وزیر دفاع ترکیه: تشکیل ائتلاف در خارج از ناتو به این سازمان آسیب می‌رساند

وزیر دفاع ترکیه ضمن اشاره به عضویت کشورش در پیمان ناتو اعلام کرد که ائتلاف‌های خارج از ناتو، به این پیمان آسیب می‌رساند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، در پی توافقنامه دفاعی ماه گذشته بین یونان و فرانسه، حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه پس از دیدار وزرای دفاع ناتو در بروکسل در جمع خبرنگاران اعلام کرد تشکیل ائتلاف در خارج از ناتو به این سازمان آسیب می‌رساند.

حلوصی آکار تاکید کرد: ما یک جلسه مثبت و سازنده با وزیر دفاع یونان داشتیم و انتظار داریم در روز‌های آینده شاهد نتایج مثبت این جلسه باشیم. اقدامات تحریک آمیز و لفاظی‌هایی که باعث افزایش تنش بین دو ملت می‌شود سودمند نخواهد بود.

آکار در مورد تصویب پیمان دفاعی یونان با فرانسه در اوایل ماه جاری، گفت: با توجه به عضویت ما در اتحاد ناتو همه باید بدانند که جستجوی ائتلاف‌های مختلف خارج از آن هم به ناتو و روابط دوجانبه ما آسیب می‌رساند و هم اعتماد به نفس را متزلزل می‌کند.

در سال‌های اخیر ترکیه و یونان بر سر موضوعاتی مانند مرزبندی عادلانه مرز‌های دریایی و منابع انرژی، نظامی شدن آتن در جزایر اژه با نقض معاهدات دیرینه اختلاف نظر دارند.

پیشتر، پس از توافق نظامی بین پاریس و آتن،  وزیر دفاع ترکیه، به یونان درباره رقابت تسلیحاتی علیه ترکیه هشدار داد و گفت: «عشق به تسلیحات در یونان، با انعقاد برخی توافقنامه‌ها و با تشویق و تحریک برخی کشور‌ها آغاز شده است. شما نمی‌توانید با چنین تلاش‌هایی برتری بر ترکیه را به دست آورید، این تلاش‌ها را رها کنید.»

شصت‌وسومین دور مذاکرات مشورتی بین ترکیه و یونان در ۶ اکتبر در بحبوحه تنش‌های دوجانبه اخیر بین دو همسایه در آنکارا انجام شد. یونان در ۷ اکتبر یک قرارداد دفاعی متقابل با فرانسه امضا کرد که به آن‌ها اجازه می‌دهد در صورت تهدید خارجی به کمک یکدیگر بیایند که این امر باعث تنش بیشتر با ترکیه شد.

«نیکلاس پاناگیوتوپولوس» وزیر دفاع یونان، پیشتر گفته بود که قرارداد دفاعی یونان و فرانسه حوزه دریایی را نیز شامل می‌شود و اعلام کرد که براساس این توافقنامه در صورت نیاز، یک کشور از نظر نظامی به کشور دیگر کمک می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار