ایجاد منطقه‌ای امن در کابل برای تداوم عملیات‌های بشردوستانه در افغانستان

رئیس جمهور فرانسه از ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای ایجاد منطقه امن در کابل به سازمان ملل خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبگاه شبکه اسکای نیوز، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که برای حضور در کنفرانس بغداد با عنوان «همکاری و مشارکت»، در عراق حضور دارد در اظهاراتی به تحولات افغانستان اشاره کرد و از طرحی برای ایجاد یک «منطقه امن» در کابل، پایتخت افغانستان خبر داد.

وی در این راستا ادامه داد: فرانسه و انگلیس قصد دارند تا پیشنهاد ایجاد منطقه‌ای امن در کابل را به سازمان ملل ارائه دهند.

مکرون افزود: هدف این پیشنهاد پاریس و لندن، تعیین منطقه‌ای امن در کابل آن هم تحت اختیار سازمان ملل متحد است تا بتوان امکان ادامه عملیات بشردوستانه را در این منطقه فراهم آورد.

رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه پیش نویس قطعنامه فرانسه و انگلیس به سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد، گفت: این امر صورت خواهد گرفت تا منطقه‌ای کاملا امن برای افرادی که تمایل دارند افغانستان را ترک کنند، در کابل ایجاد کند.

از سوی دیگر برخی رسانه‌های عراقی از ورود مکرون به اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق برای دیدار با مقامات دولت این منطقه خبر دادند.

امانوئل مکرون همچنین در سخنرانی خود در اجلاس عراق، با بیان اینکه کنفرانس بغداد نشان می‌دهد تمایل برای تقویت تفاهم و روابط وجود دارد، گفت: ما بار دیگر بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم تاکید می‌کنیم.

وی افزود: مبارزه با تروریسم به معنای بازگشت ثبات به منطقه‌ای است که خیلی وقت است رنگ آرامش را ندیده است.

رئیس جمهور فرانسه ادامه داد: حاکمیت عراق برای مردم عراق کافیست و توانایی ساختن سرنوشت خود را دارند. موفقیت انتخابات در عراق به نفع همه ماست و احترام گذاشتن به تاریخ برگزاری، پیروزی بغداد است.

امانوئل مکرون با بیان اینکه پاریس متعهد است که در کنار بغداد برای مبارزه با ترورسیم بایستد البته تا زمانی که عراق این کار را جایز بداند، گفت: بر عراق واجب است که نقش خود را در ایجاد صلح و ثبات و ساختن پل‌ها (روابط) ایفا کند. من معتقدم کشور‌های منطقه باید با همکاری و تلاش به وضوح با تروریسم مبارزه کنند و همه کسانی که با تروریسم مبارزه می‌کنند برادران مسلح ما هستند.

وی در بخشی از صحبت های خود درباره افغانستان نیز گفت: فرانسه در حال رایزنی با طالبان برای عملیات بشردوستانه است. با طالبان مذاکراتی داریم تا مطمئن شویم این گروه از زنان و مردان افغان که در معرض خطر هستند محافظت خواهد کرد.

رئیس‌جمهور فرانسه ادامه داد: فرانسه تاکنون ۲ هزار و ۸۳۴ نفر را از افغانستان خارج کرده است که این شامل ۱۴۲ فرانسوی، ۱۷ اروپایی و بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ افغان می‌شود که از تاریخ ۱۷ اوت (دو روز پس آنکه طالبان کنترل کابل را در دست گرفت) خطراتی آن‌ها را تهدید می‌کرد.

ساعاتی پیش نیز وزارت امور خارجه و دفاع فرانسه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند عملیات خروج نیروهای نظامی خود و شهروندان افغان -که با آن‌ها در این مدت همکاری داشتند- از افغانستان به پایان رساندند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار