چاره ای به نام "بودجه" که باز هم لنگ می زند/برای خسارت حیات وحش به کشاورزان بودجه ای اختصاص نیافت

در دو سال اخیر برای جبران خسارت حیات وحش به کشاورزان خراسان جنوبی بودجه‌ای اختصاص نیافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  اکبری ، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: متأسفانه خشکسالی شدید در استان آسیب فراوانی به طبیعت بیشتر شهرستان‌های استان وارد کرد و این امر سبب کمبود مرتع طبیعی برای وحوش شده بنابراین وحوش برای یافتن علوفه به باغ‌ها و مزارع کشاورزی محدوده‌های زندگی خود گرایش می‌یابند.

او با اشاره به اینکه متأسفانه حجم و گستره این خسارت‌ها بسیار زیاد بوده و هر چند این مسئله را در استان و کشور پیگیری کرده ایم، اما در شرایط کنونی تأمین اعتبار برای جبران این خسارات دشوار است، افزود: در سال‌های گذشته در پایان سال اعتباری، برای جبران خسارت‌های این چنینی بودجه‌ای به استان اختصاص می‌یافت که در دو سال اخیر این دریافتی به علت کسری بودجه، پرداخت نشده و صفر بوده است.

اکبری به افزایش جمعیت برخی از گونه‌های جانوری در بعضی از مناطق حفاظت شده زیستی اشاره کرد و گفت: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ توانستیم تعدادی مجوز شکار صادر کنیم که بخشی از درآمد آن به استان برگشت داده می‌شد به طوری که در سال ۹۷ مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۸ حدود ۵۰۰ میلیون تومان از این طریق به استان برگشت داده که بخشی از این اعتبار برای خرید و نصب فنس با مشارکت کشاورزان هزینه شد که عمده این اعتبار برای شهرستان‌های سربیشه و درمیان بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در این راستا کار‌های نسبتا خوبی برای پیشگیری از حمله وحوش و جبران بخشی از خسارات به باغ‌ها و مزارع با مشارکت کشاورزان صورت گرفت، ولی نیاز به اعتبار بیشتر و تداوم آن وجود داشت، اما با وجود پیگیری‌های صورت گرفته در سال گذشته، پروانه شکاری صادر نشد بنابراین درآمدی که از این محل برای جبران بخشی از خسارت به کشاورزان وجود داشت نیز قطع شد.

او گفت: تنها توانستیم اعتبار محدودی از مرکز، برای پرداخت خسارت به کشاورزان شهرستان بشرویه به مبلغ ۴۰ میلیون تومان از اعتبارت ملی دریافت کنیم.

اکبری با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست زمانی در مأموریت خود موفق خواهد بود که مردم در کنارشان باشند، گفت: در رابطه با موضوع حمله وحوش حق با مردم است و از آن‌ها خواسته می‌شود همچنان که تاکنون صبوری کرده و حرمت حیات وحش را نگه داشته اند طرفدار محیط زیست باقی بمانند.

 افزود: این دغدغه کشاورزان باید جدی گرفته شود و اولین درخواستمان این است تا با گرفتن اعتبار بتوانیم با پرداخت خسارت به کشاورزان مقداری دغدغه آن‌ها را کاهش دهیم تا حامی حیات وحش باقی بمانند، زیرا تبعات بعدی این مشکل از بین رفتن حیات وحش است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در خصوص توزیع علوفه برای وحوش در طبیعت هم گفت: با توجه به گستردگی کار، توزیع علوفه هزینه بر است و از طرف دیگر با فراهم بودن علوفه زیاد در طبیعت میزان زاد آوری وحوش بیشتر شده و مشکلات بعدی را به دنبال می‌آورد.

اکبری گفت: اگر سیاست گذاری درستی صورت گیرد و دولت توجه بیشتری کند با مشارکت مردم خسارت‌ها را می‌توانیم کم کنیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار