در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بررسی فرآیند انتخاب وزرای دولت سیزدهم

فرآیند انتخاب وزرای دولت سیزدهم در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد.

به گزارش  خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دو تن از اساتید دانشگاه و عضو کمیته مشورتی کابینه دولت سیزدهم امشب ۲۰ مردادماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی فرآیند انتخاب وزرای دولت سیزدهم پرداختند.

خیاطیان استاد دانشگاه و عضو کمیته مشورتی کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه مردمی بودن شعار رئیس‌جمهور در ایام انتخابات بود گفت: مقام معظم رهبری بر این شعار تاکید داشتند و دستور دادند این شعاری که آقای رئیس جمهور در ایام انتخابات داده بودند حتماً محقق شود و این روحیه حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از اینکه آقای رئیسی توسط مردم در همان روز‌های اول انتخاب شده، با مشورت متخصصین و تیم مشورتی ایشان به دنبال این بودند که مردم را چگونه در فرایند انتخاب مدیران و وزرای دولت و دولتمردان مشارکت بدهند افزود: در این رابطه نظرات و پیشنهادات مختلفی مطرح شد، یکی از پیشنهاداتی که توسط یکی از متخصصین دانشگاه‌های خوب دانشگاه تهران مطرح شد این بود که سامانه‌ای را ایجاد کنند و زمینه برای مشارکت مردم و نخبگان فراهم شود.

این عضو کمیته مشورتی کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه تیم بسیار متخصص و خوبی این سامانه را ظرف ۷ روز ایجاد کردند که همه جوانب در آن لحاظ شده بود ادامه داد: این سامانه در دسترس مردم قرار گرفت و مردم مشارکت خوبی داشتند و موضوع را جدی گرفتند و سعی کردند کسانی را که مدنظرشان است معرفی کنند.

خیاطیان با اشاره به اینکه ۳۶ درصد از معرفی کنندگان دارای مدرک دکترا بودند افزود: ۳۴۰ نفر یا وزیر و یا معاون وزیر فعلی و سابق بودند، ۱۳۳۵ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه جز معرفی کنندگان وزرا بودند، دو گروه مشارکت قابل توجه داشتند که یکی طبقه معلمان بود که ۴۲۵۱ نفر معلم گزینه‌های مدنظرشان را معرفی کردند و گروه بعدی نزدیک به هزار نفر از صنعتگران گزینه‌های حوزه‌های تخصصی خودشان را اعلام کردند، ۲ هزار و ۲۵۰ نفر از معرفی شدگان جز اعضای هیئت علمی دانشگاه بودند.

پیشین رئیس جمهور بودند گفت: ۷۸۰ نفر سابقه معاون وزیری داشتند، ۵۵ درصد از معرفی شدگان دکتری تخصصی داشتند ،۳۶ درصد در رده سنی ۴۰ تا ۵۰ سال بودند و لذا مردم به دنبال جوانگرایی هستند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در نهایت یک آیتم خوبی در سامانه پیش بینی شده و آن این بود که اگر نخبگان ،تشکل‌ها، گروه های علمی و یا انجمن‌های علمی خواستند فردی را معرفی کنند بتوانند وزن بیشتری داشته باشند.

این عضو کمیته مشورتی کابینه دولت سیزدهم وی با بیان اینکه در بررسی انتخاب کاندیداهای مورد نظر برای وزارتخانه لیست ۱۰۰ نفر در اختیار قرار گرفت اظهار کرد: این سامانه راه را برای پیشنهادات مردم باز کرده است.

خیاطیان با اشاره به اینکه برای هر وزارتخانه به جمع بندی در خصوص ۱۰ نفر رسیدیم که سوابق و رزومه آن‌ها در اختیار رئیس جمهور قرار گرفت گفت: رئیس جمهور نسبت به برخی قبلاً شناخت داشتند و رزومه برخی از افراد دیگر را مورد مطالعه قرار دادند، لذا بین ۳ تا ۷ نفر را در هر وزارتخانه به کمیسیون مشترکی که اعضای خاصی داشتند معرفی شد لذا مصاحبه فرایند بسیار شفافی داشت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رئیس جمهور فردی را که مورد نظر قرار می‌گرفت مورد گفتگو قرار می‌دادند افزود: انتخاب وزرا حق رئیس‌جمهور است، رئیس‌جمهور می‌توانستند خودشان وزرا را انتخاب کنند، اما ایشان می‌خواستند فرآیند انتخاب وزرا با شعار مردمی بودن تطبیق داده شود و لذا به صورت شفاف این امر صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه میانگین سنی وزرای معرفی شده ۵۲ سال است عنوان کرد: ما یک شاخص را مد نظر قرار ندادیم بلکه جمیع شاخص‌ها را در پیش رو قرار دادیم، سرلوحه ما توان مدیریتی و ارائه راهکار‌های مناسب بود، میانگین سنی ۴۰ تا ۶۳ ساله را در میان وزرا داریم به طوری که ۱۴ نفر مدرک دکترا دارند.

خیاطیان با اشاره به اینکه در خصوص استانداران و معاونان وزرا و مدیران کل در سامانه تمهیداتی اندیشیده شده تا مردم همچنان بتوانند پیشنهاداتشان را مطرح کنند بیان کرد: در وهله اول باید به فرآیند انتخاب وزرا می‌رسیدیم بعد از ۱۰ روز از بازگشایی سامانه برای وزرا دیگر سامانه باز نیست، اما برای استانداران و معاونان وزرا همچنان سامانه باز است تا مردم همچنان نظرات خودشان را ارائه دهند.

وی تصریح کرد: هیچ فشاری از بیرون برای انتخاب اعضای کابینه بر رییس جمهور نبود.
با توجه به سامانه‌ای که برای انتخاب اعضای کابینه در نظر گرفته شد عملا سهم خواهی‌ها تاثیری در انتخاب‌ها نداشت، تجربه و سوابق اجرایی اعضای پیشنهادی کابینه سیزدهم و جنبه‌های تخصصی و برنامه ارائه شده از شاخص‌های اصلی انتخاب افراد بود.

علی اوتارخانی عضو کمیته مشورتی بررسی اعضای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم با اشاره به معیار‌های انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: افراد به گونه‌ای انتخاب شدند که توان اجرای قول‌ها و تعهدات را داشته باشند.

وی با اشاره به چهار ویژگی کارآمد بودن، انقلابی بودن، مردمی بودن، فساد گریز بودن گفت: رئیس جمهور شعار‌هایی را مانند مقوله مسکن و فسادستیزی مطرح کردند لذا از درون این‌ها انتظارات تخصصی استخراج شد، اگر بخواهیم یک میلیون مسکن را بسازیم هر یک از دستگاه‌های اجرایی چگونه باید عمل کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نظام بانکی چه وظیفه‌ای بر عهده دارد، وزارت صنعت برای تولید مصالح چه اقداماتی را باید انجام دهد، وزارت مسکن و وزارت کشور چه اقداماتی را باید انجام دهند، گزینه‌های متعدد و کاندیدا‌های متعدد از کانال‌های مختلف پیشنهاد می‌شد، یکی از آن کانال‌ها سامانه‌ای بود که طراحی شد، در آن سامانه برای هر وزارتخانه بیش از ۲۰۰ نفر معرفی شده بودند.

وی افزود: از طرف معرفی کننده و معرفی شونده سامانه را پالایش کردیم و به اسامی مشخص رسیدیم و از طرف دیگر بررسی‌هایی که خود کمیته‌های تخصصی انجام داده بودند به تعدادی از اسامی رسیدیم و تمامی اسامی که در افکار عمومی مطرح می‌شد در یک کمیته‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفتند.

عضو کمیته مشورتی کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه افراد معرفی شده را با چهار ویژگی انطباق دادیم گفت: بنابر اولویت‌بندی‌های صورت گرفته در کمیسیون تخصصی اسامی مورد بررسی قرار گرفتند و اولویت بندی‌ها خدمت رئیس جمهور تقدیم شد، رئیس‌جمهور با توجه به بررسی‌هایی که خودشان داشتند اولویت‌هایی را برای مصاحبه مشخص کردند.

وی با اشاره به اینکه برای هر وزارتخانه از ۳نفر تا ۷ نفر برای مصاحبه دعوت شدند گفت: کمیته‌های تخصصی مصاحبه‌ها را انجام می‌دادند لذا دستورالعملی برای مصاحبه استخراج و مدلی برای مصاحبه طراحی شده بود و بر آن اساس مصاحبه‌ها انجام و امتیاز بندی شد، رئیس جمهور در بررسی‌هایی که انجام دادند به این فهرستی که به مجلس معرفی شد رسیدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار