سازمان عفو بین الملل: آمریکا به بقیه جنایت‌هایش هم اعتراف کند

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد اعتراف آمریکا به کشتن غیرنظامیان در پایتخت افغانستان، گام مهمی در مسیر بازخواست برای سایر جنایت‌هایش است.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، سازمان عفو بین الملل با استقبال از اعتراف آمریکا به کشتن غیرنظامیان در حمله هوایی به کابل در روز بیست و نهم ماه اوت گذشته، از واشنگتن خواست به جنایت‌هایش در دیگر کشور‌ها هم اعتراف کند.

عفو بین الملل اعلام کرد اعتراف آمریکا به کشتن غیرنظامیان در پایتخت افغانستان، گام مهمی در مسیر بازخواست برای عملیات قتل در کابل است، اما همچنان اقدامات زیادی باید صورت گیرد.

این سازمان با صدور بیانیه ای، از آمریکا خواست تحقیق کامل، شفاف و بیطرفانه‌ای درباره این حادثه انجام دهد و خواهان آن شد که افراد نجات یافته و خانواده‌های قربانیان از روند تحقیقات آگاه شوند و غرامت کامل دریافت کنند.

در این بیانیه آمده است: ارتش آمریکا فقط به علت تمرکز جهانی فعلی بر افغانستان مجبور شد به اشتباه خودش در این حمله اعتراف کند، اما بسیاری از حملات مشابه در سوریه، عراق و سومالی به دور از نگاه‌ها صورت گرفت و آمریکا به تکذیب مسئولیت داشتن خودش در این حملات ادامه می‌دهد، در حالی که خانواده‌های مصیبت زده در سکوت رنج می‌برند.

برایان کاستنر مشاور ارشد در امور بحران در سازمان عفو بین الملل در این خصوص گفته است حملات پهپادی آمریکا اقدامی معمول محسوب می‌شود و در بیشتر موارد تحقیقات مناسبی در ارتباط با این حملات انجام نمی‌شود.

وی گفت: عفو بین الملل و دیگر گروه‌ها برای انجام دادن تحقیقات درباره این حملات تلاش می‌کنند، اما چنین کاری بسیار دشوار است؛ بنابراین باید بگویم این الگویی است که ما طی ۲۰ سال گذشته از زمان وقوع حملات ۱۱ سپتامبر، در سراسر جهان شاهدش بوده ایم. ما باید از راه دور تحقیقاتی در این زمینه انجام دهیم. گاهی می‌توانیم در محل حادثه حضور داشته باشیم و گاهی هم ما می‌توانیم با خانواده‌های قربانیان گفتگو کنیم، اما در اغلب موارد هیچ کسی نمی‌تواند وارد این مناطق شود.

پیش از این، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا درباره اشتباه بزرگ در کابل که درست پیش از خروج آمریکا از افغانستان، به کشته شدن ۱۰ غیرنظامی افغان منجر شد، «عذرخواهی» کرد.  وی اذعان کرد کسانی که در این حمله هدف قرار گرفتند «همانند افراد دیگری که به شکلی تأسف بار کشته شدند بی گناه قربانی شدند».

آستین در بیانیه‌ای اعلام کرد «من به نزدیکان در قید حیات کسانی که کشته شدند تسلیت می‌گویم».

در حالی که ارتش آمریکا به تازگی پذیرفت حمله با پهپاد اشتباه بوده است، وزیر دفاع آمریکا گفت «ما عذرخواهی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم از این اشتباه وحشتناک درس بگیریم».

ارتش آمریکا جمعه اعتراف کرد آخرین حمله اش به افغانستان در تاریخ ۲۹ اوت (هفتم سپتامبر) در کابل که به کشته شدن ۱۰ غیرنظامی از جمله هفت کودک منجر شد، «اشتباهی تأسف بار» بوده است.

ژنرال کنت مک کنزی، فرمانده نیرو‌های آمریکایی در افغانستان پیش از خروج کامل از این کشور به خبرنگاران گفت «بعید است خودرویی که هدف قرار گرفت و سرنشینان آن که کشته شدند با گروه تندروی داعش خراسان، که تهدیدی جدی برای نیرو‌های آمریکایی است، در ارتباط باشند».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار