برگزیدگان جام باشگاه‌های کتابخوانی معرفی شدند

آیین اختتامیه پنجمین دوره جام باشگاه‎‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با معرفی برگزیدگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتامیه پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در وزارت ارشاد برگزار شد.

در این مراسم ابراهیم حیدری، دبیر جام باشگاه‌های کتابخوانی، درباره این دور جشنواره ادبی،گفت: به دلیل شرایط کرونایی مجبوریم مراسم اختتامیه جام باشگاه‌های کتابخوانی را در فضای مجازی برگزار کنیم. باشگاه‌های کتابخوانی از جمله اقداماتی است که برای کمک به ترویج کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۵ راه اندازی شد. الان به ۱۷ هزار باشگاه کتابخوانی و .۴ هزار باشگاه کتابخوانی در مهدکودک‌ها رسیدیم. 

وی افزود: الگوی ساده و جدید جام باشگاه‌های کتابخوانی باعث استقبال کودکان شد. در دوره پنجم با رویکرد مجازی و تاکید بر تعطیل نشدن هیچ برنامه‌ای، با کمک متخصصان حوزه تلاش کردیم با وضعیت جدید وفق بدهیم. بیش از ۸۰ درصد برنامه‌ها به حوزه مجازی منتقل شد. سایتی به همین منظور راه اندازی شد برای اینکه بتواند تمام فرآیند‌های ما را انجام دهد. تعداد زیادی در کارگاه‌های تسهیل گران ثبت نام کردند و نزدیک به ۱۲ هزار ساعت آموزش دادند. برخی از آن‌ها باشگاه کتابخوانی را تشکیل دادند. غیر از پخش آنلاین به صورت فشرده در سایت‌ها و کانال‌های مختلف منتشر کردیم. همین برنامه‌ها را در قالب دی وی دی برای تمام شهرستان‌ها و ادارات کل فرستادیم.

دبیر جام باشگاه‌های کتابخوانی ادامه داد: توانستیم برای ۷ هزار نفر نویسنده و تسهیلگر باشگاه‌های کتابخوانی مان اینترنت رایگان بگیریم. سه هزار عنوان از بهترین کتاب‌ها را در چهار مقطع سنی و در فضای مجازی منتشر کردیم. توانستند با ۳۰ درصد یارانه معاون فرهنگی، کتاب‌های مورد نظرشان را تامین کنند. راه سومی که توانستیم جلو ببریم استفاده کردن از استارتاپ‌های فرهنگی بود. غیر از روستا‌ها که مشکل ارسال آثار داشتند بقیه آثار از طریق فضای مجازی دریافت شد. کتاب‌های مناطق روستایی و کم برخوردار را در صورت نیازشان توانستیم تامین کنیم؛ این کار باعث شد اعتماد به نفس کودکان بالا برود در روحیه و اعتماد به نفس بچه‌ها موثر بود. بحث دیگر هم افزایی نهاد‌های ترویج کتابخوانی است. باتوجه به اینکه کتابفروشی‌های ما در بسیاری از مناطق دچار مشکل هستند به خرید از کتابفروشی‌ها کمک کرده و باعث ارتباط مستقیم نویسندگان با مخاطبانشان ایجاد شده است. امروز باشگاه‌های کتابخوانی در حوزه فرهنگ نهاد‌های اجتماعی و فرهنگی هستند می‌توانند یاری گر ما باشد.

در این مراسم سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم بالا بردن تقاضا، گفت برای بالا بردن تقاضا باید روستاهایمان را دست کم نگیریم. روستایی که دوستدار کتاب بشود باعث افزایش تقاضا می‌شود. الان در آخرین دوره دوستدار کتاب هزار و ۴۰۰ روستا شرکت دارند. نمایشگاه مجازی کتاب هم روستا‌ها را درگیر کرد. روستا‌ها را از دیده دور قرار نداد. شهر‌های ما در برخی محیط‌های حاشیه‌ای شرایط سخت تری دارند. در این هشت سال بحث پایتخت کتاب ایران بود و از ۶۴ شهر به ۱۷۱ شهر رسید و رقابتی بین کلانشهر‌ها و شهر‌های دیگر به وجود آمد. 

وی افزود: در کنار پایتخت کتاب، جام باشگاه‌های کتابخوانی است؛ همین تابسته کتاب از ۹۶۴ کتابفروشی که دارد اجرا می‌کنند ۸۱۲ تا در استان‌ها هستند و از بین ۱۲ میلیارد ۱۰ میلیارد در استان‌ها فروش رفت. فضای توجه به شهر‌های غیرکلانشهر‌ها و اینکه آن‌ها را جدی بگیریم مسئله‌ای بود که دوستان به آن توجه کردند. مسئله دیگر توجه به کتابفروشی‌ها بود، چون رابطه بین تولید کننده و مصرف کننده است کار‌هایی در زمینه کتابفروشی‌ها ایجاد شد. بحث تخفیف آب و انرژی به تصویب رسید و امیدوارم اجرا شود.

صالحی بیان کرد: طرح‌های فصلانه فرصتی برای بقاء کتابفروشی‌ها ایجاد کرد. شرایط کرونایی شرایط سختی برای فرهنگ ایجاد کرد.  راهبرد بعدی توجه به حوزه کودک و نوجوان بود. باید از کودکی و نوجوانی برای کتابخوان شدن افراد استفاده کرد. جام باشگاه‌های کتابخوانی یکی از فرصت‌های مهم است. بیش از حدود ۴۵۰ هزار نفر به همین حوزه توجه کردند. به نظر می‌آید این یک سیاستگذاری و راهبردسازی است و باید روی کشش تقاضا کار کنیم. اما برای نهایی شده این کار هم به زمان نیاز است.

آیین اختتامیه پنجمین دوره جام باشگاه‎‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با معرفی برگزیدگان به پایان رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار