لاوروف: کشور‌های آسیای مرکزی حضور نظامی آمریکا را در این منطقه نمی‌پذیرند

وزیر خارجه روسیه در خصوص درخواست آمریکا برای انتقال پایگاه‌های نظامی خود به کشور‌های آسیای مرکزی اعلام کرد این کشور‌ها راضی به پذیرش نظامیان آمریکا نیستند.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد متحدان استراتژیک و همسایگان این کشور در آسیای مرکزی حاضر نیستند نظامیان آمریکا یا ناتو در خاکشان حضور داشته باشند.

او در ادامه افزود: شرکای ما در آسیای مرکزی طی چندین تماسی که با ما داشتند، تاکید کردند بازدید‌های سران ناتو یا فرماندهان آمریکایی از خاکشان به منظور حضور نظامی غیرقابل قبول است.

لاوروف تاکید کرد: همه کشور‌های آسیای مرکزی به مسکو اطلاع داده‌اند آن‌ها خواهان این نوع از بازدید‌ها از کشورهایشان از سوی نظامیان آمریکا و ناتو نیستند.

پیش از این نیز وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود مسکو به «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر خارجه آمریکا اطلاع داده است که استقرار زیرساخت‌های آمریکا و ناتو در کشور‌های آسیای مرکزی برای روسیه کاملا غیرقابل قبول است.

مقامات روسیه در یک ماه اخیر با روی کار آمدن دولت طالبان در افغانستان و خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از این کشور، مخالفت خود را با استقرار این نیرو‌ها در کشور‌های آسیای مرکزی اعلام کرده اند.

این در حالی است که وزیران خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی (متشکل از ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، افغانستان و صربستان) نیز به تازگی در بیانیه مشترکی درباره وضعیت افغانستان اعلام کردند که با استقرار تأسیسات آمریکا و ناتو که از افغانستان خارج شده‌اند، در خاک خود مخالف هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار