چک: روسیه دشمن ناتو نیست، تروریسم بین‌المللی دشمن ناتو است

رئیس‌جمهور چک با اشاره به تحولات اخیر افغانستان، تروریسم بین‌المللی را دشمن ناتو دانست و به شکست آمریکا در این کشور اشاره کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آرتی، «میلوش زمان» رئیس‌جمهور جمهوری چک، با اشاره به تحولات کنونی در افغانستان، حضور طالبان در این کشور را نشانه این دانست که تروریسم بین‌المللی دشمن سازمان ناتو است.

میلوش زمان این سخنان را در مصاحبه با یک نشریه از جمهوری چک بیان کرد و گفت: «حضور کنونی طالبان در افغانستان به معنی شکست گروهی نظامی به رهبری آمریکا است و نشان می‌دهد روسیه دشمن ناتو نیست بلکه این تررویسم بین‌المللی است که دشمن ناتو محسوب می‌شود.»

این نشریه، سخنان رئیس‌جمهور چک را بازتابی از سخنان سال گذشته «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، دانست که گفته بود: «ناتو باید تمرکز خود را از روسیه و چین برداشته و بر تروریسم متمرکز شود، زیرا آن دشمن تمامی ملت‌ها است.»

این مقام ارشد چک همچنین از سازمان ناتو برای خروج از افغانستان انتقاد کرد و مدعی شد موافق جنگیدن با گروه طالبان است. او همچنین اعلام کرد که در طول نشست‌های ناتو، به «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» رؤسای‌جمهور پیشین و کنونی آمریکا، گفته است که خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان «ترسو بودن آمریکا را نشان می‌دهد.»

میلوش زمان از مقامات مورد انتقاد در جمهوری چک محسوب می‌شود زیر از مدافعان چین و روسیه است. به طور مثال، سال جاری گروهی از سناتور‌های جمهوری چک اعلام کردند که در حال بررسی شکایتی علیه میلوش زمان هستند، زیرا او در دست داشتن روسیه در انفجار یک انبار مهمات امنیتی ابراز تردید کرده است.

با ورود گروه طالبان به کابل، پایتخت افغانستان و خروج «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، از این کشور، قدرت به دست طالبان افتاد و به همین دلیل شماری از کشور‌ها سفارت‌های خود را در افغانستان تعطیل کردند.

واشنگتن و لندن امروز با تأکید بر ضرورت اقدام جامعه بین‌الملل برای برگزاری نشست مجازی سران گروه ۷ در روز‌های آتی درباره بررسی راهبرد و استراتژی مشترک در خصوص افغانستان به منظور جلوگیری از بروز بحران انسانی در افغانستان، توافق کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار