مدیرکل دامپزشکی:

حدود ۵ هزار تن آبزیان ماکول وغیرماکول از سیستان وبلوچستان صادر شده است

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: چهار هزار و ۶۰۰ تن آبزیان ماکول و غیر ماکول از سال گذشته تاکنون از این استان به کشورهای مختلف صادر شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، مهدی حسینی  مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت ۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی اظهارداشت: بهداشت عمومی و حفظ و حراست سرمایه ها در جامعه نیازمند برنامه ریزی دقیق و هدفمند است.

وی گفت: سیستان و بلوچستان به دلیل مرزی بودن و وسعت زیاد می تواند دروازه ورود انواع عفونت ها باشد اما اگر به حوزه دامپزشکی توجه ویژه صورت گیرد به دروازه سلامت تبدیل خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۲ آزمایشگاه تشخیصی، تخصصی در زاهدان و چابهار وجود دارد، افزود: این استان در بحث بیماری تب برفکی به دلیل میزان بالای ابتلا و ورود دام از مرزهای شرقی کشور جزو پنج استان مرجع در تشخیص بیماری است.

وی بیان کرد: اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تنها مرکز استان دارای توانایی انجام آزمایشات تشخیصی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و جزو چند استان توانمند در زمینه تشخیص بیماری سالمونلا در طیور است.

حسینی خاطرنشان کرد: در زمینه واردات دام نیز زیرساخت هایی ایجاد شده و ۷۵ قرنطینه دامی با ظرفیت ۴۶ هزارو ۶۵۵ راس دام، ۱۱ کشتارگاه با ظرفیت هزارو ۸۷۰ راس دام سنگین و سه هزارو ۳۶۰ راس دام سبک و ۳۹ مرکز بسته بندی گوشت قرمز با ظرفیت سالانه حدود ۹۰ هزار تن وجود دارد.

وی گفت: سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار تن نهاده دامی از بندر شهید بهشتی وارد سیستان و بلوچستان شده است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: عنصر زمان در پرورش میگو با توجه به شرایط خاص سایت گواتر بسیار مهم است و با وجود بیماری لک سفید از سال ۹۴ به بعد افزایش تولید داشتیم و امسال نیز یک‌هزار و ۱۰۰ تن برداشت میگو صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: از زمان شیوع کرونا تاکنون طرح بین المللی ریشه کنی بیماری PPR، مقابله با شیوع بیماری لمپی اسکین، طرح پیشگیری و مبارزه هدفمند با بیماری آبله و کنترل، پیشگیری و مقابله با بیماری هاری از سوی دامپزشکی استان انجام شده است.

حسینی ادامه داد: از ابتدای سال تا پایان شهریورماه نیز ۲ میلیون و ۵۸۸ هزار راس دام در سیستان و بلوچستان واکسینه شدند.

وی به بیماری لمپی اسکین نیز اشاره کرد و گفت: این بیماری نوعی ویروس با واگیری بسیار بالا است و تاکنون ۴۸ کانون در ۹ شهرستان را درگیر کرده که در این زمینه حدود ۶۴ هزار راس دام واکسینه، ۹ هزار راس دام و ۱۲ هزار متر مربع جایگاه سمپاشی شده است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: عامل ورود این بیماری حمل و نقل غیرمجاز دام و خارج از ضوابط سازمان دامپزشکی کشور است.

وی بیان کرد: به منظور پیشگیری و مقابله با بیماری آبله نیز مایه کوبی بالای ۸۵ درصد در سیستان و بلوچستان انجام شده است.

حسینی گفت: بیماری هاری بیماری مشترکی بین انسان و سگ است که در صورت ابتلا منجر به فوت فرد خواهد شد و بر همین اساس تاکنون بیش از هشت هزار قلاده سگ صاحبدار در استان واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از هزارو ۷۰۹ عامل عفونی ۸۳۲ مورد بین دام و انسان مشترک است، افزود: هماهنگی هایی با دامپزشکی کشور صورت گرفته تا محصول سالم به مردم ارائه شود.

وی اظهار داشت: در زمینه کشتارگاه های طیور نیز مجوزی خاص سیستان و بلوچستان صادر شده تا کشتارگاه های کوچک نیز در این استان تاسیس شوند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار