تماس قریب‌الوقوع مکرون با بایدن درباره تنش بین دو کشور

رسانه‌های فرانسوی از تماس تلفنی قریب‌الوقوع رئیس جمهور این کشور با همتای آمریکایی خود درباره موضوع زیردریایی‌های اتمی استرالیا خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، سخنگوی دولت فرانسه در پی بحران دیپلماتیک ناشی از لغو قرارداد زیردریایی استرالیا با پاریس اعلام کرد «امانوئل مکرون» رئیس جمهور این کشور طی چند روز آینده با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تماس تلفنی برقرار می‌کند.

در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) استرالیا، انگلیس و آمریکا همکاری جدید امنیتی را اعلام کردند. بر اساس این توافقنامه، استرالیا قصد دارد هشت زیردریایی اتمی بسازد و ارتش خود را به موشک‌های کروز ساخت آمریکا مجهز کند. این اقدام کانبرا باعث شد قرارداد دفاعی به ارزش ۹۰ میلیارد دلار استرالیا (۵۶ میلیارد یورو) برای خرید زیردریایی از فرانسه که بزرگترین قرارداد در تاریخ این کشور است، لغو شود.

در اعتراض به این مسئله فرانسه این اقدام استرالیا را خیانت بزرگی عنوان کرد و روز شنبه، در اقدامی بی سابقه سفیران خود را از کانبرا و واشنگتن فراخواند.

بعد از این توافق «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز در واکنشی شدید لندن و واشنگتن را «فرصت‌طلب» خواند. او در بخشی از سخنان خود گفت: «آمریکا و انگلیس در زمان بحرانی دروغگو می‌شوند. آن‌ها فرصت‌طلب هستند.»

لودریان در بخشی دیگر با اشاره به قرارداد اخیر تسلیحاتی آمریکا و انگلیس برای فروش زیردریایی به استرالیا، افزود: «ناتو باید این توافق را بررسی کند.» او همچنین بحران کنونی بر سر این قرارداد را یک بحران عمیق میان فرانسه و این ۳ کشور دانست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
دماغ سوخته خریداریم.
آخرین اخبار