کمبود آب و برق،چالش اصلی قندهار

باشندگان قندهار از کمبود برق به تنگ آمده اند. آن ها می گویند که کمبود برق باعث بی آبی شده که این یک معضل بزرگ در قندهار به شمار می رود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، باشندگان قندهار می‌گویند که به دلیل نبود برق در این ولایت، با مشکلات متعددی روبه‌رو شده‌اند. به گفته آنان، پیش از این مردم قندهار در ۲۴ ساعت، دست‌کم ۱۲ ساعت برق داشتند اما اکنون برق این ولایت به سه ساعت در روز کاهش یافته است.

تاج‌محمد و خان‌محمد از باشندگان ولایت قندهار می‌گویند که از 6 روز بدین‌سو از یک تا دو ساعت برق دارند. آنان تصریح می‌کنند که به دلیل نبود برق، مجبور شده‌اند برای دسترسی به آب، پول بپردازند.

به گفته این دو باشنده قندهار، قیمت آب در این ولایت نیز افزایش یافته است و اکنون یک تانکر آب به یک هزار افغانی فروخته می‌شود. آنان می‌گویند که مردم از مشکلات اقتصادی و بیکاری رنج می‌برند و نمی‌توانند از دیگر راه‌ها برق را تأمین کنند.

باشندگان قندهار در حال حاضر عدم دسترسی به آب را بزرگترین چالش زندگیشان می‌خوانند و تصریح می‌کنند که نبود برق دلیل اصلی کمبود آب در این ولایت است.

از سوی دیگر، یک عضو اتحادیه صنعت‌کاران قندهار که نمی‌خواهد در گزارش از وی نام برده شود می‌گوید که چرخه تجارت در این ولایت به دلیل نبود برق با تهدید روبه‌رو است زیرا کار همه کارخانه‌ها متوقف شده است و آنان نمی‌توانند به‌‌گونه منظم فعالیت کنند. او می‌افزاید که اگر مشکل برق قندهار حل نشود، این ولایت با بحران اقتصادی روبه‌رو خواهد شد.

 گل‌پاچا یوسف، رئیس «برشنا قندهار»، مشکلات برق در این ولایت را می‌پذیرد اما می‌گوید که آب بند کجکی در قندهار به دلیل خشکسالی سال روان کاهش یافته است و در حال حاضر برق این بند به قندهار و شهر لشکرگاه، مرکز هلمند نمی‌رسد. به گفته او، شرکت برشنا قندهار برق شهر قندهار را برای سه ساعت توسط جنراتور و سولر فراهم می‌کند. وی گفت که اکنون تیل جنراتورها در قندهار نیز تمام شده است و آنان نمی‌توانند این روند را ادامه دهند.

یوسف می‌افزاید که این مشکل را با مسوولان ولایتی و اداره مرکزی در میان گذاشته است و آنان تلاش می‌کنند برای رفع این چالش، تیل خریداری کنند.

قابل یادآوری است که در جریان حکومت پیشین، روند چند توربین جدید در بند کجکی آغاز شد که اکنون نیز ادامه دارد. قرار است کار نصب این توربین‌ها تا شش ماه دیگر تکمیل شود. قندهار امسال به دلیل جنگ و خشکسالی با مشکلات جدی‌ روبه‌رو است و آب زیر‌زمینی این ولایت نیز ته‌نشین شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: طالبان ، قندهار ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار