنگتر به کار گرفته شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
چرا فقط مردم را روز به روز نا امیدتر و عصبانی تر میکنند
مگر قرار نبود این مجلس انقلابی و مردمی باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
جواب همه چی که خیر شد پس‌ چی‌ رو تصویب کردن عزیزان دلسوز ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
سوال من هم همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
رفع فیلتر و محافظت از کاربران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
وقتی اجرا شد همه ی این پرسش ها و شبهه ها جوابش بله هست و محدود کردن اینترنت میشه ، البته قضیه اش میشه مثل ماهواره و ویدیو که بعدش دست همه هست و عادی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
این سوال و جوابها هیچ فایده ای ندارد فقط و فقط میخوان ارتباط ما رو با جهان خارج قطع کنند هیچ پلتفرم خارجی نمی تواند در آن کار کند میخوان سیستمی مثل کره شمالی درست کنند که هیچ ارتباطی با خارج نداشته باشیم به این ترتیب میشم کشوری که از علم و صنعت روز دنیا بی خبر و بی عطلاع خواهیم شد و جزء کشورهای عقب افتاده ی علم خواهیم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
فيلتر کردن فضای مجازی بنفع مردم‌ است چرا بعضی ها مخالفت میکنند خیلی نتیجه خوبی خواهد داشت هااااا!!
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۱:۴۳ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
اینها یه جاده شمال رو نمیتونن ببندن ولی برای بستن و فیلتر کردن اینترنت که موجب آگاهی مردم میشه از چیزی کوتاهی نمیکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
قضیه چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
با این خیر ها قشنگ معلومه خیر ملت توشه....چپاول کنید که راحت شدید از اینستا و تلگرام و مجازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
منم چندتا طرح پیشنهادی دارم که اجرا بشه به خدا قسم ثوابش بیشتره.
طرح صیانت از گرسنگان
طرح صیانت از بی خانمان ها
طرح صیانت از فارغ التحصیلان بیکار
و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
بهترین طرح جهانی
عالی
باید فحشا اینستاگرام و گوگل سریعا جمع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
گوگل جمع بشه شما کجا میخوای نظرات خوبتو بگی؟
با آرزوی شفاعت برای همه ی بیماران
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۲۱:۵۸ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
شما اگر از تصادف کردن میترسی کلا رانندگی رو قیدش میزنی میذاریش کنار؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
بستی رفتی تعطیلات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
باشه
Iran (Islamic Republic of)
سالار
۲۳:۳۹ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
درسته
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
اینترنت به فضای آزاده اگه نمیخوای ببینی میتونی به راحتی وارد این فضاها نشی.
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۰۰:۳۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
ال اخوی گوگل دنیا نت دستشه اینجور که شما میگی بعد باید بریم جنگل یا کوه زندگی کنیم البته اگه مشکل داری با اینها خودت برو تو غار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
فحشا در اینستاگرام نیست در ذهن افراد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
فحشا در اینستاگرام که میگی رو کاملا موافقم. کلا فحشا در همه جایی هست و خیلی نکته مضری هست. اما هیچ میدونی از دلایل فحشا، فقر،بیکاری، عدم توانایی در ازدواج به دلیل مشکل مالی، عدم انگیزه جهت ادامه زندگی مناسب و کلی چیزای دیگست. اگه فریادی داری ابتدا سر اون مسئولی بزن که باعث و بانی این مشکلات هست بعد به فحشای اینستا بپرداز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
خوبه خداروشکر
َرح خوبیه
France
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
من يك سوال دارم مثلا يك پلتفرم شبيه پيام رسان خارجي داشته باشيم چطوري با خارجي ها صحبت كنيم ؟ مثلا زير پست مسي كامنت بزاريم ايا مسي از پيام رسال ارژانتيني استفاده ميكنه يا مثلا اقاي پوتين از پيام رسان روسي؟ مفهوم اينترنت و عصر ارتباط با دنيا و دهكده جهاني چي ميشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
ببین من خودم مخالق این طرحم ولی متن بالا رو خوندی؟
Czechia
ناشناس
۰۰:۱۱ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
اصلا تو بیخود میکنی واسه مسی میخوای کامنت بزاری. تو به مسی چی میخوای بگی.، کلا با خارجی ها چه صحبتی داری؟؟ تو هر حرفی داری همینجا تو پلتفرم های ایرانی اسلامی بزن. اینجا همه آشنا هستن.. غریبه نداریم. فقط مواظب حرف زدنت باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۰ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
یه طرحیه که کل سیب زمینی های تو قابلمه از بس خندیدن سیاه شدن . اقایون هنوز تو اینترانت ملی موندن بعد دم از پلتفرم و اپ میزنن . قسم میخورم حتی معنیش رو نمیدونن .
در نهایت گوگل یا توسعه دهنده های سلولی تمام برنامه ها رو از دست رس خارج میکنن و کلی خسارت و هزینه و هیجان رو دوش مملکت . همون کاری که امریکا با چین کرد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۳۶ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
سلام کره شمالی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
سلام بر کره شمالی
Germany
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
۸) مشکل همین شماره 8 هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
پاسخ دو پهلویی داره نه،لزوما یا نه لزوما،
کدوم یکی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
در این کشور ویرانه ودرب وداغون مشکلی مهمتر از فضای مجازی نیست این همه فلاکت و بدبختی و مشکلات اقتصادی و........!!!!!!!؟
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
کسی می دونه اینترنت ماهواره ای را چگونه می توان استفاده کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
تو مراحل آزمایشیه ولی نباید خیلی سخت باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
فعلا نمیشه
اگر هم بیاد با هزینه های سرسام آور دیش های استارلینک و هزینه اشتراک ماهانه مواجه میشیم. تازه اسپیس ایکس گفته نمی خواد بر خلاف قوانین کشورها رفتار کنه. قوانین ما هم که معلومه.
پ.ن: سرچ اینترنت ماهواره ای در گوگل چند ده برابر شده. میتونید تو گوگل ترندز چک کنید :)))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
رییسی نیومده فیلترینگ رو اغاز کرد
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۲۲:۰۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
خوبه تواین دولت تصویب شده..چرا حرف میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
آخه طرح مجلس چه ربطی به رییس جمهر داره آی کیو؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
مال مجلسه کمی با دقت بخون
Germany
ناشناس
۲۲:۵۲ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
بذار بیاد هنوز که نیومده نادان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
آقا جان مصوبه مجلسه.ربطی به رئیسی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
اولا فیلترینگ نیست و قانونمند کردن فعالیت در فضای مجازی هست بعد هم ربطی به رئیسی نداره مجلس کار کارشانسی کارشناسان و صاحب نظران رو بررسی کرده و بنا بر لزوم این طرح رو تصویب کرده توی خود آمریکا هم اینترنت قانونمند هست و محدودیت داره حتی خود رئیس جمهور آمریکا هم حرف برخلاف قانون و امنیت آمریکا بزنه محدود میشه مثل ترامپ که حساب های فضای مجازیش و شبکه های اجتماعیش در پایان ریاستجمهوریش محدود و از دسترس خارج شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
هنوز نیومده بی عقل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۵ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
طرح مجلس هست چه ربطی به رئیسی داره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
رییسی جزو حزب اصول گرا است مجلسم اکثرا اصول گرا هستند پس فرقی بین مجلس و دولت آقای رییسی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
آخه با چه فکری برنامهارو قطع میکنید نتو قطع میکنید تنها سرگرمی ما دنیای مجازیه بنده معلولم و بیکار تنها سرگرمی من دنیای مجازی هستش تلویزیون که همش چیزهای تکراری نشون میده برنامهای ایرانی پره تبلیغات هستش از این که بیایین یه کاری کنید که مشکلات و گرفتاری مردم کم شه میاین بیشترش میکنید خیلی مسخره هستش کارهاتون گرونی بی کیفیتی چیزهای ایرانی از برنامه گرفته تا چیزهای خوردنی روز ب روز شرایط سخت میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
مشکل همینه که اینترنت باعث شده آدم ها عمرشون رو الکی هدر بدن.
هزار جور سرگرمی مفید هست از کارای هنری گرفته تا مطالعه کتاب و یادگیری زبان های جدید و ...
اینترنت فقط باعث هدر دادن عمر آدم هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
ایووول حرف دل خیلیا رو زدی
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۲:۴۶ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
عزیز دلم
من هم مثل شما معلول هستم ولی اتفاقا وقتم رو اصلا معطل فضای مجازی نمیکنم، ما که وقت آزادمون بیشتره میتونیم مطالعه مفید کنیم، کتاب علمی بخونیم، یاد بگیریم و دنیا رو طور دیگه ای ببینیم، نه اینکه وقتمون رو به بطالت و سرگرمی های الکی و زودگذر بگذرونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
این کار از پایه و اساس ایراد داره اگر‌هزار بار دیگه بشینید دقیق بررسی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
ایا با تصویب این طرح مشکلات اقتصادی مردم حل خواهد شد؟
قطعا خیر
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۵۸ ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
موافقم
آخرین اخبار