باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ما شما را نمی‌بینیم، اما شما ما را می‌بینید/ نابینایان شهروند درجه دو نیستند

نابینایان شهروند درجه دو نیستند آن‌ها هم مانند همه انسان‌های عادی دیگر هستند و در جامعه زندگی می‌کنند فقط سیاهی‌های این دنیا را با چشم هایشان نمی‌بینند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،روز گذشته بود که عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی و معاون امور توان‌بخشی بهزیستی با انجمن‌های فعال نابینایان برای گرامی داشت روز جهانی عصای سفید و آگاهی از خواسته‌های نابینایان و کم بینایان نشستی برگزار کردند و مسائل و مشکلاتی که نابینایان در جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را از زبان خودشان شنیدند.

تشکل‌های نابینایی که به نمایندگی از همه‌ی روشن‌دلان کشور در این نشست حضور داشتند با وجود فرصت هر چند کمی که برای بازگو کردن مشکلات گسترده‌ای که در جامعه و زندگی با آن رو به رو هستند داشتند خواسته‌های خود را در تامین مسکن، حل مشکلات معیشتی معلولان و نابینایان، مناسب سازی معابر، رسیدگی به اشتغال معلولان و نابینایان و کم بینایان قرار گرفتن تحت پوشش بیمه درمانی و تکمیلی، ایجاد امکانات رفاهی و ورزشی مناسب برای معلولان خلاصه کردند.

در بین صحبت‌هایشان، اما بیش‌تر از هر چیز دیگری رد پای عدم اجرای درست قانون حمایت از معلولان و پایمال کردن حقوقی که در قانون برای آن‌ها در نظر گرفته شده از قبیل تامین معاش، تامین مسکن و استخدام آن‌ها در سازمان‌ها و موسسات در پست‌هایی مانند اپراتوری دیده می‌شد و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی هم با هشدار و فرصت کوتاهی که در اختیار سازمان‌های مسئول در این زمینه داد خواستار حل فوری مشکلات نابینایان، کم بینایان و معلولان شد.

گله‌های جامعه‌ی نابینایان فقط از مسئولانی که با عدم اجرای درست قانون زندگی را برایشان سخت‌تر کرده‌اند نبود آن‌ها از مردمی که در سطح شهر نابینایان را نادیده می‌گیرند یا برخورد درستی با آن‌ها ندارند هم دلگیر بودند برای مثال می‌گفتند که مردم وقتی می‌خواهند به آن‌ها مطلبی بگویند اگر نابینا همراهی داشته باشد سعی می‌کنند که به او بگویند انگار که، چون چشم‌های نابینا نمی‌بیند پس درک نمی کند که تصور کاملا غلطی است و مردم باید در این زمینه آموزش ببینند آگاه شوند تا دیگر شاهد این رفتار‌ها با روشن دلان در جامعه نباشیم.

ما شما را نمی‌بینیم، اما شما ما را می‌بینید/ نابینایان شهروند درجه دو نیستند

ارتباط مردم جامعه با معلول ضعیف است

حمید جعفری مدیر عامل تشکل ملی نابینایان کشور درباره آموزش‌های مورد نیاز معلولان گفت: آموزش‌ها به ۳ بخش همگانی، عمومی و آموزش عالی تقسیم می‌شود در بخش آموزش‌های همگانی متاسفانه ارتباط میان مردم جامعه با معلول بسیار ضعیف است این که مردم چگونه با نابینا برخورد کنند نیاز به آموزش دارد. بخش آموزش‌های عمومی مربوط به خود نابینایان است مثل آموزش موبایل، بریل و جهت‌یابی که منسجم نیست و خوب ارائه نمی‌شود بحث‌هایی در خصوص آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای داریم که معطل مانده است. در بخش آموزش عالی هم مسائل مربوط به مناسب‌سازی دانشگاه‌ها، نحوه آزمون‌ها ارتباط با اساتید و نحوه برگزاری آزمون‌ها را داریم که در همه‌ی این زمینه‌ها مشکل داریم که باید رسیدگی شود.
مدیر عامل تشکل ملی نابینایان کشور بیان کرد: در بخش تجهیزات نسبت به جهان بسیار عقب هستیم و این یک واقعیت است که تاسیساتی که در کشور تولید شده بسیار ضعیف است الان جهان بسیار پیشرفته‌تر از ماست.

توان بخشی مهم ترین مسئله برای نابینایان

جمالی عضو هیات مدیره و نایب رئیس شبکه‌ی ملی مردم نهاد تشکل‌های نابینایان کشور با بیان این که انتظار ما این است که مشکلاتی که مطرح می‌شود از طریق یک کارگروه بررسی و پیگیری شود اظهار کرد: آموزش توان بخشی مساله مهمی است توان‌بخشی مجموعه‌ای از مهارت هاست که افراد نابینا باید این مهارت‌ها را ببینند و اگر این کار انجام نشود نمی‌توانند در جامعه زندگی کنند و موثر واقع شوند.

نایب رئیس شبکه‌ی ملی مردم نهاد تشکل‌های نابینایان کشور ادامه داد: مراکز توان بخشی نابینایان در تمامی استان‌ها به لحاظ چارت تشکیلاتی مشکل پیدا کرده است و یا تعطیل هستند یا کار انجام نمی‌دهند همچنین قانون حمایت از حقوق معلولین با وجود این که کار زیادی روی آن شده نقاط ضعفی دارد و نیاز به بازبینی و بررسی مجدد دارد. جایگاه اجرای قانون به لحاظ اهمیت قضیه باید ریاست جمهوری یا وزارت‌خانه باشد، چون در این قانون تمام وزارت‌خانه‌ها دخیل هستند.

تنها ۸ عنوان از توان بخشی تحت پوشش بیمه است

نماینده تشکل‌های استان کرمان مشکلات معلولان و نابینایان را این طور بیان کرد: حوزه‌ی عمومی مشکلات و خواسته‌های جامعه معلولان به عدم پوشش درمانی و تکمیلی برمی‌گردد از ۵۸ عنوان توان‌بخشی فقط ۸ مورد تحت پوشش بیمه است مانند فیزیوتراپی چشم و روش‌های تشخیصی که نابینایان سر و کار زیادی با آن دارند تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیست حتی جهت یابی که از آموزش‌های بسیار تخصصی برای استقلال جامعه نابینایان است در هیچ کجا بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است.

نماینده تشکل‌های استان کرمان تصریح کرد: در بحث بیمه‌های تخصصی افرادی را داریم که نیاز به عمل‌های جراحی دارند و هیچ بیمه‌ای هزینه‌ی آن را پوشش نمی‌دهد و حتما باید این کار انجام شود ماده ۶ قانون دفاع از افراد دارای معلولیت بسیار نقص دارد در این ماده بیمه‌هایی که زیر مجموعه وزارت بهداشت نیستند مطرح نشده است.

نیکزاد عضو هیات مدیره شبکه‌ی ملی و نماینده تشکل‌های استان اصفهان گفت: سازمان بهزیستی نهاد اصلی در حوزه‌ی رفاه اجتماعی است به همین دلیل بهره‌برداری از ظرفیت نیرو‌های انسانی و امکانات موجود که در قالب تشکل‌های مردم نهاد به خصوص تشکیل شبکه‌های ملی تشکل‌های معلولین با حمایت سازمان بهزیستی به منظور تقویت و توسعه خدمات اجتناب ناپذیر است.

در اجرای قانون حمایت از معلولان ضعف وجود دارد

نماینده تشکل‌های استان اصفهان بیان کرد: در اجرای قانون حمایت از معلولان نقاط ضعف زیادی وجود دارد مانند متناسب‌سازی برای جامعه هدف بهزیستی، اما شاهد این هستیم که این موضوع آن طور که باید و شاید انجام نشده و هر چند وقت یک بار اتفاق ناگواری برای معلولان میفتد.

نیکزاد با اشاره به عدم اجرای قانون حمایت از معلولان تصریح کرد: بر اساس این قانون حداقل حقوق باید برای اقشار دارای معلولیت شدید که بیکار هستند رعایت شود، اما نمی‌شود.

وی افزود: طبق قانون برای افرادی که سرپرست معلول هستند معافیت‌های مالیاتی پیش بینی شده، اما خود معلولان از جمله نابینایان معافیت مالیاتی ندارند.

ما شما را نمی‌بینیم، اما شما ما را می‌بینید/ نابینایان شهروند درجه دو نیستند

خداکرم عضو هیات مدیره شبکه‌ی ملی معلولان گفت: در موضوع ورزش به خصوص ورزش معلولان و به ویژه ورزش نابینایان مشکلاتی داریم ورزش‌هایی مثل شنا، شطرنج، گل‌بال و دو میدانی که در کشور فعال هستند و برای آن‌ها فدراسیون داریم و ما را حمایت می‌کنند با این حال مشکلاتی مثل نبود مکان مناسب برای فدراسیون نبود ورزشگاه‌های مجهز برای نابینایان نبود تجهیزات عالی برای ورزش نابینایان وجود دارد ورزش بخش مهمی از زندگی یک معلول است چرا که مانع از مشکلات روانی و حرکتی برای آن‌ها می‌شود.

هزینه ی ورزش نابینایان بالاست

عضو هیات مدیره شبکه‌ی ملی معلولان با بیان این که هزینه‌ی ورزش نابینایان بسیار بالاست بیان کرد: تقاضا دارم بودجه برای ورزش نابینایان در نظر گرفته شود تا ورزشکاران ما بتوانند برای اعزام به مسابقات پارا آسیایی آماده شوند و نگاه ویژه‌ای به پویایی ورزش معلولان شود.

خداکرم افزود: مسکن معلولان دچار مشکلاتی هستیم از آن‌جایی که قشر معلول همیشه دهک درآمدی پایینی هستند و ۳ مورد از نیاز‌های اساسی هر انسان داشتن خوراک، پوشاک و مسکن است و ما در این زمینه مشکلاتی داریم و بهتر است که بودجه‌ی بیش‌تری به مسکن معلولان اختصاص داده شود.

مستمری نابینایان کفاف هزینه های آن ها را نمی دهد

اقبالی عضو هیات مدیره شبکه ملی و نماینده استان گلستان درباره وضعیت بانوان نابینا اظهار کرد: نکته اول بحث معیشت است میزان دریافتی افراد نابینا کم است و واقعا کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد بر اساس قانون هم میزان مستمری فرد نابینا باید برابر با حقوق کار باشد.

عضو هیات مدیره شبکه ملی درباره خدمات تامین اجتماعی گفت: اگر معلولان تا پایان عمر خود به مستمری سازمان بهزیستی وابسته باشند هم بار هزینه‌ای برای بهزیستی دارد هم این که فرد دچار مشکل می‌شود اگر تمهیداتی اندیشیده شود تا افرادی که معلول شدید هستند از بیمه‌های تامین اجتماعی مثل بیمه زنان خانه‌دار استفاده کنند و حق بیمه را سازمان بپردازد باعث می‌شود در یک بازه‌ی زمانی معلولان هم از قسمت درمانی و هم از قسمت بازنشستگی بیمه استفاده کنند و نیاز به کسی نداشته باشند.

نماینده تشکل‌های استان قزوین درباره اشتغال نابینایان گفت: کمیته‌ای در زمینه‌ی اشتغال داریم که کار‌های تخصصی و علمی در بحث اشتغال انجام می‌دهد و به دستاورد‌های خوبی هم رسیده است، اما باید مشکل اشتغال معلولان به صورت جدی پیگیری و حل شود.

قانون استخدام معلولان رعایت شود

وی با با بیان این که بر اساس قانون ۶۰ درصد اپراتوری را باید به نابینایان و کم بینایان اختصاص دهند بیان کرد: نه تنها این ۶۰ درصد انجام نشد و به ۳۰ درصد تبدیل شد بلکه این ۳۰ درصد هم انجام نشد شاید علت این موضوع این باشد که بگویند که مخابرات را به بخش خصوصی و شرکت‌های خدماتی داده‌ایم و دولت دیگر در این زمینه وظیفه‌ای ندارد، اما دولت باید برنامه‌ریزی کند تا شرکت‌های خصوصی هم ملزم به اجرای مبحث اپراتوری باشند.

نماینده تشکل‌های استان قزوین اظهار کرد: نابینایان بسیار توانمند هستند و فقط باید متناسب‌سازی برای آن‌ها شکل بگیرد مثلا ۱۱۸ را در اختیار نابینایان بگذارند به شرط آن‌که نرم‌افزار‌های مناسب با شرایط آن‌ها فراهم شود می‌توانند از یک فرد بینا سریع‌تر و بهتر عمل کنند.

وی با اشاره به پایین بودن مستمری معلولان افزود: با مزد و مستمری پایینی که می‌دهند معیشت معلولان و به ویژه نابینایان نمی‌چرخد.

نماینده تشکل‌های استان قزوین با اشاره به عدم اجرای قانون گفت: شرکت‌ها و ادارات دولتی بر اساس قانون موظف هستند ۳ درصد از افراد استخدامی خود را از معلولان انتخاب کنند که در بسیاری از موسسات این اتفاق نمی‌افتد باید برای افرادی که این کار را انجام نمی‌دهند جریمه‌ای در نظر گرفته شود تا مشکل اشتغال معلولان حل شود.


بیشتر بخوانید

۲۰۸ هزار نفر از افراد معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی، نابینایان هستند


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار