تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در تبریز

هجدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی با قدردانی از منتخبان در تبریز پایان یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،در مراسم اختتامیه اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی که دیشب با حضور رئیس رسانه ملی در مصلای اعظم تبریز برگزار شد، ۱۵ پیرغلام برگزیده از استان‌های مختلف کشور و هشت شاعر و مداح حسینی از کشور‌های هند، پاکستان، ترکیه، کنیا، عراق و ماداگاسکار تجلیل شدند.

همچنین خانواده ۶ مداح شهید دفاع مقدس و چهار واعظ، مداح و شاعر عاشورایی معاصر آذربایجان شرقی مورد تجلیل قرار گرفتند.

در این مراسم نخستین فرش قرآنی بافته شده در دانشگاه هنر اسلامی تبریز و تمبر اختصاصی اجلاس رونمایی شد.

 عسکری رئیس سازمان صدا و سیما در این مراسم پیرغلامان و خادمان حسینی را سرمایه‌های این مرز و بوم برای گسترش فرهنگ عاشورایی خواند که باعث پاکیزگی قلوب و زدودن زنگار‌های دل‌ها می شوند.

 عسکری با اشاره به راه اندازی حسینیه تلویزیون ایران در پی شیوع کرونا گفت: امسال در ایام محرم ۵۳ درصد مردم کشور از طریق رادیو و  تلویزیون عزاداری کردند.

او افزود: با حفظ شیوه نامه‌های بهداشتی و برگزاری مراسم عزاداری توطئه‌ دشمنان اسلام برای ایجاد تضاد و دوگانگی بین دین و سلامت خنثی شد.

رئیس رسانه ملی  گفت: رسانه ملی به دلیل محدودیت سفر به عراق برای اربعین، با پخش برنامه‌های متعدد با عنوان «به تو از دور سلام» از ۱۵ شبکه تلویزیونی، زمینه‌ زیارت نیابتی را برای مشتاقان فراهم می‌کند.

او با تاکید بر اینکه باید عبرت‌های عاشورا را با زبان هنر برای جوانان روشن کنیم تصریح کرد: در جنگ بزرگ فرهنگی و تمام عیار دشمن برای زدودن معنویت و تخریب ایمان باید از هنر حماسه استفاده و جامعه را مصون کنیم.

او همچنین با بیان اینکه عزاداری آذربایجانی‌ها دارای ویژگی‌های زیبایی است افزود: شاید خیلی‌ها معنی و مفهوم نوحه‌های آذربایجانی را ندانند، اما به قدری پرشور و زیبا هستند که با شنیدن آن قلبشان منقلب و اشکشان جاری می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی هم با اشاره به انتخاب تبریز برای میزبانی هجدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان گفت: در روزگار نه چندان دور تبریز خاستگاه و زیستگاه بزرگمردان، سخنوران و عاشقانی بوده که همچون ستاره پر نور در آسمان مدح و مرثیه می‌درخشیدند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم خاطرنشان کرد: زنده نگهداشتن نهضت کربلا مرهون همت بزرگ مردانی است که در برهه‌های خفگان و دوران رضاخانی علیرغم اذیت شدن برای برپایی این مراسم‌ها تعصب دینی خود را نشان دادند.

او ادامه داد: شکوفایی انقلاب اسلامی و حماسه سرایی جاودانه کربلا در دوران دفاع مقدس و دفاع حرمین باعث شکوفایی نهضت کربلا شد.

او با تشریح ویژگی‌های عزاداری تبریز گفت:کیفیت و ادبیات غنی مکتب عزاداری تبریز دارای پشتوانه علمی است و شعرای حماسه حسینی مکتب محوری را اصل اساسی می‌دانند.

هجدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی از ۲۳ تا ۲۵ شهریور به میزبانی تبریز برگزار شد.

در مراسم پایانی این اجلاس پرچم اجلاس نوزدهم تحویل استاندار کرمانشاه برای میزبانی اجلاس سال آینده شد.

زنده نگه داشتن آیین‌ها و مناسک عاشورایی، معرفی گروه‌های مرجع متناسب با آیین‌های عاشورایی، تجلیل از پیرغلامان و تقویت ظرفیت‌های گردشگری مذهبی از اهداف برگزاری این اجلاس سالانه است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.