واکنش ها به درگذشت مرحوم «محمدسرور رجایی»، راوی باصفای شهدای امت

محمد سرور رجایی، پژوهشگر و نویسنده افغانستانی، سحرگاه هفتم اسد در پی ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. 

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سرور رجایی، پژوهشگر و نویسنده افغانستانی، سحرگاه روز پنجشنبه هفتم اسد/ مرداد در پی ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. 

مراسم تشییع و تدفین این شاعر و نویسنده برجسته افغانستانی صبح امروز جمعه (۸ اسد/ مرداد) در بهشت زهرای تهران برگزار می‌شود.

 

 

مرحوم رجایی در صدد مستحکم کردن پایه های مودت و دوستی بین نخبه های دو ملت بودند

مصطفی راضی جلالی، مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آقای رجایی مسئول خانه ادبیات افغانستان بود و همانطور که در پیام تسلیت اشاره کردم ایشان با دل مهربان و پای پویای خود درصدد مستحکم کردن پایه های مودت و دوستی بین شاعران، نویسندگان و نخبه های دو ملت بودند.

بنده با ایشان تا آخرین لحظه با ایشان در ارتباط بودم و خبر فوت ایشان را از دوستان خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان مطلع شدم و این مجموعه یکی از حلقه های وصل خود را از دست داد. برای ایشان طلب مغفرت دارم.

۲ سال پیش
حمایت جانانه از هویت فرهنگی افغانستان، تلاش بی وقفه و صداقت از ویژگی های ممتاز مرحوم رجایی بود

انجمن دوستی ایران و افغانستان در بیانیه‌ای درگذشت محمد سرور رجایی، شاعر و نویسنده افغانستانی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

انّاِلله وَ انّا اِلَیهِ راجعوُن
استاد محمدسرور رجایی پژوهشگر، قصه نویس و نویسنده ادبی و فعال افغانستانی، سحرگاه هفتمین روز از ماه مرداد/ اسد 1400 خورشیدی، بر اثر عوارض ناشی از ابتال به بیماری کرونا درگذشت.

او که جامۀ استادی زبان و ادبیات فارسی دری در دانشگاه هرات را بر تن داشت، سالهای اخیر عمر با برکت خود را صرف جمع آوری اطلاعات و خاطرات مربوط به شهیدان ایرانی حاضر در جهاد افغانستان و شهدای افغانستانی دفاع مقدس ایران کرد.

این استاد گرانمایه و پرتلاش، دبیری چند دوره جشنواره «قند پارسی»، جشنواره خانه ادبیات افغانستان را نیز در کارنامه خود داشت، و انتشار مجله باغ ویژه کودکان افغانستانی نیز از دیگر فعالیتهای وی در این سالها بود. از مرحوم رجایی دهها مقاله، یادداشت و گزارش دربارۀ روابط فرهنگی ایران و افغانستان به یادگار مانده است.

از دیگر ویژگی های منحصر بفرد و ممتاز آن مرحوم تلاش بی‌وقفه در کار ، صداقت در کلام ، حمایت جانانه از هویت فرهنگی ملت افغانستان، باور داشتن به ارزشهای فرهنگی دو ملت ایران و افغانستان، مقاومت در برابر سختی‌ها و فشارهای زندگی در مهاجرت بشمار میآید حقیقتا خلا حضور آن عزیز هیچگاه جبران نخواهد شد.

انجمن دوستی ایران و افغانستان مراتب تاثر و تسلیت خود را به مناسبت درگذشت آن استاد ارزشمند اعلام می دارد و برای بازماندگان آن عزیز، و همچنین جامعۀ علمی و ادبی ایران و افغانستان ، آرزوی اجر و صبر از درگاه خداوند رحمان دارد.
رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان

۲ سال پیش
کشورهای فارسی زبان یاد و آثار ارزشمند مرحوم رجایی را فراموش نمی کنند

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران با انتشار پیامی درگذشت محمد سرور رجایی، شاعر و نویسنده افغانستانی را تسلیت گفت و برای آن مرحوم طلب آمرزش و مغفرت کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق.
در روز عید سعید غدیر خم خبر تلخ و ناگهانی ارتحال شاعر و نویسنده متعهد و ارجمند محمد سرور رجایی قلب اهالی فرهنگ را به درد آورد. هنرمندی که سروده هایش سرور و رجا را در دلها زنده نگه می داشت؛ بر اثر ابتلا به بیماری منحوس کرونا بار سفر بست و مسافر آسمان شد. یاد و نام و آثار ارزشمند این فعال فرهنگی در ذهن و یاد اهل فرهنگ و هنر و ادب کشورهای فارسی زبان علی الخصوص ایران و افغانستان فراموش نمی شود.

عشق به ارزشهای والای آیینی و ارادت قلبی او به شهیدان و رزمندگان و مدافعان حرم در تاریخ به یادگار خواهد ماند. ضایعه تلخ از دست دادن این هنرمند را به تمامی علاقمندان به فرهنگ و هنر در جمهوری اسلامی ایران و افغانستان تسلیت عرض نموده و از ایزد منان برای آن زنده یاد علو درجات و رحمت واسعه الهی مسالت دارم. بی شک آثار ارزشمند این شخصیت فرهنگی برای نسل های آینده اثربخش خواهد بود، ان‌شاالله.

۲ سال پیش
سفارت افغانستان در تهران: درگذشت مرحوم رجائی ضایعه ای جبران‌ ناپذیر بر پیکر فرهنگ و ادبیات افغانستان است

سفارت افغانستان در تهران در پیامی درگذشت مرحوم محمد سرور رجایی، شاعر و نویسنده افغانستانی را تسلیت گفت.

پیام تسلیت سفارت افغانستان در تهران به شرح زیر است:

با تاثر و تاسف اطلاع حاصل نمودیم که استاد محمد سرور رجائی، شاعر ، نویسنده و یک تن از چهره های شناخته شده فرهنگی مهاجرین افغانستان در جمهوری اسلامي ایران بر اثر ابتلا به بیماری کرونا دنیای فانی را وداع گفتند.

انالله و اناالیه راجعون
سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان مقیم تهران، درگذشت آقای رجائی را یک ضایعه جبران‌ ناپذیر بر پیکر فرهنگ و ادبیات افغانستان دانسته ،برای آن مرحوم بهشت برین و برای بازماندگان شان صبر جمیل استدعا می نماید.

۲ سال پیش
وزارت‌ اطلاعات و فرهنگ افغانستان: فقدان مرحوم رجایی یک ضایعه بزرگ است

محمد قاسم وفایی زاده، سرپرست وزارت‌ اطلاعات و فرهنگ افغانستان، درگذشت محمد سرور رجایی، شاعر و پژوهشگر مهاجر را تسلیت گفت. در این پیام آمده است:

با تاسف اطلاع یافتم که محمد سرور رجایی، نویسنده ‌و شاعر برجسته کشور در اثر عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در گذشته است.
فقدان این چهره ادبی و محقق را یک ضایعه بزرگ دانسته، برای مرحوم شادروان، غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.
روانش شاد و یادش گرامی باد.

۲ سال پیش
واکنش حامد باقری، شاعر افغانستانی به درگذشت مرحوم سرور رجایی
۲ سال پیش
پژوهش در زمینه خون شریکی دو ملت، از کارهای نیک مرحوم رجایی است

شیخ علی ناطقی، مسئول فرهنگی دفتر آیت الله محقق کابلی (ره) در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شخصیت ممتاز نویسنده توانا و پژوهشگر ارجمند، شاعر دغدغه مند بر کسی پوشیده نیست. مرحوم رجایی بیست و پنج سال در حوزه هنر و ادبیات در زمینه غم و رنج مردم خود فعال بوده است و در زمینه مهاجرین کارهای نیکی را در دست گرفت، از جمله بحث پژوهش در زمینه خون شریکی دو ملت.

یعنی شهدای افغانستان در ایران و شهدای ایران در افغانستان. بارها در یادواره های شهدا ایشان در این زمینه تلاش کرده اند و حتی خیلی ها در این زمینه قلم نزده بودند که ایشان این عمل بکر و نیک را به انجام رساندند.

۲ سال پیش
مرحوم رجایی «مرد میدان قلم» بودند

سید رضی هاشمی، دوست و همکار مرحوم رجایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آشنایی بنده با مرحوم رجایی با کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون صورت گرفت. جای این کتاب در میان کتاب های دفاع مقدس خالی بود که قلم این نویسنده عزیز این جای خالی را پر کرد.

شخصیت بارز این دوست قدیمی، دلسوز بودن نسبت به مردم افغانستان بود که در هر تریبونی صدای درد مردم می‌شدند و مشکلات را مطرح می کردند. بنده از فوت ایشان کاملا متاثر شدم و فقدان ایشان را به ملت افغانستان تسلیت میگم. ایشان در یک کلام مرد میدان قلم بودند.

۲ سال پیش
مرحوم رجایی چهره مردمی و فرهنگی بود

حبیب الله محمدی دوست و همکار مرحوم محمد سرور رجایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

فقدان ایشان موجب تاثر برای من و جامعه فرهنگی و ملت افغانستان شد. این پوستر ها و پیام های همدردی دل ما رو به درد آورد. از بدو آغاز به کار خانه ادبیات افغانستان در کنار ایشان بودم.

از شخصیت ایشان میتوانم به جذبه در کار و جدیت مثال زدنی ایشان حرف بزنم. به نظر بنده از شاهکارهای ادبی ایشان میتونم از کتاب "از دشت لیلی تا جزیره مجنون" اسم ببرم.

خصوصیت ایشان که باعث این استقبال و ابراز همدردی مردم و تاثر از فقدان ایشان این بود که مرحوم رجایی چهره مردمی و فرهنگی بود که برای فرهنگ ملت افغانستان با جدیت تمام تلاش کردند.

۲ سال پیش
استقبال از پیکر مرحوم رجایی

لحظه به لحظه با مراسم تشییع مرحوم «محمدسرور رجایی»

۲ سال پیش
واکنش وحید جلیلی

«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»
برادر نازنینم محمدسرور رجایی دنیا را وداع گفت. در طول نزدیک به بیست سال آشنایی، چیزی جز صفا و صداقت و همت و آرمانخواهی از او ندیدم. حضور شیرین و الهام بخش او در میان فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی یادآور پیوندهای عمیق ملتی بود که خط‌کشی‌های استعماری، آنها را از هم جدا خواسته و ساخته است. ‌‌
ظهرها در حسینیه هنر به امامت می‌ایستاد، انگار زیر نگاه حضرت ربوبی صف کشیده بودیم که از جمله، پیوند تاریخی و فرهنگی‌مان را با هم و با ملکوت تازه کنیم.
غریب بود و آشناتر از بسیاری مدعیان، به فرهنگ اسلامی و انقلابی. تلاش بی ادعا ومؤمنانه‌اش برای ثبت خاطرات رزمندگان و شهدای افغانستانی دفاع مقدس و شهدای ایرانیِ جهاد افغانستان، کار ممتازی است که هرچه بگذرد، قدرش بیشتر شناخته خواهد شد.‌‌
از روزنامه‌نگاری و پژوهش و تاریخ شفاهی تا نویسندگی و فیلمسازی در کارنامه‌اش هست و عمدتا در موضوعات بدیع و بکری که پیش از او کمتر کسی به فکرشان بود.

در عین تواضع و بی‌ادعایی، برخلاف بسیاری از ما مدعیان، بود و نبودش فرق داشت.‌‌
در قصه مردم فارسی زبان منطقه؛ حالا او «یکی بود»ی است سرشار از خاطراتِ الهام‌بخشِ شهیدان؛ و «یکی نبود»ی حسرت‌بار و دریغ‌انگیز از همت شاهدان و راویان. ‌‌
گزافه نیست اگر این راوی مخلصِ شهدای غریب را، از حیثِ فعالیت‌ها و دغدغه‌های روایت فتحی‌اش؛ آوینی افغانستان بنامیم.‌‌
سرفصل‌هایی که او با کار مخلصانه و پیگیرِ خود در ادبیات دفاع مقدس و مطالعات بین‌الملل انقلاب اسلامی گشوده است، منحصر به فرد است و رهرو می‌طلبد.‌‌
مصیبت سنگین فقدان وجود نازنینش، مرهمی بهتر از پیگیری دغدغه‌های مبارکش و در اهتزاز نگه داشتن پرچمی که او برافراشت، ندارد. ‌‌
به حق روز عزیز غدیر، ان‌شاءالله نامش در زمره موالیان صادق امیرمومنان علیه السلام، ثبت شود و با دوستان غریب شهیدش خصوصا شهید دکترموسوی گردیزی که به زودی خاطراتش به روایتِ رجایی عزیز منتشر خواهد شد؛ محشور باشد.‌‌
خدا در این داغ تلخ، به ما صبر بدهد و به خانواده گرانقدر و همراه و صبورش بیشتر.‌‌
غفرالله له و لنا.‌

۲ سال پیش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
روحشون شاد
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
یادشون گرامی!
جای ایشون واقعا خالی خواهد بود.
آخرین اخبار