دستان هنر با تار و پودهای رنگین، تاریخ را احیا می‌کند

فاطمه گودرزی، بانوی کارآفرینی البرزی از فراز و نشیب های مسیر جاجیم البرز می گوید.

فاطمه گودرزی، بانوی کارآفرین البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گفت: جاجیم البرز را خودم طراحی کردم، هنر جاجیم از دیرباز بوده اما این هنر به دست فراموشی سپرده شده بود و من سعی کردم که این هنر را دوباره احیا کنم.

بانوی کارآفرین البرزی افزود: جاجیم اولین پارچه ای بوده که طراحی شده و پس از آن پارچه های دیگری تولید شدند و قدمت آن به ۶۵۰۰  سال پیش از میلاد مسیح می رسد اما از سال ۱۳۷۰ به بعد در ایران بافته نمی شد زیرا بسیاری از بافندگان جاجیم سالخورده بودند.

او گفت: هنر جاجیم به گونه ای است که آن را در حیاط می بافند اما من جاجیم بافی را به روی یک تخته ۴۰ سانتی متری طراحی کردم به طوری که هنرآموزان هم بتوانند چله کشی کنند و هم در خانه های خود جاجیم را ببافند.

گودرزی با اشاره به این که  درحال حاضر در آموزشگاه ها تدریس می کنم و با سازمان میراث فرهنگی هم همکاری دارم، افزود: به خاطر ویروس کرونا بازار فروش برای خرید کم شده ولی سال های گذشته این هنر فروش خوبی داشته است.

بانوی کارآفرین البرزی در پایان گفت: به عنوان کارآفرین نمونه کشوری انتخاب شدم و افراد زیادی برای یاد گرفتن این هنر از شهرستان ها و استان های مختلف  برای آموزش تعلیم داده ام.

انتهای پیام/ ر.ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.