رئیس سازمان صنایع دفاعی ترکیه:

اگر آمریکا جنگنده‌های F-۱۶ را به ما ندهد، از روسیه سوخو می‌خریم

رئیس سازمان صنایع دفاعی ترکیه تاکید کرد اگر واشنگتن بیش از این فروش جنگنده‌های F-۱۶ را به تاخیر بیندازد، آنکارا به سراغ سوخوی روسی خواهد رفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، اسماعیل دمیر، رئیس سازمان صنایع دفاعی ترکیه، امروز (دوشنبه) اعلام کرد که ترکیه در صورت توقف فروش جنگنده‌های F-۱۶ از سوی آمریکا، می‌تواند جنگنده‌های سوخو-۳۵ و سوخو-۵۷ روسیه را به جای آن خریداری کند.

دمیر در برنامه تلویزیونی کانال ۷ ترکیه گفت: «اگر فرآیند خرید و ارتقاء F-۱۶ نتیجه‌ای نداشته باشد، ترکیه Su-۳۵ و Su-۵۷ را جایگزین آن خواهد کرد.

او در ادامه افزود: «صنعت دفاعی ما هر کاری برای امنیت مردم خود انجام خواهد داد و اگر به تجهیزاتی نیاز داشته باشیم، همیشه راهی برای تامین آن پیدا خواهیم کرد.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد واشنگتن به آنکارا پیشنهاد داده است به جای پولی که برای خرید جنگنده‌های اف-۳۵ به آمریکا پرداخت کرده است جنگنده اف-۱۶ تحویل بگیرد.

هفته گذشته ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که ترکیه پس از لغو قرارداد خرید جنگنده‌های F-۳۵ از سوی واشنگتن (به دلیل خرید سامانه S-۴۰۰ روسیه از سوی آنکارا)، قصد گسترش ناوگان هوایی خود و ارتقاء هواپیما‌های نظامی F-۱۶ به عنوان جایگزینی برای جدیدترین جنگنده‌های F-۳۵ آمریکا دارد.

آمریکا سال‌هاست با فشار بر ترکیه، کشور متحد خود در ناتو با خرید سامانه موشکی ساخت روسیه مخالفت کرده و ادعا می‌کند که این مسئله تهدیدی برای اتحاد است و با تجهیزات ناتو سازگار نیست. پذیرش نکردن آنکارا، واشنگتن را بر آن داشته تا ترکیه را از برنامه جنگنده F-۳۵ بیرون رانده و نهادی که بخش دفاعی ترکیه را هماهنگ می‌کند، تحریم کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار