هشدارهای هواشناسی به کشاورزان و باغداران؛

کشاورزان مناطق جنوبی دور آبیاری را کوتاه کنند/ بارش های پاییز با تاخیر آغاز می شود

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: به کشاورزان مناطق جنوبی در مزارع سبزی و صیفی توصیه می شود دور آبیاری را بدلیل ماندگاری هوای گرم کوتاه کنند.

مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در اغلب نقاط کشور آسمان صاف و آفتابی است، اظهار کرد:روز شنبه در ارتفاعات جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان، جنوب فارس و زاگرس، ابرهای همرفتی، وزش باد شدید همراه با رگبار و رعد و برق پیش بینی می شود.

حقیقت ادامه داد: طی روزهای شنبه و یکشنبه با شمالی شدن جریانات استان های سواحل دریای خزر، در اردبیل و شمال استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، ارتفاعات البرز و بتدریج خراسان شمالی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می شود.

مدیر کل پیش بینی هواشناسی کشاورزی از کاهش محسوس دما ۱۲ تا ۱۷ درجه در نوار شمالی کشور خبر داد و گفت: در شرق کشور بویژه خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان وزش باد را شاهد خواهیم بود.

وی در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: کشاورزان با توجه به شرایط جوی تاکستان های شرق کشور بویژه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و قزوین هرس سبز را انجام دهند.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه کشاورزان نگران سرمای زودهنگام پاییز نباشند، بیان کرد: با توجه به آنکه ناهنجاری دمایی را یک‌هفته قبل به کشاورزان اطلاع می دهیم، از این رو ذرت کاران نگران سرمای پاییزه نباشند.

وی در توصیه ای دیگر به کشاورزان گفت: کشاورزان مناطق جنوبی در مزارع سبزی و صیفی دور آبیاری را بدلیل ماندگاری هوای گرم کوتاه کنند.

حقیقت درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تا کنون ۱۴۹.۲ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۲۹۰.۷ میلی متر و در دوره بلندمدت ۲۳۱.۸ میلی متر است که این امر کاهش ۵۰.۹ درصدی نسبت به سال قبل و ۳۴.۸ درصدی را دوره بلندمدت نشان می دهد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به آنکه زمان زیادی تا پایان سال زراعی باقی نمانده، از این رو کمبود بارش و خشکسالی ادامه خواهد داشت.

حقیقت از تاخیر در آغاز بارش های پاییز خبر داد و گفت: آخرین نقشه ها نشان می دهد به غیر از نوار راستای زاگرس، بارش خاصی طی ماه های مهر، آبان و اوایل آذر در سایر نقاط رخ کشور نمی دهد و عملا بارش نسبت به سال قبل در برخی نقاط بویژه مناطق جنوبی با تاخیر آغاز می شود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان با اشاره به اینکه امسال در اکثر مناطق خشکسالی با شدت و ضعف وجود دارد، تصریح کرد: امسال انواع خشکسالی همچون هیدرولوژی، کشاورزی و هواشناسی را در اکثر مناطق تجربه کردیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار