سوپرجام اروپا؛

چلسی - ویارئال؛ اولین جام فصل جدید فوتبال اروپا به کدام تیم می‌رسد؟

در چارچوب دیدار سوپرجام فوتبال اروپا تیم‌های چلسی و ویارئال امشب رو در روی هم قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، امشب (چهارشنبه) از ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه در چارچوب چهل و ششمین دیدار سوپرجام فوتبال اروپا تیم‌های چلسی (فاتح لیگ قهرمانان اروپا) و ویارئال (قهرمان لیگ اروپا) در ورزشگاه ملی ویندسور پارک شهر بلفاست ایرلند شمالی رو در روی هم قرار خواهند گرفت.

در اصل تیم‌های چلسی و ویارئال بر سر کسب اولین جام فصل ۲۲-۲۰۲۱ فوتبال باشگاهی اروپا با هم دیدار می‌کنند. قضاوت این دیدار بر عهده سرگئی کارازف از روسیه خواهد بود.

فصل گذشته توماس توخل سرمربی آلمانی چلسی این تیم را به قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا رساند و اونای امری هم موفق شد با ویارئال فاتح رقابت‌های لیگ اروپا شود.

حدود ۱۳ هزار هوادار می‌توانند با حضور در ورزشگاه ملی ویندسور پارک این بازی را از نزدیک تماشا کنند.

آمار و اطلاعات

این پنجمین حضور چلسی در دیدار سوپر جام اروپا است. آن‌ها حالا قصد دارند پس از سال ۱۹۹۸ در موناکو، دومین سوپرجام را نیز به ویترین افتخارات خود اضافه کنند. آن‌ها پس از آن سال در سه مسابقه سوپر جام شکست خوردند.

این در حالی است که ویارئال برای اولین‌بار در چنین دیداری به میدان می‌رود. در اصل قهرمانی لیگ اروپا دومین جام قهرمانی این باشگاه اسپانیایی است. اولین جام آن‌ها قهرمانی در لیگ دسته سه اسپانیا در سال ۱۹۷۰ بود. (البته این تیم در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ قهرمان جام اینترتوتو شد)

چلسی فصل گذشته با پیروزی مقابل منچسترسیتی در فینال لیگ قهرمانان اروپا فاتح این رقابت‌ها شد و به دومین جام قهرمانی خود در این رقابت‌ها دست پیدا کرد.

ویارئال هم فصل گذشته در فینال لیگ اروپا در ضربات پنالتی منچستریونایتد انگلیس را در لهستان شکست داد تا به اولین جام قهرمانی خود برسد و حالا می‌خواهد به عنوان بیست و پنجمین باشگاه اروپایی و ششمین باشگاه اسپانیایی این جام را فتح کند و پس از  بایرن مونیخ سال ۲۰۱۳ دومین تیمی باشد که هر دو جام را به دست می‌آورد.

از ۸ بازی اخیر سوپرجام ۶ بازی (از جمله هر سه بازی آخر) به وقت اضافه کشیده شده است.

پس از پیروزی لیورپول برابر زسکا مسکو در سال ۲۰۰۵ هیچ تیم انگلیسی نتوانسته است مقابل تیم غیر انگلیسی در سوپرجام به پیروزی برسد. تیم‌های انگلیسی در این مدت ۵ شکست داشته اند و تنها سال ۲۰۱۹ در دیداری تمام انگلیسی، لیورپول با پیروزی بر چلسی قهرمان سوپرجام شد.

این اولین حضور  ویارئال در سوپرجام است. آن‌ها سی و هشتمین تیمی هستند که در این مسابقه حضور دارند و پس از اتلتیکو مادرید و اینتر میلان در سال ۲۰۱۰ اولین تیم تازه وارد محسوب می‌شوند.

ویارئال هفتمین باشگاه لالیگایی است که در سوپرجام بازی می‌کند، پیش از این، تیم‌های بارسلونا، رئال مادرید، سویا، اتلتیکومادرید، والنسیا و رئال ساراگوسا در سوپر جام به میدان رفته بودند.

تیم‌های اسپانیایی در مجموع ۱۵ بار فاتح سوپرجام شده اند. بارسلونا ۵ بار، رئال مادرید ۴ بار، اتلتیکومادرید ۳ بار، والنسیا ۲ و سویا یک بار این جام را بالای سر برده اند.

این بیست و نهمین حضور فوتبال اسپانیا در سوپرجام اروپا است که یک رکورد محسوب می‌شود و ۱۰ بار بیشتر از انگلیس است.

از ۱۰ دیداری که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ برگزار شده است، اسپانیایی‌ها ۹ بار به پیروزی رسیده اند.

اونای امری سرمربی ویارئال قبلا در این جام با سویا در سال ۲۰۰۴ برابر رئال مادرید و سال ۲۰۰۵ برابر بارسلونا شکست خورده است.

این اولین دیدار دو تیم چلسی و ویارئال است. ویارئال نهمین باشگاه اسپانیایی است که در رقابت‌های اروپایی با چلسی مواجه می‌شود. چلسی هم هفتمین رقیب انگلیسی ویارئال است.

چلسی با پیروزی یک بر صفر برابر منچسترسیتی در فینال تمام انگلیسی لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه استادیو دو دراگائو پرتغال روز ۲۹ می‌ با تک گل کای هاورتز به عنوان قهرمانی دست یافت.

توماس توخل وقتی هدایت چلسی را در نیمه راه فصل گذشته در دست گرفت که این تیم به عنوان صدرنشین گروه E به دور حذفی صعود کرده بود.

چلسی که در لیگ جزیره دچار افت شده بود، با توماس توخل جان تازه‌ای گرفت و در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، اتلتیکو مادرید را در دو دیدار رفت و برگشت با نتیجه سه صفر شکست داد و در چهارم نهایی به مصاف پورتوی پرتغال رفت و این تیم را نیز در دو دیدار که هر دو در سویل برگزار شد، با نتیجه ۳ - صفر شکست داد.

شاگردان توماس توخل در نیمه نهایی برابر رئال مادرید قرار گرفتند. این بازی در برنابئو یک - یک مساوی شد و چلسی در استمفوردبریج به برتری دو بر صفر دست یافت.

عملکرد چلسی برابر رقبای اسپانیایی ۱۹ پیروزی، ۱۷ تساوی و ۱۰ شکست بوده است.

چلسی در ۳۰ بازی اخیر خود برابر رقیبان اسپانیایی فقط ۴ شکست داشته، ۱۱ بار پیروز شده و ۱۵ بازی به تساوی کشیده شده است.

چلسی با کسب عنوان چهارمی لیگ برتر در فصل گذشته برای هجدهمین بار در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا حضور خواهد داشت که این چهارمین حضور آن‌ها در ۵ سال اخیر است.

ویارئال فصل گذشته با پیروزی ۱۱ بر ۱۰ برابر منچستر یونایتد در ضربات پنالتی، در ورزشگاه گدانسک لهستان به اولین قهرمانی خود در لیگ اروپا دست یافت.

ویارئال در ۱۴ بازی خود در لیگ اروپای فصل گذشته شکستی نداشت و سه تساوی و ۱۱ پیروزی به دست آورد.

ویارئال در مجموع ۱۸ دیداری که برابر تیم‌های انگلیسی به میدان رفته پنج بار پیروز شده، ۸ تساوی و پنج شکست داشته است.

ویارئال که فصل گذشته در رقابت‌های لالیگا به عنوان هفتمی دست یافت، با قهرمانی در لیگ اروپا می‌تواند فصل آینده برای چهارمین بار در لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته باشد.

این اولین بازی توماس توخل برابر ویارئال است این مربی آلمانی به عنوان سرمربی هرگز برابر باشگاه‌های اسپانیایی شکست نخورده و ۴ برد و ۴ تساوی داشته است.

امری و توخل قبلاً هرگز با هم مواجه نشده اند. نقطه مشترک آنها این است که هر دو قبل از این سرمربی پاری سن ژرمن بودند.

چلسی در ۶ بازی آخر چهار پیروزی، یک تساوی و یک شکست داشته است و ویارئال هم در ۶ بازی آخر خود ۲ شکست و ۲ تساوی و ۲ پیروزی کسب کرده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار