رئیس اداره محیط زیست دماوند مطرح کرد؛

طاعون نشخوارکنندگان یک بیماری ویروسی واگیر در بز و گوسفند است

رئیس اداره محیط زیست دماوند گفت: بیماری‌های ویروسی واگیر که صرفاً نشخوار کنندگان را درگیر می‌کند، درمان ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،محمد فریدی رئیس اداره محیط زیست دماوند در خصوص شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان اظهار داشت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری ویروسی واگیر در بز و گوسفند است که در برخی سم داران وحشی مانند آهو نیز بروز می‌کند و به آن طاعون بزی هم گفته می‌شود.

فریدی با بیان اینکه این بیماری‌های ویروسی واگیر که صرفاً نشخوار کنندگان را درگیر می‌کند، درمان ندارد گفت: بهترین راه مقابله با آن پیشگیری با واکسیناسیون به موقع و دقیق است و در این خصوص باید اعلام کنیم امسال تاکنون طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش مناطق تار، هویر و کوه سفید شهرستان دماوند مشاهده نشده است.

رئیس اداره محیط زیست دماوند در ادامه بیان داشت: با توجه به اینکه پاییز فصل شروع شکار و صید است و مجوزی صادر نکرده‌ایم از همه شهروندان درخواست می‌کنیم بدون مجوز اقدام به صید و شکار نکنند و اگر کسی چنین تخلفی را مشاهده کرد به محیط زیست گزارش بدهد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مجوز شکار صادر نکرده ایم و تنها دو یا سه مورد مجوز به افراد خاصی برای دفع آفات گراز داده‌ایم، زیرا گراز‌ها به کشاورزان و باغداران خسارت وارد کرده و به عنوان حیوانات زیان‌کار محسوب می‌شوند که این افراد خاص مورد اعتماد محیط زیست هستند و برگه مجوز دفع آفات گراز به همراه خود دارند و به نیروی انتظامی و فرمانداری اعلام شده‌اند که آن هم در حد دو یا سه نقطه در حیات وحش شهرستان می‌باشد.

فریدی افزود: امسال بیش از ۱۰ مورد شکار غیرقانونی در شهرستان دماوند انجام شده است که شامل ۳ مورد شکار پرنده، یک مورد صید ماهی و ۱۰ شکار بزرگ می‌باشند.


بیشتر بخوانید

بازگشت طاعون به استان‌های ایران/ واکسیناسیون حیوانات آغاز شد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
دامدارا حاضرن همه اشون طاعون بگیرن و بمیرن ولی ارزون ندن
آخرین اخبار