افتتاح مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین سلامت در شیراز

مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین سلامت، در دانشگاه صنعتی شیراز به بهره برداری رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد مهدی علویان مهر رییس دانشگاه صنعتی شیراز گفت: مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین سلامت با هدف ارائه خدمات پیشرفته به مراکز سلامت برای نخستین بار در کشور با همکاری و مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز راه اندازی شده است.

او ابراز امیدواری کرد: با ایجاد و راه اندازی این مرکز بتوانیم کار‌های بزرگی در حوزه سلامت و خدمت رسانی به مردم به ویژه در شرایط بحران شیوع کرونا انجام دهیم.

 علویان مهر بیان کرد: مهمترین محوری که برای همکاری‌های مشترک بین دو دانشگاه در نظر گرفته شده و موضوع اصلی تحقیقات در این مرکز خواهد بود، موضوع هوشمندسازی ارائه خدمات به مراجعان و همچنین تحقیقات در حوزه‌های کاربردی و حوزه‌های سلامت به ویژه با استفاده از هوش مصنوعی است.

رییس دانشگاه صنعتی شیراز ادامه داد: در زمینه تجهیزات پزشکی و سایر حوزه‌ها نیز در صورت فراهم شدن زمینه‌های لازم، امکان همکاری بین دو دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی شیراز وجود دارد.

علویان مهر یکی دیگر از دلایل راه اندازی مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین سلامت در این دانشگاه را کمک به موضوعات مرتبط با پیشگیری و درمان بیماری کووید۱۹ برشمرد و از همکاری اساتید و محققان دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی شیراز در این زمینه در ماه‌های گذشته خبر داد و ابراز امیدواری کرد با ایجاد این مرکز، تمرکز و حمایت ویژه‌ای به خصوص در درمان کرونا انجام شود.

سید رئوف خیامی استادیار دانشگاه صنعتی شیراز و رییس مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین سلامت گفت: تاکنون دو دانشگاه علوم پزشکی و صنعتی شیراز منجر به تولید تجهیزات پزشکی و نرم افزارهای فناورانه در حوزه سلامت ازجمله طراحی دستگاه‌های سونوگرافی و آندوسکوپی، موضوعات مرتبط با فناوری اطلاعات و تحلیل داده ها، ایجاد داشبورد‌های تصمیم گیری و ایجاد سامانه جامع سیستم‌های اطلاعاتی بیمارستانی شده است.

او افزود: در این مرکز چهار گروه پژوهشی شامل گروه پردازش سیگنال و تصاویر پزشکی؛ گروه فناوری‌های نوین و تجهیزات پزشکی؛ گروه مدل سازی، تحلیل و پردازش داده‌ها و گروه نانوفناوری و مواد شیمی و درمانی فعالیت می‌کنند و در حال حاضر با مشارکت ۳۳ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی شیراز راه اندازی شده است.

علیرضا چوبینه مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: هدف از راه اندازی این مراکز این است که بتوانیم از تخصص و توانمندی‌های موجود در هر دو دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی شیراز استفاده کنیم و بخشی از نیاز‌های حوزه سلامت به ویژه در شرایط کرونا را برطرف کنیم؛ زیرا برطرف کردن نیاز‌های جامعه در حوزه سلامت نیازمند ایجاد اینگونه مراکز است.

او اظهار کرد: در محیط‌های بیمارستانی نیاز‌های فناورانه و تکنولوژیک زیادی وجود دارد که با مشارکت محققان دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی شیراز، این نیاز‌ها شناسایی، اولویت بندی و پروژه‌هایی تعریف می‌شود و به رفع این نیاز‌ها کمک می‌کند و گامی در راستای خودکفایی کشور در تامین تجهیزات پزشکی خواهد بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار