آبگیری سد بالاخانلو تا چند ماه آینده

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی سد بالاخانلو، از آبگیری این سد تا چند ماه آینده خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: برای تأمین شرب و بخش کشاورزی شمال و جنوب استان، انتقال آب سد طالقان برای نواحی شمالی در دستور کار قرار گرفت که آب شرب بیش از ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستا را تأمین می‌کند و در جنوب استان هم سد بالاخانلو ۵ شهر و ۳۰ روستا را پوشش خواهد داد.

وی افزود: سد نهب بزرگترین سد استان قزوین، بر روی رودخانه خررود و سد بالاخانلو بر روی رودخانه حاجی عرب طراحی و اجرا شده است.

ملکی خاطرنشان کرد: با پرداخت بدهی پیمانکار روند ساخت سد نهب اوج گرفت و در اوج خشکسالی ۲۰ میلیون متر مکعب در این سد آبگیری شد و در جریان سیل آوج نیز بیش از ۵ میلیون متر مکعب آب در پشت سد ذخیره شد.

وی افزود: آبگیری سد به معنای اتمام روند ساخت سد نیست و با تأمین اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومانی، مراحل پایانی احداث سد از جمله کانال‌های پایین دست از سوی پیمانکار نیز انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تصریح کرد: سد‌های خاکی در ۳ مرحله در ۳ سال متوالی آبگیری می‌شود و در این مدت سیلاب‌های ناگهانی کنترل و آب ذخیره شده به دست کشاورزان می‌رسد.

ملکی با اشاره به مراحل پایانی ساخت سد بالاخانلو گفت: رودخانه حاجی عرب با توجه به کیفیت مناسب آب، برای تأمین آب شرب ۵ شهر جنوبی استان قزوین شامل بوئین زهرا، شال، اسفرورین، دانسفهان و ... در نظر گرفته شده است و با توجه به پیشرفت ۷۰ درصدی سد بالاخانلو، این سد امسال آبگیری می‌شود.

وی افزود: ۲۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل این سد اعتبار نیاز داریم و برای اجرای خط انتقال و تصفیه خانه نیز ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه هیچگونه مشکل فنی در روند ساخت سد‌های استان نداریم، گفت: فقط با کمبود اعتبارات مواجه هستیم که با تأمین به موقع آن، ساخت سد‌ها و انتقال آب شرب به شهرها، تکمیل می‌شود.

وی افزود: اجرای پروژه انتقال آب از سد طالقان به آبیک، به دلیل عبور از ۲ رودخانه و همچنین انفجار‌های متعدد برای حفاری، یکی از سخت‌ترین مراحل انتقال آب در استان محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با اشاره به بروز تغییرات قلیمی در جهان و کشور گفت: سیل آوج پس از ۱۰ هزار سال و سیل الموت شرقی پس از ۵۰۰ سال به وقوع پیوست.

وی افزود: سد نهب در ۲ سال اخیر بیش از ۱۶۰ متر مکعب در ثانیه سیلاب‌های مختلف را مهار کرده است و اگر این سد نبود، سیلاب‌های فصلی، اسفرورین و نقاط پایین دست استان قزوین را تخریب می‌کرد.

ملکی به سیل اخیر الموت شرقی اشاره کرد و گفت: سیل الموت پرورش ماهی‌های مستقر در بستر و حاشیه رودخانه‌ها را از بین برد و در طول سالیان اخیر به بسیاری از متصدیان پرورش ماهی تذکر جدی داده شده و برخی از آن‌ها هم به محاکم قضایی معرفی شدند.

وی افزود: به پرورش دهندگان ماهی مستقر در بستر و حاشیه رودخانه‌ها تا دو سال آینده فرصت داده شده است تا سریعاً از بستر و حاشیه رودخانه‌ها خارج شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین خاطرنشان کرد: پرورش ماهی مستقر در کشکدشت به طور کامل در بستر رودخانه احداث شده بود که به صورت کامل در سیلاب از بین رفت.

وی افزود: برداشت ماسه از بستر رودخانه باید بر اساس مجوز‌های صادر شده از سوی شرکت آب منطقه‌ای باشد چرا که با پایین افتادن سردهنه رودخانه‌ها و یا برداشت بی رویه شن و ماسه از اطراف پل ها، سیلاب‌های ناگهانی خسارت‌های جبران ناپذیری به ابنیه وارد می‌کند.

 

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.