تغییر سیاره زمین با ذوب یخچال‌ ها

مطالعه جدیدی توسط محققان نشان می‌دهد که ذوب یخ‌ های قطبی زمین را تغییر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سایتچ دیلی، ذوب یخ‌های قطبی نه تنها سطح اقیانوس‌ها را تغییر می‌دهد، بلکه خود سیاره زمین را نیز تغییر خواهد داد. سوفی کولسون و همکارانش در مقاله اخیر خود در Geophysical Research Letters توضیح دادند که با ذوب شدن یخ‌های قطب و یخچال‌های گرینلند، قطب جنوب و جزایر قطبی، پوسته زمین در زیر این توده‌های زمینی تاب می‌خورد، تاثیری که می‌تواند صد‌ها و شاید هزاران مایل اندازه گیری شود.

پوسته زمین در حال تغییر افقی است

با تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای در مورد مواد مذاب از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ و مطالعه تغییرات در پوسته زمین، کولسون و همکارانش توانستند تغییر پوسته را به صورت افقی اندازه گیری کنند. تحقیقات آنها که در Nature چاپ و برجسته شده بود، نشان داد که پوسته در برخی نقاط بیشتر از آنکه بلند شود، افقی حرکت می‌کند. علاوه بر گستردگی شگفت انگیز دسترسی به آن، این مقاله به طور خلاصه روش جدیدی را برای نظارت بر تغییرات جرم یخ ارائه می‌دهد.

ذوب یخچال‌ها

برای درک چگونگی ذوب یخ بر روی آنچه در زیر آن است، کولسون تصور این سیستم را در مقیاس کوچک پیشنهاد کرد: "تصور کنید که یک تخته چوبی روی یک وان آب شناور است. وقتی تخته را به پایین فشار می‌دهید، آب زیر آن به سمت پایین حرکت می‌کند. اگر آن را بردارید، می‌بینید که آب به طور عمودی حرکت می‌کند تا آن فضا را پر کند. "


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار