آیت‌الله جوادی آملی:

در کار حق اهل مصالحه و سستی نباشید

آیت‌الله جوادی آملی گفت: در امور کشور اهل سستی نباشید و به خواسته مظلوم رسیدگی کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آیت الله جوادی آملی در یکی از سخنرانی های خود روایتی از امیرالمومنین (ع) بیان می‌کند که فرمودند: «وَ اِحْذَرُوا مِنَ اَللَّهِ تَعَالَی مِنَ الادهانِ بِتَرْکِ القِیامِ»؛ شما در برابر ظلم ساکت نباشید، نه اهل ادهان باشید نه اهل ایهان؛ زیرا ایشان فرمودند در راه حق من نه اهل ادهان هستم، نه اهل ایهان. ادهان یعنی روغن مالی؛ این همه قاچاق‌هایی که می‌شود برای این است که آن‌ها در دین روغن مالی می‌کنند. اهل دُهن، روغن مالی و مصالحه و فاکتورسازی نباشید، وگرنه این همه قاچاق‌ها داخل کشور می‌آید!

وی افزود: اهل ایهان هم یعنی اهل وهن. در کارتان جدّی باشید و مسامحه نکنید. در قرآن کریم خداوند می‌فرماید «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیدْهِنُونَ»؛ بیگانه‌ها علاقه‎ مندند که شما در امور کشورداری با روغن مالی و مصالحه کشور را اداره کنید.


بیشتر بخوانید


این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: امیرالمومنین (ع) در همین باره در روایتی می‌فرمایند «مَا عَلَی مِنْ قِتَالِ مَنْ خَالَفَ الْحَقَّ وَ خَابَطَ الْغَی مِنْ إِدْهَانٍ وَ لَا إِیهَان‏»؛ نه من اهل روغن مالی و مصالحه هستم نه اهل سُست کاری. در قرآن کریم ذات اقدس الهی به حضرت موسی و هارون (ع) فرمود شما باید با فرعون مبارزه کنید، تنها داشتنِ اژد‌ها کافی نیست، عصا اژد‌ها می‌شود.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد : معجزات دیگری هم هست، اما آیه «وَ لا تَنِیا فی‏ ذِکْری»؛ در نام من، یاد من، دین من، به خودتان سُستی راه ندهید، این «تَنِیا» یک نهی آن تثنیه است؛ اصل آن «وَنی» یعنی سُستی. به این معنا که نگویید ما عصا داریم اژد‌ها می‌شود، خودتان هم باید جدی باشید! کشور را با نیرو‌های نظامی نمی‌شود اداره کرد، با عدل و عقل می‌شود اداره کرد.

وی اظهار کرد : یاد خدا و نام خدا در هر قیام و قعودی، آن کشور را اداره می‌کند! در اینجا هم وجود مبارک حضرت امیر این جمله را مرقوم فرمودند که «وَ اِحْذَرُوا مِنَ اَللَّهِ تَعَالَی مِنَ الادهانِ بِتَرْکِ القِیامِ بِالْحَقِّ فَإِنَّ دَعْوَةَ اَلْمَظْلُومِ لَیسَ لَهَا حِجَابٌ دُونَ اَللَّه»؛ اگر کسی مظلوم واقع شد و هیچ پناهی ندارد، کسی هم به هر جا نامه می‌نویسد جوابی نمی‌گیرد، او یک آه می‌کشد. بین آه او و رسیدن به بارگاه ملکوتی خدا هیچ حجابی نیست، این دعا اثر دارد.

آیت الله جوادی آملی در پایان گفت : وجود مبارک امام باقر (ع) می‌فرماید پدرم امام سجاد (ع) آخرین وصیتی که به منِ امام پنجم می‌کردند این بود که فرمودند پسرم! آخرین وصیتی که پدرم حسین بن علی (ع) در کربلا به من کرد این بود «ظلم همه جا حرام است، جزء گناهان کبیره است؛ اما آن ظلمی که مظلوم هیچ پناهی جز خدا ندارد، از او بترسید!»؛ چون او به هر حال آه که می‌کشد خدا را می‌خواهد، غیر از خدا کسی دیگر را ندارد این یعنی بین آه مظلومی که هیچ پناهی ندارد، با بارگاه ملکوتی خدا هیچ حجابی نیست.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار