عراق: قرار است نیرو‌های رزمی آمریکا تا پایان سال از کشور خارج شوند

سخنگوی ستاد فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد ۳۱ دسامبر (دهم دی) آینده آخرین مهلت حضور نیرو‌های رزمی آمریکا در عراق است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، سرلشگر تحسین الخفاجی، سخنگوی ستاد فرماندهی عملیات مشترک عراق گفت واشنگتن به نتایج گفتگو‌های راهبری با بغداد متعهد و ۳۱ دسامبر (دهم دی) آینده آخرین مهلت حضور نیرو‌های رزمی آمریکا در عراق است. 

وی با اشاره به اینکه آمریکا درخواستی برای ادامه حضور نیرو‌های رزمی این کشور در عراق ارایه نکرده است، گفت: طرف آمریکایی به نتایج گفتگوی راهبردی میان واشنگتن و بغداد متعهد است و تاریخ ۳۱ دسامبر (۲۰۲۱) آخرین مهلت برای حضور نیرو‌های رزمی آمریکا در خاک عراق خواهد بود.

الخفاجی افزود: کمیته مشترک عراق و آمریکا روند اجرای نتایج گفتگوی راهبردی را آغاز کرده است و براساس توافقی که در جریان گفتگوی راهبردی میان دو کشور حاصل شد، آخرین مهلت برای حضور نیرو‌های رزمی آمریکا در عراق، ۳۱ دسامبر خواهد بود.

سخنگوی ستاد فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره تقاضای آمریکا برای ادامه حضور نیرو‌های رزمی این کشور در عراق گفت: طرف عراقی در این باره درخواستی از جانب واشنگتن دریافت نکرده است.

وی تصریح کرد: همکاری میان دو کشور در زمینه‌های آموزش و تبادل تجربیات خواهد بود و همکاری مداوم با آمریکا در زمینه مبارزه با عناصر گروه تروریستی داعش از طریق تبادل گزارش‌های اطلاعاتی و امنیتی وجود دارد و ممکن است نیرو‌های امنیتی عراق به یک توانمندی هوایی نیاز داشته باشند که می‌توان آنرا از آمریکا درخواست کرد.

الخفاجی افزود: در راستای اجرای نتایج گفتگوی راهبردی میان واشنگتن و بغداد، روند خروج تعداد زیادی از نیرو‌های آمریکایی از عراق آغاز شده است.

وی تاکید کرد آمریکایی‌ها به جز بخش کوچکی در پایگاه عین الاسد، پایگاه‌ها و مراکزی در اختیار ندارند که البته این پایگاه هم تحت فرماندهی عراق اداره می‌شود. علاوه بر این بخش کوچکی از پایگاه الحریر هم در اختیار نظامیان آمریکایی است و بخش اعظم این پایگاه تحت فرماندهی نیرو‌های پیشمرگه منطقه کردستان است.

سخنگوی ستاد فرماندهی عملیات مشترک عراق تاکیدکرد که تعداد کارشناسان (مستشاران نظامی) مورد نیاز دولت به نظر نهاد‌های امنیتی عراق بستگی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار