بارقه‌های امید در دل هنرمندان شیراز زنده شد/سفر استانی دولت، نویدبخش تکمیل تالار مرکزی

نوید دولت سیزدهم، برای تکمیل تالار مرکزی شیراز که بیش از ۱۰ سال از آغاز ساخت این مجموعه می‌گذرد، بارقه‌های امید را در دل هنرمندان شیراز زنده کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، این روز‌ها در میان یأس و ناامیدی حاکم بر فضای هنر که از پیامد‌های گسترش کرونا است و نگرانی هنرمندان شیراز از ادامه فعالیت‌هایشان در این عرصه، اخبار مربوط به بازگشایی یا احداث مجموعه‌های هنری حائز اهمیت و امیدبخش است.

خبر‌های خوبی که نوید رفتن روز‌های تلخ شیوع کرونا و ممنوعیت اجرای برنامه‌ها برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و آمدن روز‌های شیرینی را برای فرهنگوران، هنرمندان و شهروندان شیرازی می‌دهد و بارقه‌های امید را در دل هنرمندان زنده می‌کند. یکی از این خبر‌های خوب، زمینه سازی برای تخصیص اعتبار به منظور آغاز عملیات عمرانی و تکمیل پروژه احداث تالار مرکزی شیراز است.

کلنگ زنی تالار مرکزی شیراز در سال ۹۰

تالار مرکزی شیراز در زمینی به مساحت ۱۸هزار مترمربع و زیربنای ۲۰ هزار مترمربع در محل ساختمان قدیمی سیلوی شهر قرار دارد.

طرح تالار مرکزی شیراز برای اولین بار در سال ۱۳۹۰ کلنگ‌زنی شد. برای این مجموعه سالن همایش دو هزار نفری با زیربنای ۴ هزار مترمربع، گالری نمایش آثار هنری، اتاق مخصوص تمرین موسیقی و تئاتر، کارگاه ساخت دکور، کتابخانه تخصصی، فضای نگهداری ادوات موسیقی و… در نظر گرفته شده است و درصورت ساخته شدن، بزرگترین مجموعه فرهنگی شیراز خواهد بود.

واگذاری پروژه به پیمانکار و آغاز مراحل نقشه برداری در سال ۹۲

پس از اولین کلنگ‌زنی، مسئولان با توافقی یک‌سال‌ونیمه، در مهرماه ۱۳۹۲ از واگذاری پروژه به پیمانکار و آغاز مراحل نقشه‌برداری آن طی قراردادی ۴۲۰ میلیارد ریالی سخن گفتند و مدت زمان تحویل پروژه را ۳۶ ماه برآورد کردند و این پروژه برای دومین بار کلنگ‌زنی شد.

تخصیص ۹۰ میلیارد ریال برای ساخت تالار مرکزی شیراز در سال ۹۶

در سال ۱۳۹۵ اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال برای ساخت آن پیش‌بینی شد و برای سال ۱۳۹۶ نیز ۹۰ میلیارد ریال به این امر تخصیص یافت.

در مهرماه ۱۳۹۶ طی بازدید وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مراحل ساخت و ساز تالار مرکزی شیراز قول افزایش اعتبار داده شد و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، بهزاد مریدی اعلام کرد که ساخت اسکلت بخش اول تالار و فونداسیون بخش دوم به اتمام رسیده است و هنوز عملیات ساخت بخش سوم آن آغاز نشده است.

همچنین در بازدید استاندار پیشین فارس، اسماعیل تبادار از تالار مرکزی پیمانکار این طرح اعلام کرد که این پروژه ۲۳درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اعتبار این طرح در سال ۱۳۹۶، ۸۰ میلیارد ریال بوده است و با توجه به اینکه ساخت این مجموعه به اعتباری ۴۲۰ میلیارد ریالی (بنا بر ارزیابی به قیمت آن روز) نیاز دارد، تنها ۱۲۰ میلیارد ریال آن محقق شده و همچنان ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر برای ادامه فعالیت‌ها و پیشبرد آن نیاز است.

تالار مرکزی شیراز

متوقف شدن پروژه به دلیل کمبود بودجه

در فروردین ۱۳۹۸ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در بازدید از این پروژه اعلام کرد: در حال رایزنی‌های لازم هستیم تا برای تکمیل این طرح از راه‌های پیش بینی شده وارد شویم.

کمی بعد، در اردیبهشت ماه همان سال شهرداری شیراز برای ساخت تالار اعلام آمادگی کرد و دلیل توقف آن را کمبود بودجه مالی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس عنوان کرد.

استاندار فارس نهم مردادماه ۹۹ در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به فارس خواستار تحقق منابع برای مجموعه فرهنگی تالار مرکزی شیراز شد و اعلام کرد: این پروژه قرار است از طریق مشارکت یا واگذاری به بخش غیردولتی واگذار شود و اقدامات لازم در این زمینه درحال انجام است.

پیرو سفر رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه، حسن نوروزی رییس وقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس نیز ۲۳مردادماه سال ۹۹ از این پروژه ملی بازدید کرد. در این بازدید، افزون بر نظارت بر پیشرفت پیشرفت فیزیکی پروژه، بودجه و مسایل مالی آن نیز بررسی شد تا بتوان سازوکار‌ها و جوانب پیشرفت آن را بازارزیابی کرد.

در گزارشی که پس از این بازدید منتشر شد، عنوان شده است که تا به امروز، مبلغ ۱۸۰ میلیارد ریال برای ساخت تالار مرکزی شهر شیراز هزینه شده و طبق برآورد مهندسان مشاور، برای تکمیل ساختمان این پروژه، اعتباری بالغ بر ۸۰۰میلیارد ریال نیاز است؛ همچنین مشکلات پیش روی پروژه در حال احداث تالار مرکزی عدم تامین اعتبار لازم، پرداخت حقوق نیرو‌های مشاور پروژه از محل اسناد خزانه اسلامی و عدم انتقال سند و املاک موجود در طرح به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس عنوان شد و مقرر شد برای این طرح کد مستقل به منظور مشخص شدن سهم اعتبار تعریف شود.

در همان سال مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس پیش‌بینی کرد که برای اتمام تالار مرکزی اعتباری بالغ بر ۸۰۰میلیارد ریال نیاز است و گفت: بودجه‌ای که از آغاز در نظر گرفته شده بود، طبق وعده‌های پیمانکار در آن زمان عملیاتی نشد و منجر به طولانی شدن فرایند ساخت‌وساز شده است.

بدین ترتیب کار ساخت تالار مرکزی شیراز و عملیات عمرانی مربوط به این پروژه با پیشرفت فیزیکی نامطلوب، حدود چهار سال است که تعطیل شده است.

نوید تکمیل تالار مرکزی شیراز با تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ در سفر استانی دولت به فارس، نوید در نظر گرفتن اعتبارات برای آغاز عملیات عمرانی و تکمیل تالار مرکزی شیراز را داد.

محمد مهدی اسماعیلی در بازدید از محل طرح تالار مرکزی شیراز اظهار کرد: مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات سفر آیت الله دکتر رییسی رئیس‌جمهوری به استان فارس برای تکمیل تالار مرکزی شیراز اختصاص یافت.

تالار مرکزی شیراز (نیمه تمام)

او با بیان اینکه این پروژه ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و متاسفانه چندین سال است که کار ساخت آن متوقف مانده است، گفت: شیراز مهد هنر و فرهنگ ایران زمین است و باید متناسب با این جایگاه تاریخی زیرساخت‌های فرهنگی در این کلانشهر فراهم شود که ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر استانی رئیس جمهوری برای تکمیل تالار مرکزی شیراز اختصاص یافته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ظرف ۳ سال آینده تالار مرکزی شیراز به بهره برداری خواهد رسید که پیگیری‌های لازم برای این مهم و تخصیص‌های سالانه انجام خواهد شد.

تکمیل و بهره‌برداری از این مجموعه مسیر نوین و تازه‌ای را به سوی هنرمندان و پویایی اقتصاد در حوزه هنر می‌گشاید، مسیری که هنرمندان در آن با انگیزه بیشتری گام می‌نهند و راه خود را به سوی تعالی و اعتلای هنر می‌پیمایند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار