ادامه اعتراضات جلیقه زرد‌های فرانسه به «دیکتاتوری سلامت» مکرون

در ادامه شنبه‌های اعتراضی فرانسه، هزاران تن از معترضان فرانسوی امروز نیز به خیابان‌ها آمدند و مخالفت خود را با گذرنامه سلامت ابراز کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری فرانسه، امروز (شنبه) هزاران معترض فرانسوی برای چهارمین هفته پیاپی به خیابان‌ها آمده اند تا مخالفت خود با «گذرنامه سلامت» را نشان دهند. استفاده از این گذرنامه از روز دوشنبه گذشته اجباری شده و همراه داشتن آن برای حضور در مکان‌های عمومی مثل رستوران‌ها الزامی است.

بر اساس قوانین جدید، فقط افراد واکسینه شده یا کسانی که تست کرونای منفی داشته باشند می‌توانند از قطار‌های درون شهری یا هواپیما استفاده کنند.

منتقدان می‌گویند، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با این کار نوعی «دیکتاتوری سلامت» راه انداخته و مردم را مجبور می‌کند بر خلاف میل خود واکسن بزنند. آن‌ها اعتقاد دارند این گذرنامه رفت‌و‌آمد بیرون منزل را محدود می‌کند.

شنبه هفته گذشته نیز چنین تظاهراتی در پاریس شکل گرفت و ۱۶۰ هزار نفر به خیابان‌ها آمدند. در نتیجه این تظاهرات، افراد بسیاری با پلیس درگیر شدند و چند تن از معترضان نیز دستگیر شده اند.

به گفته کارشناسان، مهم‌ترین چیزی که باعث شده گذرنامه سلامت بسیار بحث برانگیز باشد، بحث قدرت دولت فرانسه است. معترضان این گذرنامه را مخالف آزادی‌های فردی خود می‌دانند.

اما روز جمعه، شورای قانون اساسی فرانسه اعلام کرد که این اقدام با اساسنامه کشور مطابقت دارد.

اندرو اسمیت، مدرس ارشد در دانشگاه چیچستر، در مصاحبه با فرانس ۲۴ توضیح داد که یکی از دلایل اصلی قانون ارائه گذرنامه سلامت، قدرت نمایی دولت است.

بررسی گذرنامه سلامت مشتریان از ۲۱ ژوئیه برای اماکن فرهنگی و تفریحی از جمله سینما‌ها و سالن‌های کنسرت با ظرفیت بیش از ۵۰ نفر اجرا شده است. اما قانون جدید کاربرد آن را بسیار گسترش می‌دهد.

بر اساس قانون جدید بازدیدکنندگان برخی از مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ و بازدیدکنندگان از بیمارستان‌ها یا خانه‌های سالمندان افرادی که به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری هستند هم نیاز به ارائه گذرنامه سلامت برای حضور در این اماکن خواهند داشت.

تظاهرات روز شنبه در سراسر کشور برگزار می‌شود و این تظاهرات در شهر‌های جنوبی نیس و مارسی و شهر شمالی لیل برنامه ریزی شده است.

تا کنون بیش از ۶ میلیون و ۲۵۸ هزار نفر در فرانسه به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد، بیش از ۱۱۲ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار