گودرزی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت دولت سیزدهم:

عین اللهی باید درباره طب سنتی تضمین دهد

نماینده بروجرد در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی بهداشت دولت سیزدهم باید درباره موضوع پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت، توجه به موضوع تمام وقتی پزشکان، مقابله با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی و کمبود پزشک و ترویج طب سنتی تضمین دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  عباس گودرزی نماینده بروجرد در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم گفت: آقای عین اللهی اگر وزیر بشود باید به ملت ایران و نماینده‌ها تضمین دهند. موضوع کمبود پزشک را در کمیسیون با وی مطرح کردم و گفتم بحران کشور در امروز و آینده کمبود پزشک است.

وی ادامه داد: شما از سال ۷۲ تا ۸۳ دبیر شورای گسترش دانشگاه علوم پزشکی بودید. از ابتدای تصدی کار ۳۵ دانشکده وجود داشت که ۳ هزار و ۴۶۲ دانشجو پذیرش کردند، اما سال ۸۳، ۳۷ دانشگاه کمتر از ۲ هزار و ۹۰ دانشجو پذیرش شد. وزارت بهداشت در گزارش عملکرد خود آن زمان گزارش داد که این موضوع یک دستاورد است.

این نماینده افزود: امروز دسترسی نداشتن به پزشکی و خدمات آن یکی از مشکلات کشور است. انحصار در ارائه خدمات و صف طولانی دریافت آن و نداشتن تمایل به خدمت در مناطق محروم از سوی پزشکان و همچنین توزیع نامتوازن پزشک در کشور معضل به شمار می‌رود.

گودرزی تصریح کرد: برای حضور نزد یک متخصص باید التماس کرد و شهرستانی‌ها آواره تهران می‌شوند. لعنت خدا بر کسی که به دلیل تعارض منافع اجازه پیشرفت ایران را نمی‌دهد.

نماینده بروجرد اظهار کرد: سرانه پزشک عمومی در کشور ۱۱ و هفت دهم به ازای هر ۱۰ هزار نفر است. این ترانه در جهان بین ۳۰ تا ۵۰ است. همچنین سرانه پزشک متخصص ۵ و نه دهم به ازای هر ۱۰ هزار نفر محاسبه شده که در جهان بین ۲۰ تا ۳۰ است. به علاوه سرانه دندانپزشک نیز در ایران ۳ و بیست و نه صدم در ایران، اما در کشور‌های پیشرو ۸ است که در ایران رقم پایین تری است.

وی بیان کرد: در کنکور سال ۹۹، ۵۹۰ هزار نفر در کنکور مرتبط با پزشکی شرکت کردند و حدود یک درصد پذیرفته شد. این در حالیست که بیش از ۲۰ هزار نفر معدل بالای ۱۹ داشتند.

گودرزی یاددآور شد که ایجاد زیرساخت‌های جدید و دانشکده علوم پزشکی مطالبه بزرگ ملت است. این نماینده بیان کرد: چین که بالاترین آمار کرونا را داشته اعلام کرده است ۹۲ درصد کرونا را با طب سنتی مهار کرده است.

وی گفت: تا امروز ۱۴ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای کرونا برداشت شده، اما یک دلار هم برای طب سنتی قرار ندادیم. بلکه تهمت شیادی هم به طبیب سنتی می‌زنند. طب سنتی مظلوم است.

نماینده بروجرد اظهار کرد: برای ایجاد یک سلامتکده هفت خوان رستم را طی کردیم و آخر آن را هم ندادند. سازمان جهانی بهداشت خودش درباره طب سنتی گزارش‌ها و اسناد را منتشر کرده است.

این نماینده تصریح کرد: چرا تاریخ طب سنتی و همچنین طب سنتی در دانشگاه‌ها ارائه نمی‌شود. حتی یک اتاق هم در بیمارستان‌ها برای حوزه طب سنتی ایجاد نمی‌شود.

گودرزی افزود: آن رشته PHD که آقای عبداللهی زمان معاونتش در حوزه طب سنتی برقرار کرد، از ۶۰ ظرفیت اکنون ۶ تا جذب کرده است.

نماینده بروجرد اضافه کرد: چرا صدا و سیما حتی یک ساعت را به بحث طب سنتی اختصاص می‌دهد و چرا محصولات غذایی سالم ترویج نمی‌شود. چرا حداقل محصولات تراریخته یک برچسب نمی‌خورند؟ چرا آموزش طب ایرانی که ۲۰۰ ساعت ویژه پزشکان بود، برگزار نشد؟

این نماینده در ادامه سندی را در دستش نشان داد که اعلام کرد آن گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره موضوع طب سنتی است که در ایران اسلامی از آن خبری نیست.

گودرزی اضافه کرد: آقای عین‌الهی! به ما تضمین دهید و مطالب کلی به درد ما نمی‌خورد. درباره موضوع پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت، توجه به موضوع تمام وقتی پزشکان، مقابله با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی و کمبود پزشک و ترویج طب سنتی به مجلس و نمایندگان ملت تضمین دهید تا امکان مطالبه گری وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۳:۰۲ ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
سلام جناب وزیر بهتر نیست دوره طب سنتی و دارو سازی سنتی از دیپلم حداکثر شش ساله بشه و متون تخصصی ان تدوین بشه مثلا برا درمان کرونا تدوین استاندارد سازی بشه و سایر بیماریها و بهتر نیست افراد متخصص مانند قبل کرسی شفا قانون و...تربیت بشند در دوره تخصصی نهاد مربوطه با تدوین قوانین کسب و کار و تولید اون رو رونق بده و مانع نباشه بلکه هدایت گر باشه مثلا چرا باید مسئول فنی داروی سنتی دارو ساز باشه که هیچ سر رشته ای نداره.یعنی دکتری تخصصی این رشته ها کرسی داشته باشندودرمان و دارو رو استاندارد کنند در سطح شش ساله حکیم تربیت بشه نه پزشک و در وزارت کار برای کسب و کار و تولید کننده تسهیل و استاندارد بشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۰۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
واقعا خجالت داره محصولات ارگانیک تبلیغ نمیشه این که دیگه هر عاقلی میدونه غذای سالم بهتر از غذای کارخانه ای هست کاری به طب اسلامی نداره
اگه روایات طبی رعایت بشه لا اقل روایات پیشگیری نه درمان خیلی مشکلات برطرف میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
متاسفم
طب سنتی که همان طب بوعلی هست الان در دنیا داره تدریس میشه و رواج پیدا میکنه ولی دید ما این طوره!!
در ضمن کسی نمی گه سراغ طب نوین نریم بلکه جمع هر دو لازمه.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۲۶ ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
جمع کنید این طب سنتی را شخصیت های مهم کشور هرکدام بهترین تیم پزشکی را دارند برای یک سرماخوردگی توسط بهترین متخصص ها ویزیت میشوند برای مردم که میشود طب سنتی و جوشانده گیاهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
روغن بنفشه وضماد مالیدن درایران رواج پیدا میکند قدیمی ها برای فرزندان بیمار از پهن گاو استفاده میکردند الان هم داریم برمیگردیم 150سال پیش دمتون گرم
آخرین اخبار