سرخ ترین تالاب ایران کجاست؟ + تصاویر

تالاب هسل در نزدیکی شهر چالوس در مجاورت مرزن آباد در جنگل مشل واقع شده است.

علی ارواحی کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد تالاب هسل گفت: تالاب هسل در نزدیکی شهر چالوس در مجاورت مرزن آباد در جنگل مشل واقع شده است، همچنین در مجاورت این تالاب ۲ روستای" طلاجو و سینوا "قرار هم دارد و مردم بومی، این تالاب را در گویش محلی هسِل می‌نامند.

وی افزود: هسل در گویش محلی به معنای آب راکد است، این تالاب نام‌های دیگری هم مانند مرداب قرمز و کنی چال دارد.

ارواحی تصریح کرد: منبع تغذیه این تالاب باران‌های موسمی است، و در گذشته با بارش‌های زیاد موسمی عمق تالاب به ۱۵ متر هم می‌رسید، اما اکنون عمق این تالاب به طور متوسط بین ۵/۲ تا ۵/۴ متر تخمین زده می‌شود.

وی ادامه داد: البته در تابستان و با کاهش باران‌های موسمی ممکن است حجم آب تالاب هسل بسیار کم شود و تالاب مانند یک پیت لند دیده شود.

سرخ ترین تالاب ایران کجاست؟ + تصاویر

این کارشناس محیط زیست در مورد ویژگی‌های این تالاب گفت: ویژگی منحصر به فرد تالاب هسل تغیر رنگ آن است، که در تابستان و بهار به دلیل وجود جلبک‌ها به رنگ سبز دیده می‌شود، و در فصل‌های پاییز و زمستان، به دلیل گرده افشانی درختان جنگلی در منطقه، به رنگ قرمز و نارنجی تغییر پیدا می‌کند.

سرخ ترین تالاب ایران کجاست؟ + تصاویر

ارواحی در مورد تنوع زیستی تالاب هسل گفت: این تالاب در گذشته از تنوع زیستی مختلفی برخوردار بود، اما به واسطه احداث جاده و حضور گردشگران، تنوع گونه‌های آن کاهش پیدا کرده، و اکنون بیشتر مناسب زندگی دو زیستان است.

سرخ ترین تالاب ایران کجاست؟ + تصاویر

سرخ ترین تالاب ایران کجاست؟ + تصاویر

این کارشناس محیط زیست در پایان افزود: وجود چنین تالابی در طبیعت ایران فرصت بسیار مناسبی را برای جذب گردشگران و طبیعت دوستان فراهم می‌کند، تا زیبایی منحصر به فرد طبیعت را مشاهده کنند، اما لازمه حضور در این تالاب رعایت اصولی برای حفظ تالاب و تنوع زیستی آن است.

انتهای پیام/

برچسب ها: تالاب ، محیط زیست ، مرداب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار