امام جمعه شهرکرد:

جایگاه ائمه اطهار (ع) و ولایت فقیه باید برای نسل جوان و جامعه تبیین شود

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد گفت: جایگاه ائمه اطهار (ع) و ولایت فقیه یکی از عرصه‌هایی است که باید برای نسل جوان و جامعه از طریق ظرفیت فضای مجازی تبیین شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد علی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شهرکرد اظهار داشت: خودم و شما را توصیه می‌کنم به تقوا و به اصلاح امور و به خالص و سالم عمل کردن، کار‌ها را برای خدا انجام دادن و هر چه برای خدا انجام می‌دهیم آن را بزرگ نشماریم.

او افزود: یکی از چیز‌هایی که آفت عمل است عجب است، انسان درگیر عجب شود و یک مقدار به عملش بنازد، چه نماز خوبی خواندم چه انفاق خوبی کردم چه خدمت خوبی به دست من انجام شد چه کار بزرگی امروز کردم این‌ها آفت است هم پاداش عمل را از بین می‌برد و هم آتشی می‌شود که عمل را می‌سوزاند و ارزش عمل را از بین می‌برد این مسئله خیلی مهم است.


بیشتر بخوانید


حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام اضافه کرد: در برابر پروردگار انسان هر چه انجام بدهد کم و کوچک و ناچیز است، در برابر قدرت پروردگار و عظمت حق و نعمت‌های پروردگار و داده‌های الهی انسان چگونه می‌تواند کار بزرگی انجام بدهد، خیلی مراقب باشیم «لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَى» منت سر کسی که به او خدمت می‌کنیم نگذاریم و خدایی نخواسته به روی او نیاریم و امثال این‌ها آفات عمل است خیلی مواظب باشیم که گرفتار این آفات نشویم که اعمالمان بماند و زمینه رستگاری ما را فراهم کند.

او اظهار داشت: نهم مهر روز جهانی سالمندان هست که طبعا یکی از دستورات مهم اخلاقی اسلام رعایت حال بزرگسالان است، در خطبه شعبانیه وجود نازنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم سفارش می‌کنند «و وقروا کبارکم و ارحموا صغارکم».

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام تصریح کرد: سالمندان نیازمند مهر و محبت هستند و نیازمند عطوفت هستند و نیازمند خدمت هستند مراقب باشیم آن‌ها را از محبت خودمان و خدمت خودمان محروم نکنیم و بعد هم بدانیم هر مقدار که به این‌ها خدمت کنیم عاقبت بخیر می‌شویم و خداوند عاقبت بخیری ما را بیشتر رقم می‌زند.

او گفت: روز وقف است که این ایام در دهه آخر صفر داریم مسئله وقف یکی از نکات مهم و اساسی است در صدقه جاریه و ماندگاری و آثار اجتماعی که دارد. وقف واقعا آثار اجتماعی فوق االعاده‌ای دارد آثار دینی فوق العاده‌ای دارد اضافه بر این که برای خود انسان صدقه جاریه است و مدام به اصظلاح خودمان یک قلکی هست که مدام در این قلک ریخته می‌شود و مدام بر دارایی این قلک افزوده می‌شود یعنی بر حسنات انسان افزوده می‌شود، هر مقدار از این وقف استفاده کنند سال‌های سال ده‌ها سال و صد‌ها سال و هزاران سال از این وقف دیگران استفاده کنند در قلک حسنات ما نوشته می‌شود و ثبت و ضبط می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام بیان کرد: خیلی مهم است این برای خود ما است برای جامعه هم همین طور است برای پیش برد امور اجتماعی و خدمت به مردم و برای خدمت به دین برای اداره امور دینی وقف مهم است حوزه‌های علمیه به برکت اوقاف مساجد به برکت وقف و خدمات اجتماعی به برکت وقف پیش می‌رود، وقف خیلی برکات عجیبی دارد هر مقدار که بتوانیم فرهنگ وقف را گسترش بدهیم و دامنه وقف را گسترش بدهیم و از خودمان یادگار بگذاریم که هم برای جامعه و هم برای خودمان بسیار مهم و مفید است.

او افزود: روز روستا و عشایر را داریم که باز از مسائل مهم است روستا محوری و تقویت روستا‌ها و عشایر بسیار مهم است که امروز الحمدلله در دست برنامه است و زمینه‌ای فراهم کنند که از روستا‌ها کوچ صورت نگیرد و آباد باشند آبادانی روستا‌ها یعنی تولید و کشاورزی و صنایع دستی و یعنی سلامت همه جانبه که خیلی مهم است و حرف در این رابطه خیلی زیاد است.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام اضافه کرد: روز نیروی انتظامی را هم در این ایام داریم که یک مجموعه ارزشمند و فعال و در عرصه و تلاشگر و واقعا مجموعه خدوم هستند البته امروز جای آن‌ها خالی است و معمولا هر جمعه حضور داشتند و امروز علی القاعده باید بیشتر می‌بودند حالا شاید گذاشتند برای هفته آینده، ولی ما معمولا مناسبت‌ها را قبلش بیان می‌کنیم طبعا این نیرو به حمدلله واقعا بالنده است.

او اظهار داشت: البته این تعریف‌ها معنایش این نیست که ضعف وجود نداشته باشد حتما به ضعف‌های خودشان هم باید توجه کنند و برطرف کنند و واقعا خالصانه و بی منت در خدمت مردم باشند که الحمدلله بوده اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام تصریح کرد: روز دامپزشکی را هم داریم که قبل از خطبه‌ها مسول محترم دامپزشکی استان اینجا صحبت کردند و شما استفاده کردید طبعا از نکات مهم است این مجموعه در سلامت دام و در خدمت سلامت بشر بودن هستند، چون سلامت دام یعنی سلامت بشر یعنی عرصه برای سلامت تغذیه و سلامت نیازمندی‌های بشریت است.

اوگفت: ارتحال مرحوم علامه حسن زاده آملی این عالم بزرگ عالم ربانی عالمی که انصافاً علم و عمل را در هم آمیخت و حالا در رشته‌های مختلف علمی نقش آفرین بود، ولی تمام این علوم را در جهت خدا به کار گرفت که این نکته مهمی است، آنچه مرحوم حسن زاده آملی را به عنوان واقعی مطرح کرد و در دل‌ها جا گرفت و من اعتقادم این است که مردم آمل به نیابت از کل کشور زیر تابوت این عالم ربانی رفتند و هر جا این عالم ربانی را برای تشییع می‌بردند همان جمعیت شکل می‌گرفت و قدردان این شخصیت علمی بودند.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام بیان کرد: ویژگی مهمش این معنا بود که علم را در ظرف توحید ریخت و عالم موحد بود و به تعبیر رهبر معظم انقلاب سالک توحیدی بود، خدا باور بود و تمام داشته هایش را در مسیر خدای تبارک و تعالی به کار گرفت، این درس است انسان در هر جهتی که باشد می‌تواند این گونه باشد، می‌تواند کاسب موحد باشد می‌تواند زارع موحد باشد می‌تواند صنعت گر موحد باشد می‌تواند خانه دار موحد باشد معلم موحد باشد و در هر عرصه‌ای می‌تواند کارش را در ظرف توحید بریزد و با نگاه توحیدی کار را دنبال کند و عاقبت بخیری برای خودش رقم بزند، هر کس موحد شد عاقبت بخیر است بدون ترید، چون خدای تبارک و تعالی اینجور قرار داده است، عالم را عالم توحید و انسان را هم فطرت توحیدی به او عطا کرده است و سعادت را هم در سایه توحید قرار داده است بنابراین ظرفیت توحید را در درون خودمان هر چه می‌شود زنده نگه بداریم.

او افزود: این جوان شجاع و فداکاری که از استان خودمان هم بود علی لندی که واقعا برای دانش آموزان و نسل جوان الگو شد، شجاعت و فداکاری و در خدمت هم نوع بودن را تا آن جایی که خودش را به خطر بیندازد و خود را به آتش بزند و جان دو نفر را هم نجات بدهد و خودش هم فدا بشود، این‌ها الگو‌های زیبایی هستند این الگو‌ها را باید مغتنم شمرد و این الگو‌ها را باید برجسته کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام اضافه کرد: این‌ها ظرفیت انقلاب اسلامی است این‌ها ظرفیت ایمان است، این‌ها همین شهید فهمیده‌ها هستند همین شهدای جوان و نوجوان هزاران الحمدلله ما در این کشور داشتیم و رقم‌های قابل توجهی بیان می‌شود از شهدای دانش آموز، نوجوان و جوان در این مسیر هستند این‌ها پرورش یافته‌های انقلاب اسلامی هستند پرورش یافته‌های مکتب امام هستند پرورش یافته‌های مکتب شهدا هستند که الحمدلله داریم و هر چه بیشتر باید گسترش پیدا کند، روحش شاد و پر رهرو.

او اظهار داشت: ۲۸ صفر و ۳۰ صفر ارتحال وجود نازنین پیامبر اکرم (ع) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است که مسئله رسالت و مسئله امامت در حقیقت از مقوله‌هایی هستند که خدای تبارک و تعالی برای بشر قرار داده است و، چون از مهم‌ترین داده‌های خدا محسوب می‌شود از مهم‌ترین عنایات و الطاف الهی محسوب می‌شود خداوند متعال هم با منت یاد می‌کند «لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنینَ إِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم» مسئله رسالت مقوله مهمی است و حیات بخش بشریت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام تصریح کرد: اگر بشر باید به کمال برسد باید از طریق نبوت و از طریق امامت و حجت‌های الهی ره به سوی کمال بپیماید، ما الحمدلله از این جهت به فضل پروردگار غنی هستیم و ثروتمند هستیم و ثروت محبت امامت و ولایت و ثروت دل دادگی به این خاندان و خانواده داریم این ثروت را حفظ کنیم، این ثروت را در درون خودمان تقویت کنیم.

او گفت: رهبر معظم انقلاب یک جمله‌ای را در روز اربعین به جوانان و نسل جوان فرمودند و آن مسئله تبیین گری بود؛ یکی از عرصه‌های تبیین گری تبیین همین ثروت است، این ثروت را برای جامعه‌مان تبیین کنیم و برای جامعه خوب تعریف کنیم که ما چه داریم و خداوند متعال به ما به برکت علی بن ابی طالب و اولاد پاکش چه عطا کرده است، به برکت ائمه معصومین و در ادامه به برکت ولایت فقیه و این پرچمی که تا دامنه قیامت بلند است چه عطا کرده است این را برای جامعه باید ترسیم کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام بیان کرد: جوانان ما در این عرصه باید هم خودشان را قوی کنند، دانش خودشان را افزون کنند و داشته‌های خودشان را به غنا برسانند و جامعه را با این مقوله آشنا کنند خیلی شبهه در این جهت است این همه شبهاتی که راجع به مسئله ولایت و امامت و نبوت مطرح است این شبهات باید پاسخ داده شود نباید جامعه را در ابهام گذاشت و فضا‌های مجازی یکی از عرصه‌ها است.

او افزود: اضافه بر این‌ها چند مورد دیگر است، من به عنوان این که مصدایقی را برای تبیین عرض کرده باشم عرض می‌کنم البته این که من عرض می‌کنم خیلی مختصر است عرصه‌های تبیین گری خیلی زیاد است، ولی یک نمونه اش خود نهضت حضرت اباعبدالله است از نهضت حضرت ابا عبدالله باید ابهام زدایی شود خیلی تلاش می‌کنند این جریان سیال را به یک جریان ایستا تبدیل کنند، دقت کنید جریان نهضت حضرت اباعبدالله یک جریان سیال است.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام اضافه کرد: بعضی‌ها می‌خواهند به عنوان یک جریان ایستا در تاریخ و یک واقعه تاریخی که هزار و چندصد سال قبل اتفاق افتاد و حادثه‌ای بود و نهایت، چون حضرت اباعبدالله مظلوم بود و خانواده و همسر و فرزندانش همراهش بودن و او در اوج ستم قرار گرفت باید گریه کرد و باید عزاداری کرد نهایت اینجور می‌خواهند تلقی کنند و القاء کنند و آن سیال بودن این عرصه را می‌خواهند کم رنگ کنند، «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» را می‌خواهند از عرصه کربلا بگیرند این تبیین می‌خواهد، تبیین گسترده می‌خواهد و شبهه زدایی نسبت به این معنا می‌خواهد.

او اظهار داشت: مسئله دیگر که تبیین نیاز دارد عرصه دینو سیاست است خیلی‌ها دارند تلاش می‌کنند که دین را از سیاست جدا کنند و دین را یک مقوله فردی قلمداد کنند و کاری به سیاست ندارد و سیاست کار یک مشت آدم‌های خاص و گاهی هم القا می‌کنند که سیاست یعنی حقه بازی و چه و چه و امثال این‌ها و می‌گویند دین نباید در سیاست ورود پیدا کنند این‌ها مهم است دین و سیاست یک یگانگی تمام عیار دارد، ولی می‌خواهند دو گانه اش کنند که باید تبیین کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام تصریح کرد: مسئله حرکت‌های منافقانه‌ای که در درون ما داریم سکولار‌ها و یا لیبرال‌ها و بسیاری از جمع‌های مختلفی که در حقیقت تحت نام اصلاحات بعضی از تندرو‌های آن‌ها و بعضی از منحرفین این‌ها تبیین گری می‌خواهد، راه آن‌ها را باید نشان داد و اجازه نداد نسل حوان در انحراف فکری قرار بگیرد.

او گفت: تلاش‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه، کار‌های شیطنت آمیزی که دارند انجام می‌دهند و به ویژه در کشور‌های همسایه مخصوصا آنچه ما این روز‌ها شاهد هستین آنچه در اربیل صورت گرفت و آنچه در آذربایجان و ارمنستان و امثال این‌ها در حال شکل گیری است و خیلی از این مسائل این‌ها تبیین گری می‌خواهد این‌ها درست باید برای جامعه تبیین شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: مسئله حکومت اسلامی قبل از ظهور است، این یک مقوله‌ای است مه بعضی‌ها دارند القا می‌کنند که حکومت اسلامی قبل از ظهور معنا ندارد و یک چیز‌هایی را مطرح می‌کنند که هر پرچمی که بلند بشود آنپرچم مغلوب می‌شود و پیروز نمی‌تواند بشود و ادامه پیدا نمی‌تواند بکند و امثال این‌ها و حکومت اسلامی قبل از ظهور را نا مشروع جلوه می‌دهند این‌ها تبیین گری می‌خواهد، حکومت اسلامی قبل از ظهور جزء وظایف است، اگر دین و سیاست یگانه است فقط مختص حضور امام معصوم که نیست حضور پیغمبر که نیست.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.