پوتین: مسکو سهم دلار را در ذخیره ارزی و معاملات خود کاهش می‌دهد

رئیس جمهور روسیه گفت: آمریکا با استفاده از دلار به عنوان ابزاری برای تحریم فقط موجب می‌شود این واحد پولی ارزش خود را در بازار جهانی از دست بدهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مصاحبه‌ای با هادلی گمبل، روزنامه نگار سی‌ان‎‌بی‌سی "CNBC"، پس از جلسه عمومی هفته انرژی روسیه اعلام کرد آمریکا مرتکب اشتباه بزرگی می‌شود که از دلار به عنوان ابزار تحریم استفاده می‌کند.

در متن این مصاحبه که امروز پنجشنبه در وب سایت کرملین منتشر شد، آمده است به گفته رئیس جمهور روسیه، مسکو در حال کاهش سهم دلار در ذخیره ارزی و معاملات خود است.

پوتین اضافه کرد: به دلیل تحریم‌های آمریکا ما نمی‌توانیم در معاملات خود پول مشتری را برای محصولات تحویل داده شده به دلار دریافت کنیم. پس چاره دیگری نداریم جز اینکه از ارز‌های دیگر استفاده کنیم. در بسیاری از کشورهای دیگر هم چنین است. حتی نزدیک‌ترین شرکا و متحدان آمریکا هم وقتی که می‌بینند از دلار برای ضربه زدن به اقتصادشان استفاده می‌شود، سهم دلار را در ذخایر خود کاهش می دهند. این یک واقعیت آماری است.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه مسکو در حال کاهش سهم دلار در ذخیره ارزی و معاملات خود است، گفت: همیشه ممکن نیست، اما ما سعی می‌کنیم از پول ملی استفاده کنیم. آمریکا با نان خود نزاع می‌کند، زیرا این اقدام او دلار را تضعیف می‌کند و منافع استراتژیک اقتصادی این کشور را بخاطر دلایل سیاسی طولانی مدت به خطر می‌اندازد. دلار موقعیت‌های خود را به عنوان ارز ذخیره جهانی از دست داده و حجم تسویه حساب‌ها به دلار و حجم ذخایر کشور‌ها به آن رو به کاهش است. ما علاقه‌ای به  استفاده از دلار در معاملات خود بخصوص در حوزه انرژی و اول از همه نفت نداریم.

این مقام ارشد روس تاکید کرد: مسکو بر رشد بدهی عمومی آمریکا نظارت دارد و اقدامات لازم را برای اطمینان از منافع بلند مدت خود در حوزه مالی انجام می‌دهد. بدهی عمومی آمریکا در حال افزایش است. کنگره آمریکا بار دیگر تصمیم گرفت سقف بدهی را افزایش دهد. این به چه معناست؟  موضوع چیست؟ این تورم رو به رشد است و شاید برای اولین بار تورم در این کشور به سرعت در حال رشد است . این‌ها دلایل اقتصادی هستند که اعتماد به ارزی مثل دلار را تضعیف می‌کند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار