اصفهان در مسیر سالمندی

مسئول سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۱۲/۴ درصد از جمعیت استان اصفهان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

دکتر فرزانه فرود مسئول سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، ۱۰/۶ درصد و بر اساس سامانه سیب در سال ۱۴۰۰، ۱۲/۴ درصد از جمعیت استان اصفهان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

او افزود: سالمندان استان در زمینه سلامت بیشتر با مشکلاتی از قبیل اختلال خواب، فشار خون و دیابت و بیماری‌های اسکلتی و عضلانی رو به رو هستند.

مسئول سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد اینکه جلسات روانشناسی به صورت گروهی برای سالمندان مفید است گفت: با توجه به اختلالات خلقی مانند افسردگی که بعضی از سالمندان با آن مواجه هستند برگزاری جلسات روانشناسی به صورت گروهی برای آن‌ها کمک کننده خواهد بود.

فرود در مورد ضرورت چک‌آپ‌های دوره‌ای برای سالمندان اظهار کرد: مسلما چک‌آپ‌های دوره‌ای علاوه بر غربالگری زودرس اختلالات و بیماری‌ها در پیشگیری و درمان سریع‌تر هم موثر خواهد بود و هزینه‌های سالمند و سیستم بهداشتی را هم تعدیل می‌کند. علاوه بر این اگر چک‌آپ‌ها به صورت گروهی انجام شود، سالمندان در تعامل با یکدیگر و آگاهی از مشکلات سایر همسالان متوجه خواهند شد که این مشکل تنها مختص آنان نیست و بهتر درصدد درمان خود خواهند بود.

او در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هزینه‌های دارو و درمان عمده‌ترین هزینه‌ها در سنین میانسالی است ما می‌توانیم با توانمند سازی فرد، خانواده و جامعه در جهت اصلاح سبک زندگی (از طریق آموزش‌های بهبود شیوه زندگی سالم در میانسالی)، توانمند سازی ارائه دهندگان خدمات پیشگیری و درمان مناسب، افزایش بیمه دارو و غربالگری‌ها و همچنین بیمه‌های تکمیلی، راه اندازی سیستم پزشک خانواده، توانمند سازی پزشکان در خصوص مدیریت همزمان بیماری‌های فرد
از تعداد اقلام دارویی در کیسه دارویی فرد بکاهیم.
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار