اف‌بی‌آی نخستین بخش از اسناد حملات ۱۱ سپتامبر را منتشر کرد

الجزیره گزارش داد اف‌بی‌آی نخستین بخش از اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر را که از حالت محرمانه خارج شده است، منتشر کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ،شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گزارش داد اف بی آی نخستین بخش از اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر را که از حالت محرمانه خارج شده است منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با امضای یک دستور اجرایی سبب انتشار این اسناد شد.

به نظر می‌رسد آنچه در اسناد قبلی منتشر شده و مربوط به تحقیقات مخفی (Operation Encore) حمله ۱۱ سپتامبر و نقش عربستان در این واقعه می باشد، به شدت تغییر و ویرایش شده است.

در تحقیقات گذشته آمده بود که عربستان شرایط را برای هواپیما ربایان فراهم ساخته است.

این سند به کمک‌های لجستیک مربوط می‌شود که به دو هواپیماربا داده شده است. در این سند جزئیات مربوط به تماس‌های هواپیماربایان با همدستان سعودیشان در آمریکا منتشر شده، اما اثبات اینکه مقامات سعودی در این توطئه همدست بوده اند یا نه ارائه نشده است.

سند مذکور شانزده صفحه‌ای و خلاصه‌ای از بازجویی اف بی آی از یک مرد در سال ۲۰۱۵ است که با اتباع سعودی در آمریکا در تماس بوده است که به اولین هواپیماربایان وارد شده به آمریکا قبل از حملات کمک کرده اند.

ریاض همیشه دست داشتن در این حملات را رد کرده است. حتی سفارت سعودی در واشنگتن از انتشار کامل اسناد به منظور ”پایان یافتن اتهامات بی پایه واساس علیه پادشاهی برای همیشه“ حمایت کرده است.

اما بستگان قربانیان انتشار این سند را گام مهمی در جهت ارتباط دادن حملات به عربستان سعودی می‌دانند. جیم کریندلر یکی از وکلای خانواده‌ها در بیانیه‌ای گفت یافته‌ها و نتیجه گیری‌ها در این تحقیق اف بی آی به بحث و استدلال‌های ما در خصوص مسئولیت ریاض در حملات یازده سپتامبر اعتبار می‌دهد. این سند همراه با شواهد عمومی جمع آوری شده تاکنون ثابت می‌کند که القاعده چگونه با حمایت عربستان داخل خاک آمریکا فعالیت می‌کرده است.

وی افزود: این شامل تماس‌های بین مقامات سعودی و تماس‌ها با ماموران القاعده و همچنین ملاقات‌ها با هواپیماربایان و کمک به این عناصر برای مستقر شدن و پیدا کردن مدارس آموزش پرواز است.

خبر نگار سی بی اس، نیز در توییتی در این باره نوشت: «شنبه شب اف بی آی پرونده‌هایی را از تحقیقات مخفی درباره عواملی که نقش پشتیبان را برای هواپیما ربایندگان در واقعه ۱۱ سپتامبر داشتند، منتشر کرد. و نقش تسهیل کننده القاعده برای اسامه بن لادن ، شیخ کور و دیگران کشف شد.»

خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر همچنان خواهان دریافت اطلاعاتی در این باره هستند که چه عاملی سبب انجام این حملات شد. آن‌ها بر این باورند این اسناد نشان می‌دهد عربستان سعودی در این حملات نقش داشته است، ادعایی که این پادشاهی آن را رد می‌کند.

حملات ۱۱ سپتامبر منجر به مرگ ۳ هزار نفر شد و از بین ۱۹ هواپیماربای این حادثه، ۱۵ نفر تابعیت سعودی داشتند که دو برج تجاری در منطقه منهتن نیویورک را از بین بردند.

اف بی آی نخستین بخش از اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر را منتشر کرد

اف بی آی نخستین بخش از اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر را منتشر کرد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۱۳:۰۴ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
کاش ی روزی تو مملکت ما هم اسناد محرمانه رو فاش و از طبقه بندی خارج کنند
مثلا چی شد که در دولت روحانی واردات واکسن یکدفعه صفر شد و درولت رییسی واکسن محموله محموله رسید
بی عرضگی شیخ حسن بود یا پشتکار رییسی شاید هم هیچ کدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
این اتفاقی که خودشون رقم زدن بهانه ای بود برای سلطه گری..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
اينجوري كه ما شنيديم در روز 11 سپتامبر به همه ي كار مندان داخل برج 2 قلو كه اكثرا يهودي هم بودن مرخصي اجباري داده بودند تا به كسي آسيب نرسه حالا ميگين 3هزار نفر قرباني!!!!!!!معلوم نيست دم خروس رو قبول كنيم يا قسم حضرت عباس رو !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
پس اگه عربستان چرا ایران هی غرامت میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
به این اسناد جعلی اعتبار القاعده یعنی خود آمریکا وسیاست پشت انفجار
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۰۷ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
سانسور و یا به گفته شما ویرایش همه جا هست .مخصوصا در کشور ما : طوری که رسانه های ما حتی نام بعضی از ورزشکاران ایرانی رو ویرایش کرده و نام نمیبرند.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۱:۵۹ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
امیدوارم دوباره بهانه برای حمله به یک کشور جدید نباشه
البته حمله به عربستان باشه خیلی خوب میشه
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
شما چرا باور میکنید؟ عربستان نمیتونه یه حج عمره رو به خوبی برگزار کنه اونوقت بیاد با چند تا هواپیما بخواد به آمریکا حمله کنه؟ عربستان از این عرضه ها نداره ۱۱ سپتامبر کار خود آمریکاییها بود اونم به بهانه حضور در خاورمیانه الان هم میگن کار عربستانه تا در فرصت مناسب به خود عربستان هم حمله نظامی صورت بده هدف آمریکا نابودی کل خاورمیانه است خیلی باید مراقب باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
خطای انسانی شون بوده، اونا هم خطای انسانی دارند
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۰۹ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
ببخشید // چرا خارجی ها بعد از چندین سال اسرار محرمانه را منتشر میکنن ؟؟// ولی اینجا گند کله گنده ها تا قیام قیامت مخفی میماند؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
یک لحظه تجسم کنید اگر بجای عربستان نام ایران مطرح بود آمریکا به همین صورت برخورد میکرد .ولی فکر کنم این سناریو توسط یکی از تهیه کننده های سینمایی هالیود نوشته شده و توسط دولت آمریکا برای خروج این کشور ازبحران و افول اقتصادیش اجرا شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
این جنایت بزرگی بوده متأسفم از واژه حملات یا حمله تروریستی استفاده میشه،میدونم که هواپیما ها بدون سرنشین بودن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
از کجا میدونی؟حتما خودت یکی از اون تروریست ها هستی؟کدوم جنایت؟خودت میگی هواپیماها خالی بودن.روز قبلش به کارمندان ساختمان ها مرخصی اجباری میدن.ینی ساختمان ها هم خال بودن.البته غیر از چند سرایدار و خدمتگزار.یک هواپیمایی زده ساختمان خالی را خراب کرده بعد اشک تمساح و مبارزه با تروریسم.جنایتکار و تروریسم خود آمریکای وحشیه که از روز اول زندگیشون با وحشیگری و کشتار سرخپوست ها شروع شد و با رفتار وحشیانه علیه سیاه پوستان ادامه پیدا کرد و با دزدی ثروت کشورهای آفریقایی جنگ افروزی و ترور و جنایت و نسل کشی و هزاران خراب کار دیگه رو وارد کارنامه سیاه خودشون کردن.غرب وحشی هرگز رام نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
علیم
۰۸:۵۷ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
هواپیمایی در کار نیست هوا پیما در لحظه برخورد متلاشی می شود (تمام بال و موتور جت هواپیما هم وارد ساختمان شد عجب جکی !!!!!!همه اش تصاویر واقعیت مجازی است رجوع شود به پروژه بلوبیم
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۰:۰۷ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
شعور و سواد کسب کردنی هستن کاش حرف زدن هم اینجوری بود شما اظهارنظر نمی کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
دوست عزیز معلوم هست گیم زیاد بازی میکنی و یا در رویا زندگی میکنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
با تشکر از یاران رافعی پور از استاد چه خبر بعد انتخاب و ویروس کذایی خبری نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
اتفاقا همين ديروز كامران نجف زاده از محل برج هاي 2 قلو گزارش تهيه كرده بود خبري از 2 برج نبود وبه جاش يگ استخر بزرگ كه درونش آب جاري بود و به داخل سوراخي ميريخت نمايان بود. تصاوير مجازي ديگه چه صيغه اييه!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
چی گفتی
آخرین اخبار