تعیین بیش از هشت میلیارد تومان حقوق دولتی برای معادن فعال

رئیس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری گفت: در نیمه نخست امسال، هشت میلیارد و ۷۸۵ میلیون تومان حقوق دولتی برای معادن فعال استان تعیین شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سجاد رستمی رئیس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در نیمه نخست امسال، حقوق دولتی معادن استان حدود شش برابر افزایش پیدا کرد و در این مدت هشت میلیارد و ۷۸۵ میلیون تومان حقوق برای معادن فعال استان تعیین شد.

او افزود: از این میزان دو میلیارد و ۹۵۹ میلیون تومان آن به صورت نقد و مابقی آن به صورت اقساط از سوی بهره‌برداران فعال در حوزه معدن استان به حساب خزانه واریز می‌شود.


بیشتر بخوانید


رستمی اضافه کرد: وصول این میزان بهره مالکانه در سال ۱۴۰۱ محقق می‌شود، اگرچه چهارمحال و بختیاری جزو استان‌های ثروتمند در حوزه معدن شناخته نمی‌شود، اما در حقوق دولتی معادن به نسبت مواد معدنی و جواز‌های تاسیس و بهره‌برداری از استان‌های نمونه در این حوزه به شمار می‌رود.

او اظهار داشت: حقوق دولتی یا بهره مالکانه سهمی است که دولت بابت بهره‌برداری و استخراج مواد معدنی از شخص بهره‌بردار دریافت می‌کند.

رستمی تصریح کرد: محاسبه حقوق دولتی معادن به‌روز شده است و نحوه دریافت حقوق دولتی به این شکل است که در ابتدا میزان بدهی هر بهره‌بردار تعیین و به وی اعلام می‌شود و سپس در فرصت تعیین شده باید نسبت به پرداخت آن اقدام شود.

او گفت: درصدی از این بهره مالکانه که به حساب خزانه واریز می‌شود به عنوان هزینه‌های تملیکی و جاری به استان‌ها بازگردانده می‌شود تا در راستای تسهیل در امور معدن‌کاری، دسترسی آسان به معادن و تجهیز امکانات موردنیاز آن هزینه شود.

رستمی بیان کرد: مجموع معادن بهره‌برداری شده در استان ۱۵۲ مورد می‌باشد که از این تعداد ۱۱۶ معدن فعال و ۳۶ معدن غیرفعال است.

او ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال سه هزار و ۷۰۰ ماده معدنی از ۱۱۶ معدن فعال استان استخراج شد و در حال حاضر از معادن فعال استان هشت ماه معدنی خاک نسوز، سنگ تزیینی، سنگ لاشه، سنگ گچ، سیلیس و مواد اولیه سیمان استخراج می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.