کاهش ۲۰درصدی تخریب سیلاب‌ها با اجرای اقدامات آبخیزداری

مسئول دفتر کنترل سیلاب منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت:با اجرای اقدامات آبخیزداری، روند تخریب سیلاب‌ها تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مصطفی مرادی مسئول دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اتمام قراداد‌های مطالعاتی ارزیابی اثربخشی عملیات آبخیزداری در سه حوضه آبخیز استان گفت: در این ارزیابی مشخص شد، با اجرای اقدامات آبخیزداری، روند تخریب سیلاب‌ها تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

او افزود: ارزیابی اثرات اقدامات آبخیزداری در قالب سه قرارداد مطالعاتی در سه حوضه آبخیز " قلنگان" شهرکرد " دوراهان" بروجن و "دیمه" کوهرنگ در سطحی معادل ۲۲ هزار هکتار، برای ارزیابی عوامل روان‌آب، میزان رسوب و فرسایش خاک قبل و بعد از اجرای عملیات آبخیزداری بررسی شد.


بیشتر بخوانید


مردای با اشاره به اینکه ارزیابی اثر بخشی عملیات آبخیزداری به صورت کمی ضروری است، افزود: براساس نتایج حاصل از قرارداد‌های مطالعاتی، اثرات مثبت اجرای اقدامات آبخیزداری بر فاکتور‌های دبی سیلابی، فرسایش و رسوب حوضه‌های آبخیز مورد مطالعه به صورت کمی بررسی شد.

او ادامه داد: میزان روان‌آب‌های مخرب و سیل‌آسا و قدرت تخریبی آن‌ها بعد از اجرای اقدامات آبخیزداری کاهش یافته است و در این حوضه‌ها میزان رسوب ویژه، نیم تن در هکتار در سال به واسطه اجرای عملیات آبخیزداری کاهش یافته است.

مرادی اظهار داشت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری فرسایش ویژه، ۲ تن در هکتار در سال کاهش داشته است.

مسئول دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: تاکنون ۲ هزار و ۹۰۰ سازه آبخیزداری شامل گابیون بندی، عملیات خشکه چین و هلالی آبگیر و عملیات بیولوژیک در استان انجام شده که این اجرای این طرح‌های آبخیزداری در افزایش نفوذ سالانه آب در مناطق کوهستانی و پر شیب بیش از۵۳۰ مترمکعب در سال و در دشت‌ها و اراضی کم‌شیب نیز یک‌هزار مترمکعب در هکتار افزایش خواهد داشت.

او اضافه کرد: اجرای این طرح‌ها در افزایش فرصت‌های شغلی و معیشت آبخیزنشینان، حفظ و افزایش تنوع ژنتیکی گیاهی و جانوری و ایجاد تعادل در اکوسیستم، افزایش آب قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها و تقویت آبخوان‌ها و تقویت سفر‌های زیرزمینی و کاهش رسوب و فرسایش خاک تاثیر گذار است.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.