سازمان ملل: در نیم قرن گذشته بلایای طبیعی ۵ برابر شده‌اند

گزارشی که از سوی سازمان ملل منتشر شد، بیانگر ۵ برابر شدن میزان فجایع طبیعی در نیم قرن گذشته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  ، پایگاه خبری ایندیپندنت در گزارشی اعلام کرد ارزیابی عمده سازمان ملل بیانگر آن است که در ۵۰ سال گذشته میزان بلایای طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی ۵ برابر شده است.

بر اساس این گزارش، این ارزیابی نشان می‌دهد: «از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۹ (۱۳۴۹ تا ۱۳۵۸) ۷۷۱ مورد بلایای طبیعی به دلیل تغییراتی آبی یا هوایی گزارش شده در حالیکه از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸) ۳ هزار و ۱۶۵ مورد از این قبیل اعلام شده است.»

بخش هواشناسی سازمان ملل متحد در این باره اعلام کرد: «به نظر می‌رسد بحران اقلیمی که به وخیم‌تر شدن اوضاع آب و هوایی منجر شده، دلیل اصلی این تغییر باشد.»

یکی از مقام‌های اصلی این سازمان در این باره گفت: «تعداد بالای حوادث مربوط به آب و هوا و مسائل مربوط به آب در نقاط مختلف جهان به دلیل تغییرات شدید اقلیمی بیشتر خواهد شد. این به معنای گرمای بیشتر، خشکسالی وخیم‌تر و آتش‌سوزی بیشتر جنگل‌ها در آینده است.»

زمانی از نظر شرایط اقلیمی وضعیت اورژانسی اعلام می‌شود که حداقل ۱۰ نفر در اثر بلایی طبیعی کشته شده باشند و بر ۱۰۰ نفر تاثیر گذاشته باشد.

همچنین نتایج این گزارش نشان می‌دهد شکست اقتصادی ناشی از شرایط اقلیمی در ۵۰ سال گذشته ۷ برابر شده است؛ به طور مثال، ۳ مورد بسیار شدید اقلیمی در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) گزارش شد که روی هم ۲۲۶ میلیارد دلار خسارت مالی به همراه داشت.

البته این گزارش نشان می‌دهد مابین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۹ (۱۳۴۹ تا ۱۳۹۸) میزان مرگ و میر ناشی از بلایای طبیعی ۳ درجه کاهش داشته است. طبق این گزارش، دلیل این کاهش را می‌توان سیستم اعلام و هشدار پیش از چنین فجایعی دانست.

نتایج این گزارش ۹۰ درصد از مرگ و میر ناشی از بلایای طبیعی در ۵۰ سال گذشته را در کشور‌های درحال توسعه گزارش کرده است.

این در حالی است که به تازگی و در شانزدهمین سالگرد ویرانی طوفان «کاترینا» طوفان ایدا روز یکشنبه هفته جاری به آمریکا رسید و وقایع فاجعه باری را در چندین ایالت این کشور به بارآورد.

در وحشتناک‌ترین طوفان سال ۲۰۲۱، ایدا بخش اعظم جنوب شرقی لوئیزیانا را زیر آب برد و باعث قطعی برق و خسارات شدیدی در این مناطق شد که خشم و سردرگمی بسیاری از مردم را به همراه داشت.

بر اساس مرکز جمع آوری داده‌های آب و هوایی آمریکا، تا اوایل روز سه شنبه حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک آمریکایی بیش از ۴۸ ساعت پس از وقوع طوفان ایدا در بی برقی کامل به سر بردند. به گفته مقامات محلی در جریان این طوفان حداقل چهار نفر کشته شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار