در برنامه «به وقت ایران» مطرح شد؛

حوزه نوشت افزار، مهم‌ترین رسانه فرهنگی اثر گذار/صنعت نوشت افزار، هویت ساز است

نوشت افزار مهم‌ترین رسانه‌ای است که پیام‌های ما را به دانش آموزان و خانواده‌ها منتقل می‌کند، اثر فرهنگی این رسانه مهم‌تر از اثر اقتصادی آن است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع نقش نوشت افزار‌های داخلی و خارجی به عنوان یک رسانه فرهنگی، در برنامه «به وقت ایران»  بررسی شد.

در این برنامه محمد یقینی، مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی درباره وضعیت صنعت نوشت افزار بیان کرد: اندازه ریالی بازار نوشت افزار و گردش آن در حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان در سال است. البته این آمار مربوط به دو، سه سال گذشته است و طبیعتا در دوران کرونا، صنعت نوشت افزار مانند سایر حوزه‌ها آسیب جدی دیده است.

او ادامه داد: طی ده سال گذشته تولید نوشت افزار داخلی سهم ۱۵ درصد و نوشت افزار وارداتی سهم ۸۵ درصدی را به خود اختصاص داده است. البته در حال حاضر، با حمایت دولت و استقبال مردم؛ بیش از ۷۰ درصد از نوشت افزار ما تولید داخل است. ۳۰ درصد باقی مانده نیز مربوط به ابزار‌هایی مانند قیچی فلزی، پانچ، منگنه و... است که مشابه داخلی ندارند.

یقینی با بیان توانمندی صنعت نوشت افزار داخلی برای صادرات بیان کرد: هیچ محصولی در صنعت نوشت افزار نیست که نتوان تولید کرد. به رغم وجود پیچیدگی ها، اگر تولیدکننده بخواهد و مصرف کننده استقبال داشته باشد و آن تولید، با کیفیت بوده و توان رقابت با مشابه خارجی خود را داشته باشد، به سرعت جای خود را باز می‌کند.

او افزود: اتفاق مهم در این موضوع، صرفه اقتصادی است و باید در برخی محصولات، به تیراژ مصرف برسیم. به عنوان نمونه ما در تولید خودکار، خودکفا هستیم. اما نوک خودکار (ساچمه خودکار)، به دلیل به صرفه نبودن، تولید نمی‌شود. اگر کارخانه بخواهد این محصول را تولید کند، حداقل باید بتواند ۱۰ الی ۱۵ کشور را تحت پوشش قرار دهد.

یقینی با بیان توانمندی صنعت نوشت افزار داخلی برای صادرات بیان کرد:ما در بسیاری از حوزه‌ها مانند تولید خودکار، تولید مازاد بر مصرف داریم و این توان در صنعت برای صادرات به وجود آمده است. این نشان می‌دهد که باید به سمت توسعه صادرات این محصول، حداقل در منطقه بپردازیم.

او افزود: این کار در حال انجام شدن است. تقریبا در ۵الی ۶ سال گذشته که صنعت نوشت افزار به نسبت قدرتمند و با کیفیتی که بعضا به کشور‌های اروپایی صادر شود، شکل گرفته و توانمندی صادرات در این حوزه ایجاد شده است.

یقینی تاکید کرد: در این خصوص باید ساز و کار‌های اقتصادی، مانند اتاق‌های بازرگانی و رایزنی‌های اقتصادی، به میدان بیایند و بازار‌های هدف با این صنعت هماهنگ شوند، در این صورت به سرعت صادرات اتفاق خواهد افتاد.

انیمشن‌هایی که فروش حق کاراکتر آن، با درآمد نفتی ما برابری می‌کند

یقینی درباره صنایع فرهنگی بیان کرد: صنایع فرهنگی یعنی محصولاتی که براساس محتوایی که مردم می‌شناسند، با یک محصول کاربردی گره می‌خورد و این تبدیل به یک محصول فرهنگی می‌شود. در دنیا انجمن‌هایی هستند که در این خصوص تعریف ارائه می‌کنند. این صنعت ۱۶ حوزه محصولی و ۸ حوزه خدمات دارد که نوشت افزار، یکی از این حوزه‌های محصولی حساب می‌شود. کسی که در صنعت محتوا فعال باشد، با حدود ۲۴ صنعت تخصصی روبرو خواهد شد. انیمیشن‌هایی بخصوص سریال ها، در دنیا ساخته شده اند، که میزان فروش حق کاراکتر آن، با میزان درآمد نفتی ما برابری می‌کند.

او ادامه داد: فعالین نوشت افزار همیشه تشنه این محتوا بوده اند. اما سالی یک یا دو کاراکتر پاسخگوی این حجم از تولید نوشت افزار نیست.

یقینی بیان کرد: ۳۵۰۰۰ میلیارد تومان گردش سالانه محصولات فرهنگی است، که ۸۰۰۰ میلیارد تومان به نوشت افزار تعلق دارد. محصولاتی مانند خودکار، مداد، پاک کن، محصولات طلقی و پتروشیمی و دفتر در داخل تولید می‌شوند. البته در حوزه کاغذ‌های تحریر و گلاسه، این موارد کاملا خارجی است.

یقینی بیان کرد: در کشور ژاپن برای درک تولید ملی و شکل گیری حس قدرت از کودکی، از نوشت افزار‌های هویت ساز استفاده می‌شود. چرا که صنعت نوشت افزار، هویت ساز است.

آلودگی فرهنگی نوشت افزار وارداتی، بر فرهنگ ما تاثیرگذار بوده است

علی یزدی خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حوزه نوشت افزار جزو مهم‌ترین رسانه‌ای است که پیام‌های ما را به دانش آموزان و خانواده‌ها منتقل می‌کند. قطعا اثر فرهنگی این رسانه، بیشتر و مهم‌تر از اثر اقتصادی آن است. انتقال پیام از طریق این رسانه برای دانش آموزان بسیار جذاب و ماندگار است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: در دنیای غرب، وقتی کتابی نوشته می‌شود، هالیوود برمبنای آن، فیلم سینمایی می‌سازد. همچنین تولید عروسک، بازی‌های کامپیوتری و نوشت افزار و... برمبنای آن اثر شکل می‌گیرد و پیام خود را از این طریق منتقل می‌کنند.

او افزود: متاسفانه ما در کشور از مدیریت یکپارچه فرهنگی محروم هستیم. آلودگی فرهنگی نوشت افزار وارداتی، بر روی فرهنگ کشور بسیار تاثیرگذار بوده است.

یزدی خواه، درباره اهمیت تولید انیمیشن‌های داخلی گفت: به عنوان نمونه، کیف‌های مدارس ما در ۴ یا ۵ سال گذشته، کاملا فرهنگ غربی را منتقل می‌کرد. در حال حاضر به برکت تولید انیمیشن‌های داخلی مانند شاه فیل، شاهزاده رم و ...، نماد‌های داخلی روی کیف‌ها قرار گرفته و فرهنگ ایرانی و مبتنی برسنت‌های ما را جلوه می‌دهد.

او بیان کرد: اگر بخواهیم در حوزه فرهنگی اثرگذار باشیم، باید بتوانیم یک مجموعه کامل و پیوسته از محصولات فرهنگی مانند فیلم، سریال، بازی رایانه ای، عروسک و نوشت افزار را طراحی کنیم.

یزدی خواه درباره نقش مجلس در تولید محتوای فرهنگی توضیح داد: نقش مجلس ، تسهیل گری در این حوزه است. البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقش مهمی در حوزه تولید محتوای فرهنگی دارد.

او افزود: قرار بر این بود در صورتی که کالایی تولید داخل دارد، واردات این کالا ممنوع شود. لازم است تولیدکنندگان، با ارتقا کیفیت تولیدات داخل، بر تولیدات خارج، غالب شوند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار