آغاز طرح پیشگیری از زنده‌گیری پرندگان شکاری در بوشهر

طرح پیشگیری از کوخه نشینی برای زنده گیری پرندگان شکاری همزمان با فصل مهاجرت این پرندگان در استان بوشهر آغاز شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سید احسان موسوی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: طرح پیشگیری از کوخه نشینی برای زنده گیری پرندگان شکاری در این استان آغاز شد.

او افزود: این طرح همزمان با آغاز مهاجرت پرندگان شکاری به استان بوشهر با همکاری گشت مشترک یگان‌های حفاظت محیط زیست و مشارکت جوامع محلی آغاز شده است و تا پایان آذر در همه شهرستان‌های استان بوشهر اجرایی می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اینکه کوخه‌نشینان به دنبال به دام انداختن شاهین، بحری و بالابان هستند، از مردم خواست در صورت مشاهده موارد کوخه نشینی آن را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۴۰ و یا ادارات و پاسگاه‎‌های محیط‌بانی اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.

موسوی ادامه داد: همه تلاش این یگان و ادارات محیط زیست و پاسگاه‌های محیط‌بانی در این دوره از سال بر مقابله با کوخه نشینان متمرکز است و با توجه به گستردگی فعالیت‌ها و کمبود نیرو، بی شک باید همه محیط‌بانان در این مدت، حضور قاطع داشته باشند.

او عنوان کرد: محیط‌بانان و کارشناسان محیط زیست با استفاده از ۱۷ دستگاه خودرو و بیش از ۳۰ دستگاه موتورسیکلت در اجرای این طرح مشارکت دارند.


بیشتر بخوانید


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: اقدام‌هایی برای هماهنگی با دیگر سازمان‌های مرتبط صورت گرفته تا برای مقابله با کوخه‌نشینی از همه ظرفیت‌های نظامی، انتظامی و امنیتی استان بهره‌برداری شود.

موسیوی گفت باید مسیر‌های خروجی استان بوشهر نیز در این مدت برای مقابله با کوخه نشینی به دقت رصد شود.

کوخه نشینی نوعی روش برای زنده‌گیری پرندگان شکاری است.

کوخه که در اصطلاح محلی در بوشهر به آن «کوخت» می‌گویند، گودالی است به عمق بیش از یک متر که در زمین حفر و سقف آن به صورت قوسی شکل با سوراخ‌هایی برای دیدن جلو و اطراف پوشانده می‌شود.

در جلوی کوخه سه رشته تورپهن می‌شود و شخص کوخه‌نشین با قرار گرفتن در این گودال و طعمه قراردادن پرندگانی نظیر کبوتر و قمری، پرندگان شکاری مانند بالابان و بحری را جذب می‌کند تا آن‌ها هنگام صید پرندگان گرفتار در تور، در دام کوخه‌نشین بیفتند.

زنده‌گیری پرندگان شکاری به طور عمده با هدف قاچاق به کشور‌های خلیج فارس صورت می‌گیرد که با اقدام‌‎های حفاظتی صورت گرفته این مهم در چند سال گذشته به حداقل رسیده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.